Két és fél százalékkal húzták lejjebb a Starbucks részvényárfolyamát a csalódott befektetők a pénteki hivatalos tengerentúli tőzsdenyitást megelőző kereskedésben, miután a kávézólánc a visszaeső kínai forgalom miatt nem felelt meg a piaci elvárásoknak 2022 végén.
A seattle-i központú vállalattól részvényenként 77 centes nyereségre és 8,78 milliárd dolláros árbevételre számítottak az elemzők, ám a számok mindkét soron elmaradtak ezektől.
A december végén lezárt első üzleti negyedévben szűk öt százalékkal bővülő, 855 millió dolláros eredményt mutatott fel a kávézólánc, ami az egyedi tételektől szűrten is mindössze 75 centes profit részvényenként. A bevételek eközben 8,71 milliárd dollárra emelkedtek, de a dinamika itt is egy számjegyű – nyolcszázalékos – volt.
A hazai piacán 10 százalékkal ugrottak meg a bevételek, mivel a vásárlók többet költöttek a kávézókban, és az egységek vendégforgalma is nőtt. Minderre rátett, hogy az amerikaiak rekordösszegű, 3,3 milliárd dollár értékű beváltható ajándékkártyát vásároltak az ünnepi szezonban.
A Starbucks hűségprogramjának aktív tagsága ezzel párhuzamosan 15 százalékkal nőtt az Egyesült Államokban, és annak előnyeit immár 30,4 millió kávérajongó élvezhette.
A nemzetközi piacokon már nem ilyen derűs a helyzet, az Egyesült Államokon kívülről származó bevételek ugyanis 13 százalékkal csappantak meg, főként az egyik legdinamikusabban fejlődő és második legnagyobb piacnak számító kínai visszaesés következtében.
A koronavírus-járványnak erősen kitett ázsiai országban 29 százalékkal zuhant a forgalom, a helyi fogyasztók a szigorú pandémiás korlátozások december eleji feloldását követően sem szívesen tértek be a kávézókba a megbetegedések gyors terjedésétől tartva.
A terjeszkedést viszont a Covid sem tudta megfékezni, az amerikai társaság a negyedév során 69 egységet nyitott Kínában, ahol már 6090 helyen kínálja széles kávépalettáját. A nagyszabású tervek szerint 2025 végén 9000 kávézó szolgálná ki a kínai koffeinfüggők igényeit.
A társaság megerősítette a 2023-as üzleti évre vonatkozó célszámait, ennek megfelelően a bevételek 7-9 százalékkal nőhetnek, a profitnál pedig 15 és 20 százalék közötti bővülésre van kilátás. A kínai forgalom viszont még a most futó, második negyedévben is zsugorodhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.