BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lezárult egy korszak a Netflixnél, rászállnak a jelszóval trükközőkre

A Netflix a hirdetéses csomagok sikeres bevezetéséről és előfizetői táborának vártnál is jóval nagyobb bővüléséről számolt be, miközben a cég a streamszolgáltatását illegálisan használókat is válaszút elé állítja: vagy fizetnek, vagy nézhetik a hangyafocit a képernyőn.

Reed Hastings kinevelte az utódait, és azonnali hatállyal át is adja nekik a stafétabotot, s innentől a Netflix ügyvezető elnöki székéből szemléli a streamszolgáltató óriás fejlődését, esetleg – ha rászorulnak – tanácsaival segíti Ted Sarandos eddigi társ-vezérigazgató és Greg Peters üzemeltetési igazgató munkáját, akik megosztva látják majd el a vezérigazgatói teendőket. Ez a trió különböző beosztásokban másfél évtizede dolgozott azon, hogy a Netflixből a világ legnagyobb előfizetői táborával rendelkező streamszolgáltató válhasson. 

A Netflix által gyártott tartalmakra világszerte 231 millióan fizettek elő.
Fotó: John MacDougall / AFP

Az őrségváltás hirtelen jött, de egy ideje benne volt a levegőben. Sarandos és Peters 2020 júliusában került magas pozícióba, amikor terjeszkedési válságának első szakaszát élte a Netflix, a pandémia kellős közepén kellett menedzselni a tartalomszolgáltatással összefüggő problémákat is. 

Reed Hastings, a Netflix társalapítója sikerei csúcsán lép eggyel hátrébb. 

A streamszolgáltató előfizetői tábora a tavalyi negyedik negyedévben 7,66 millió ügyféllel bővült, ez felülmúlta a Wall Street 4,57 milliós konszenzusát és a vállalat eredeti, 4,5 milliós tervét. Rengeteg új előfizetőt vonzott a Windsor-ház botrányait feldolgozó Harry & Meghan dokumentumfilm-sorozat, valamint a Wednesday sorozatuk, amely a Netflix történetének harmadik legnézettebb sorozata volt.

A Netflix 2022 első felében veszített ügyfeleket, ám a második fél évben visszatalált a növekedési pályára, noha a korábban megszokott dinamikus bővülési tempót már nem tudta megismételni, de ebben a megváltozott fogyasztói szokások, a bizonytalan gazdasági helyzet és Disney+, az Amazon Prime és a HBO Max által diktált egyre erősödő konkurenciaharc is közrejátszott. 

World Premiere Of Netflix's "Wednesday" LOS ANGELES, CALIFORNIA - NOVEMBER 16: (L-R) Tim Burton, Al Gough and Miles Millar speak onstage during the world premiere of Netflix's "Wednesday" on November 16, 2022 in Los Angeles, California. (Photo by Presley Ann/Getty Images for Netflix)
A Wednesday bombasiker lett, a Netflix harmadik legnézettebb sorozata volt.
Fotó: Presley Ann / Getty Images

Ahhoz, hogy felpörgesse növekedését és tartalomgyártásának bővítéséhez pluszforrást szerezzen, a 

Netflix tavaly novemberben tizenkét országban bevezetett egy olcsóbb, reklámokkal támogatott előfizetési lehetőséget. Ez bejött 

– az év végén a Netflixnek világszerte 231 millió előfizetője volt –, ahogy az illegális, a felhasználók körében megszokott jelszómegosztás ellen ígért hatékony fellépésük is a szolgáltatást feketén élvező nézők tömegét terelheti majd át a tisztességesen fizetők táborába. Saját becslésük szerint százmilliónál is több előfizetőjük trükközik, és osztja meg a hozzáférését. 

S ha már tartalomszolgáltatás, a cégnél új vezető felel ezért: Bela Bajaria. Az eddig a Netflix globális televíziózásért felelős vezetője, a keresztneve ellenére nem magyar, hanem indiai-amerikai származású, ráadásul nem is férfi, hanem nő.

Ami az üzleti negyedév üzleti teljesítményét illeti, azon nem volt különösebb látnivaló. 

A bevétel éves összevetésben 2 százalékkal 7,85 milliárd dollárra nőtt, az üzemi eredmény 632 millióról 550 millió dollárra mérséklődött, 8,2 százalékról 7 százalékra olvadó üzemi marzs mellett. Az utóbbi az egész év vonatkozásában viszont 18 százalék volt. Adózás után azonban ebből csak 55 millió dollár maradt. 

A Netflix előfizetőinek éves változása régiónként
 

A Netflixet a dollár erősödése erősen sújtotta, hiszen bevételeinek nagy része külföldről folyik be. Az előfizetők száma egy év alatt tízmillióval 231 millióra gyarapodott. 

Kitekintésükben a folyó negyedévre 4 százalékos bevételbővüléssel és 20 százalékos üzemi marzzsal számolnak. 

Mint írják, a legfőbb teljesítményfaktornak már nem az előfizetői szám bővülését, hanem a bevételtermelés dinamikáját tekintik. 

A Netflix árfolyama tavaly a nehézségeik leképezésével 38 százalékot esett, a csütörtök esti gyorsjelentésre és a megnyugtató módon lezajlott vezetőváltás hírére 7 százalékkal erősödött a New York-i tőzsdezárás utáni elektronikus kereskedésben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.