Kezdi meghozni gyümölcsét az átszervezés a Renault-nál, a francia autógyártó a vártnál jobb üzemi árrést ért el tavaly év végén, és négy év után ismét fizet osztalékot.
Bár a vállalat az Oroszországból való kivonuláshoz kapcsolódó leírások miatt ismét veszteséges lett, a csoportszintű üzemi árrés az előző évhez képest megduplázódott, és 5,6 százalékra nőtt 2022-ben. Ebben az új modellek bevezetése és a kevesebb árengedmény mellett az elektromos járművek iránti növekvő kereslet is segítette a vállalatot.
Kijöttünk a sürgősségi osztályról, és újra játékban vagyunk, készen állunk a repülésre és a versenyzésre
– mondta optimistán Luca de Meo vezérigazgató a jelentést követő elemzői konferenciahíváson.
A cégvezető még 2023-ban is kihívást jelentő autóipari környezettel számol, főként a beszállítók és a logisztika területén. Az üzemi haszonkulcs ezzel együtt is 6 százalék fölé kúszhat az idén a cégvezetés várakozásai szerint, ami valamivel derűlátóbb az elemzők 5,5 százalékos prognózisánál.
Az igazgatóság részvényenként 0,25 eurós osztalékra tett javaslatot, amire a május 11-i közgyűlésen bólinthatnak rá a befektetők. Nagy vita nem várható, a vállalat ugyanis legutóbb 2019-ben jutalmazta ilyen formában a részvényeseket, igaz, akkor még jóval magasabb, 3 eurós kifizetés ütötte a markukat.
Az autóipari szegmens működési szabad cash flow-ja 2,1 milliárd eurós rekordszintet ért el tavaly, jócskán túlszárnyalva az 1,68 milliárdos elemzői konszenzust.
Az autógyártó két veszteséges év után 2021-ben tért vissza a nyereségzónába, tavaly azonban ismét fordult a kocka. A 2022-es nettó eredmény ugyanakkor az orosz Avtovaz „eladása” nélkül 1,1 milliárd euróval 1,6 milliárd euróra nőtt.
A Renault tavaly adta át a gyártóban meglévő tulajdonrészét az orosz államnak jelképes, egyrubeles összegért, hatéves visszavásárlási opcióval, az ügyleten egymilliárd eurót bukott a francia gyártó.
Az átrendeződés idén is folytatódik, a február elején bejelentett megállapodás értelmében ugyanis a Renault 43-ról 15 százalékra csökkenti részesedését a Nissanban, új alapokra helyezve ezzel a két járműgyártó között két évtizede fennálló egyoldalú kapcsolatot, amelyet a korábbi elnök, Carlos Ghosn 2018-as letartóztatása és pénzügyi botránya terhelt meg súlyosan.
A hónapokig tartó feszült tárgyalások után megszületett megállapodás értelmében a japán vállalat legfeljebb 15 százalékos részesedést vásárol a Renault elektromos járművekkel foglalkozó Ampere nevű leánycégében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.