Már ki is választotta globális letéti jegyei (GDR) svájci értékesítéséhez a közreműködő bankokat az idehaza a debreceni beruházásáról elhíresült kínai Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), az elektromos autókhoz gyártott akkumulátorok világszerte piacvezető beszállítója – írja az International Financing Review (IFR).
A cél az, hogy a kibocsátással legalább 5 milliárd dollárt vonjon be az alpesi köztársaság tőkepiacán a cég.
A kínai ipari gigász elsősorban a China International Capital Corp. és a China Securities International vállalattal dolgozik a letéti jegyek eladásán, ám piaci pletykák szerint részt vesz a tranzakció lebonyolításában a Goldman Sachs és az UBS Group is.
Az újonnan kibocsátandó jegyek tőzsdei bevezetésére már az idén sor kerülhet, az egyeztetések folyamatban vannak, bár a GDR-értékesítés részletei változhatnak – teszi hozzá az az IFR.
Mi az a GDR? Ha egy vállalat GDR-eket kíván kibocsátani, hogy forrást vonjon be külföldi piacokról, meg kell bíznia egy bankot, hogy közvetítőként lépjen fel a kibocsátás során. A bank feladata, hogy a kellő számú részvényt megvásárolja a cég hazai piacán, majd azok fedezete mellett hozza létre a részvényeket képviselő GDR-eket, végül értékesítse ezeket egy külföldi tőzsdén. A GDR-ekkel általában dollárban, kisebb részben euróban kereskednek. Egy GDR jellemzően 10 részvénynek felel meg, de ettől el lehet térni. A részvényekhez kapcsolódó szavazati jogot nem a GDR-t birtokló befektető, hanem a papírokat őrző letétkezelő bank gyakorolhatja. Az amerikai letéti igazolásokkal (ADR) ellentétben, amelyek a tengerentúli tőzsdéken való kereskedést teszik lehetővé, a GDR-ek több ország börzéjén is forgalomképesek lehetnek. |
A CATL az európai tőzsdére lépéssel csatlakozna azon kínai vállalatok egyre növekvő táborához, amelyek a tartós geopolitikai kockázatok és a hatóságok packázásai miatt az Egyesült Államok tőkepiaca helyett Európa felé veszik az irányt.
A Bloomberg összeállítása szerint az akkugyártó 5 milliárdos kibocsátása a kínai cégek történetében a legnagyobb GDR-emisszió lenne.
A dél-koreai SNE Research adatai szerint a CATL az elektromos járművekhez készülő akkuk gyártásában globális piacvezető.
Tavaly január és november között 165,7 gigawattóra kapacitású akkumulátort értékesített, ami majdnem háromszor annyi, mint a második helyen álló, szintén kínai BYD.
A CATL piaci részesedése a tavalyi év első 10 hónapjában mintegy 35 százalék volt.
A fucsieni székhelyű vállalat olyan autógyártóknak szállít, mint a Volkswagen, a kínai Geely, a Nissan Motor és a Tesla.
A cég, amely 2017-ben lépett a sencseni tőzsdére egy 822 millió dolláros kibocsátással, tavaly egy zárt körű emisszióval további 45 milliárd jüant, azaz 6,7 milliárd dollárt szedett össze.
A CATL részvényei 2022-ben mintegy 18 százalékkal gyengültek,
a vállalatot jelenleg mintegy 172 milliárd dollárra értékeli a piac.
Idehaza a CATL debreceni beruházási terve korbácsolta fel a kedélyeket.
A CATL részvényeit, amelyek szerdán 2,5 százalékkal, 476,8 jüanra drágultak Sencsenben, a Refinitiv elemzői konszenzusa 609 jüanos céláron ajánlja vételre.
Debreceni gigaakkugyár: a szakértő szerint Németországban lobbiznak a magyarországi beruházásértLánczi Tamás politológus úgy véli, aki zöldtechnológiát akar, annak akarnia kell az akkumulátorokat, ezzel a gyárakat is, mert „nem fáról szüretelik az akkumulátort”. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.