BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét készen áll a versenyre a Renault

Az orosz kivonulás fájdalmai ellenére javuló haszonkulcsról számolt be a francia autógyártó, amelynek részvényesei négy év után juthatnak újra osztalékhoz.

Kezdi meghozni gyümölcsét az átszervezés a Renault-nál, a francia autógyártó a vártnál jobb üzemi árrést ért el tavaly év végén, és négy év után ismét fizet osztalékot.

IAA Mobility 10 September 2021, Bavaria, Munich: A Renault 5 stands at the Renault stand during the International Motor Show (IAA Mobility). The IAA MOBILITY 2021 will take place in Munich from 07.-12.09.2021. Photo: Sven Hoppe/dpa (Photo by SVEN HOPPE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Sven Hoppe

Bár a vállalat az Oroszországból való kivonuláshoz kapcsolódó leírások miatt ismét veszteséges lett, a csoportszintű üzemi árrés az előző évhez képest megduplázódott, és 5,6 százalékra nőtt 2022-ben. Ebben az új modellek bevezetése és a kevesebb árengedmény mellett az elektromos járművek iránti növekvő kereslet is segítette a vállalatot.

Kijöttünk a sürgősségi osztályról, és újra játékban vagyunk, készen állunk a repülésre és a versenyzésre

– mondta optimistán Luca de Meo vezérigazgató a jelentést követő elemzői konferenciahíváson.

A cégvezető még 2023-ban is kihívást jelentő autóipari környezettel számol, főként a beszállítók és a logisztika területén. Az üzemi haszonkulcs ezzel együtt is 6 százalék fölé kúszhat az idén a cégvezetés várakozásai szerint, ami valamivel derűlátóbb az elemzők 5,5 százalékos prognózisánál.

Az igazgatóság részvényenként 0,25 eurós osztalékra tett javaslatot, amire a május 11-i közgyűlésen bólinthatnak rá a befektetők. Nagy vita nem várható, a vállalat ugyanis legutóbb 2019-ben jutalmazta ilyen formában a részvényeseket, igaz, akkor még jóval magasabb, 3 eurós kifizetés ütötte a markukat.

Az autóipari szegmens működési szabad cash flow-ja 2,1 milliárd eurós rekordszintet ért el tavaly, jócskán túlszárnyalva az 1,68 milliárdos elemzői konszenzust.

Az autógyártó két veszteséges év után 2021-ben tért vissza a nyereségzónába, tavaly azonban ismét fordult a kocka. A 2022-es nettó eredmény ugyanakkor az orosz Avtovaz „eladása” nélkül 1,1 milliárd euróval 1,6 milliárd euróra nőtt. 

A Renault tavaly adta át a gyártóban meglévő tulajdonrészét az orosz államnak jelképes, egyrubeles összegért, hatéves visszavásárlási opcióval, az ügyleten egymilliárd eurót bukott a francia gyártó.

 

Az átrendeződés idén is folytatódik, a február elején bejelentett megállapodás értelmében ugyanis a Renault 43-ról 15 százalékra csökkenti részesedését a Nissanban, új alapokra helyezve ezzel a két járműgyártó között két évtizede fennálló egyoldalú kapcsolatot, amelyet a korábbi elnök, Carlos Ghosn 2018-as letartóztatása és pénzügyi botránya terhelt meg súlyosan. 

A hónapokig tartó feszült tárgyalások után megszületett megállapodás értelmében a japán vállalat legfeljebb 15 százalékos részesedést vásárol a Renault elektromos járművekkel foglalkozó Ampere nevű leánycégében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.