Ismertette mestertervének harmadik felvonását Elon Musk, de nem ragadta magával a hallgatóságot. A megfizethető autómodell bejelentése ugyanis elmaradt a Tesla 2023-as befektetői napján, erre pedig a cég részvényárfolyama hirtelen eséssel reagált. Hosszú távon viszont érdekes terveket vázolt fel a milliárdos.
Az előzetes várakozások a Model 2 lehetséges bejelentéséről szóltak, melyet Musk a cég pénztárcabarát villanyautójaként vázolt fel korábban. Ez azonban elmaradt, így a részvényesek meg is büntették a vállalatot:
a Tesla kurzusa az amerikai tőzsdén a zárás utáni órákban több mint 5 százalékkal esett, míg a már kinyitott frankfurti börzén csaknem 7 százalékos zuhanást mértek.
A piac éles reakciója a Teslához felzárkózó riválisok számának és kínálatának rohamos fejlődése miatti félelemmel, valamint az előzetes várakozások be nem teljesülésével magyarázható. A kategóriagyilkos olcsó elektromos autó ugyanis a kínai piacon már jelen van: a Volkswagen és a Jianghuai Automobile Group (JAC) közös termékeként kijött, nátriumionos akkumulátorral működő Sehol E10X-nek csupán 200-300 kilométeres a hatótávja, ám az ára is kedvező: 6–12 ezer dollár közt mozog. De Kínában a BYD év végén érkező Seagull modellje is megszorongathatja Muskékat 10 ezer dolláros árcédulájával és nagyjából háromszáz kilométeres hatótávolságával – áll az Erste szakembereinek kommentárjában.
Muskék azonban nem üres kézzel álltak ki a porondra.
A következő generációs járművek előállítási költségeit tekintve 50 százalékos csökkenéssel számolnak a Tesla mérnökei, amit közel 50 százalékos ökológiailábnyom-csökkentés mellett tudnak majd kivitelezni. A vállalat szakemberei két különböző modell érkezését rebesgették, amelyek más szerkezeti alapokra épülnek majd, mint a jelenlegi generáció termékei, magasabb fokú és gyorsabb gyártási automatizálást lehetővé téve.
Kiderült az is, hogy a Tesla a jövőben a járművek hajtásához nem fog ritkaföldfémeket felhasználni, így azok kínálati és árfolyamváltozásai nem lesznek hatással a Teslák árazására. Az új hajtásrendszer alapja egy mágneses motor lesz, melyről egyelőre részleteket nem árult el a vállalat.
2030-ra évi húszmillió autót tervez gyártani a Tesla.
Ám ehhez a jelenlegi 1,31 millió járműről szóló éves kapacitást jelentősen növelni kell , ez pedig a saját számításai szerint nagyjából 175 milliárd dollárjába kerülhet a Teslának. A befektetés azonban Musk szerint megtérülhet: szerinte ugyanis a fogyasztók szeretnének Teslákat vásárolni, csak a borsos árcédula tartja őket vissza – a most bejelentett fejlesztéseken keresztül pedig a vállalat tetemes árcsökkentést érhet el új generációs modelljeinél, kielégítve ezzel a vásárlók igényeit.
Ross Gerber Tesla-nagybefektető szerint a vállalat 50 százalékos előállításiköltség-csökkentése az új generációs modelleket tekintve közvetetten ugyan, de megerősíti a 25–30 ezer dollár között érkező járműről szóló várakozásokat.
Az évi húszmilliós cél elérése azt jelentené a Tesla számára, hogy egymaga több autót gyárt egy év alatt, mint a két fő rivális – a Volkswagen csoport és a Toyota – együttesen.
A vállalat egyúttal bejelentette, hogy megszületett a négymilliomodik Tesla is. Amíg az első egymillió darabhoz 12 év kellett, a másodikhoz már csak 18 hónap, a harmadikhoz 11 hónap, a negyediket pedig szűk hét hónap alatt abszolválta a cég.
Az elektromosautó-gyártó egy mexikói gyár létesítését is bejelentette, melynek kezdeti beruházási értéke egymilliárd dollár lesz, de a további fejlesztéseken keresztül ez akár a tízmilliárd dollárt is elérheti. A vállalat bejelentése szerint az új gyárak helyigénye már csak fele akkora lesz az eddigi üzemekének, illetve felépítésük is 65 százalékkal olcsóbb lesz, mint amennyibe a legutóbbi, texasi Austinban lévő Gigafactory került.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.