A repülőgépgyártásban és a védelmi iparágban tevékenykedő Boeing igencsak belehúzott az év végén: bevétele 35 százalékkal, 19,98 milliárd dollárra gyarapodott (ennél a konszenzus 380 millióval volt több), miközben a teljes üzleti évben csak 7 százalékos bővülést tudott felmutatni, 66,60 milliárd dollárra növelve az összbevételét.
Még látványosabb a veszteség leépítésének a tempója: 2022 utolsó három hónapjában csak 353 millió dolláros volt a mínusz, szemben az egy évvel korábbi 4,17 milliárd dollárral.
Az adózott eredmény 634 millió dollár volt – természetesen mínuszban.
Ezt 4,14 milliárd dollárról vitték le erre a szintre. A bevételek szárnyalásában a főszerepet a polgári repülőgépek gyártása játszotta, ott 4,75-ról 9,22 milliárd dollárra pattant a mutató. A védelmi és az űripari üzletág sokat nem profitált a világban zajló háborúkból és a fegyverkezési versenyből, forgalma 5,4 százalékkal, 6,18 milliárd dollárra hízott, viszont a teljes évben 3,5 milliárd dolláros üzemi veszteségről jelentettek.
Azaz a védelmi üzletág komoly tuningolásra szorul, ez lesz a Boeing vezetésének egyik legfontosabb teendője a folyó üzleti évben. A Boeing a repülőgép-karbantartási és egyéb szolgáltatásaiért az egy évvel korábbinál 6,4 százalékkal többet, 4,57 milliárd dollárt számlázott ki. A negyedik negyedév végén a 2,3 milliárdos elemzői konszenzust jócskán megfejelve 3,1 milliárd dollár szabad cash flow-val rendelkeztek, a gyártás felfuttatásával ezt az idei évben 4,5 és 6,5 milliárd dollár közé várja a cégvezetés. Korábbi prognózisuk 3 és 5 milliárdról szólt. A Boeing 2018 óta először zárta az évet pozitív cash flow-val.
A Boeing megrendelésállománya 404 milliárd dollárosra növekedett, és immár 4500 repülőgép leszállítására van élő szerződésük. A megrendelések zöme, 329 millió dollár a kereskedelmi célú repülőgépekre érkezett, a védelmi üzletágra 54 milliárd dollár értékű megbízás teljesítése vár. Az elkészítendő utasszállítók mennyisége az évzáró negyedévben 376 géppel bővült, miközben 152 gépet adtak át.
Ezek közül 110 volt a 737-es családból, 22 Dreamliner (787) és 12 darab 767-es. Leszállították az utolsó két jumbójukat is, és ezzel véget ért a 747-esek majd fél évszázados (siker)története. A 2021-es 340 darab után a tavalyi teljes évben 480 gépet adtak át – amivel még mindig az Airbus mögött kullognak –, és 808 új megrendelést szereztek.
A dolgozóknak írt e-mailjében Dave Calhoun vezérigazgató mérföldkőnek nevezte a készpénztermelés felgyorsulását és azt, hogy pozitív szaldóval zárták az évet. Hozzátette:
Miközben rendkívüli haladást értünk el, a leküzdendő kihívások is szaporodtak. Most a stabil működési feltételek megteremtésén és a még mindig nyikorgó beszállítói lánc megolajozásán kell dolgoznunk.
A vállalat az idén 450 darab 737-es és 70-80 Dreamliner átadását tervezi. A vártnál szerényebb forgalmi és eredményadatokra 1,7 százalékos eséssel reagált a részvényárfolyam a New York-i tőzsde nyitás előtti kereskedésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.