A Tesla 24,32 milliárd dolláros bevételt ért el a tavalyi évzáró három hónapban, azaz rápakolt 160 millió dollárt a Refinitiv elemzői konszenzusára. Ám az év egészét tekintve 51 százalékos volt a bővülés, a számláló végül 81,46 milliárd dollárnál állt meg. A vállalat a bázisidőszakénál 31 százalékkal több, 405 278 járművet értékesített a negyedik negyedévben , ami rekord a maga nemében, viszont elmaradt az Elon Musk alapító vezérigazgató által célként kitűzött 50 százalékos növekedési ütemtől, ami így 37 százalékosra szelídült. Megtetszhetett ez a szám a cégvezetésnek, ugyanis a bővülési dinamikát frissített terveiben a cég az idei évre szintúgy 37 százalékra lőtte be, azaz 1,8 millió villanyautó eladását tervezi a tavalyi 1,31 millió gépkocsi után.
Az év végi forgalom a Tesla legfontosabb piacain meglépett árcsökkentéseknek köszönhetően futott fel, igaz, volt miből engedni, hiszen az amerikai vállalat rendre a legmagasabb haszonkulccsal értékesíti járműveit az elektromosautó-gyártók körében.
Az üzemi marzs olvadása viszont ad okot az aggodalomra, a 30,6-ről 25,9 százalékra esett mutató már bántóan alacsony a Tesla szintjén.
Sőt, ez kétéves negatív rekordot jelent. Azért így is maradt pénz a zsebben, a Tesla negyedéves nettó nyeresége elérte a 3,69 milliárd dollárt, vagyis egy részvényre vetítve (EPS) 1,07 dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 2,32 milliárddal, ami részvényenként 68 cent.
A Wall Streeten 1,13 dolláros EPS-t reméltek a Teslától, azaz ezen a soron alulteljesítő volt a világ legértékesebb autógyártója,
bár a korrigált EPS-nél kimutatott 1,19 dollár üti a konszenzust. A Tesla az elmúlt években szinte minden mutatójában felülteljesítő volt, az elemzők az utóbbi hét negyedév mindegyikben alábecsülték például az EPS várható értékét.
A rekordhalmozás tehát szerényebb ütemben folytatódik az idén, az autópiacon a bizonytalan gazdasági helyzet és a hitelhez jutás megdrágulása előrevetítette a kereslet lanyhulását. A pandémia hatásait és a beszállítói láncok felszakadozását versenytársainál sokkal jobban kezelő Teslát az Egyesült Államokban a helyben gyártott elektromos autók vásárlóinak az idei évtől adott 7500 dolláros adókedvezmény viszont segítheti.
Pláne úgy, hogy a külföldi riválisok elesnek ettől, legalábbis amíg fel nem húzzák a saját amerikai gyártóbázisukat, amire egyre több példa van. Közben a Tesla is fejleszt, kedden egy 3,6 milliárd dolláros beruházást jelentettek be, amelynek keretében a meglévő, a Panasonickal közös nevadai akkumulátorgyáruk mellé építenek egy Gigafactoryt a Tesla Semi elektromos nyergesvontatóik gyártására. Ezt egyébként a houstoni óriásgyárukban az idén már gyártani is fogják, az immár hároméves késésben lévő Cybertruck pickuppal együtt. Persze csak ha nem jön közbe valami váratlan.
A New York-i tőzsdezárás után publikált gyorsjelentésben határozottan ígérik, hogy a Tesla megőrzi versenyelőnyét, amit a könyörtelen és a termelési folyamat minden szintjére kiterjedő költségleszorításnak és innovációinak köszönhet.
A Tesla amúgy jól el van eresztve pénzzel, az év végén 22,2 milliárd dolláros készpénzállománya volt,
ami kellő muníciót biztosít számára a szektortársakkal szemben a megfogyatkozott vevőkért vívott konkurenciaharcban. S ha ez nem lenne elég, akkor ott van még az a 7 milliárd dolláros hitelkeret is, amelyről a gyorsjelentéssel egy időben tettek először említést.
Az elemzők ezúttal megengedők voltak, amikor Elon Musk cégének tavalyi teljesítményét értékelték. Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője a Reuters érdeklődésére szolidnak nevezte a felmutatott számokat, megjegyezve, hogy a Teslák iránti kereslet továbbra is rendkívül erős, erősebb, mint bármely más gyártó esetén.
Elismerte, hogy haszonkulcs elmaradt a várakozásoktól, de ezt a történelmi magasságokba szökött infláció és a nyersanyagköltségek emelkedésének számlájára írja. A részvényárfolyam is enyhe, egyszázalékos emelkedéssel reagált a gyorsjelentésre a zárást követő elektronikus kereskedésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.