Középkategóriás teherautó-márkát vezet be az amerikai piacon a Daimler Truck. A világ legnagyobb haszonjárműgyártója a Rizon nevet adja a teljesen elektromos hajtású járműveinek, amelyek gyártását a harmadik negyedévben kezdik Japánban, és onnan exportálják az Egyesült Államokba. A Rizon a német autóipari konszern kilencedik amerikai márkája, a litium-foszfátos akkumulátortechnológiát használja energiaforrásként, és a tervezett három modelljének a hatótávolsága az akkupakk nagyságától függően 121–177, illetve 176–256 kilométer között lesz.
A széles tartományt a rakomány súlyát és a forgalmat tekintetbe véve határozták meg. Ennél jóval többet, 368 kilométert tud egy feltöltéssel megtenni a Freightliner eCascadia nyerges vontatójuk, valamint a kisebb, Freightliner M2 elektromos teherautó, amelyet főként kiskereskedelmi célokra forgalmaz Amerikában a Daimler.
A németek 89 százalékos tulajdonában lévő Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (röviden Fuso) is gyárt már elektromos áruszállítókat, a legújabb modellt szeptemberben egy németországi autókiállításon mutatták be a japánok. Szakértők szerint ennek az amerikai exportja is elképzelhető, igaz, garantáltan nem Mitsubishi Fuso márkanéven.
A Mercedes-Benz 35 százalékos tulajdonában lévő Daimler Truck igyekezetét az elektromos átállásban legfeljebb a töltési infrastruktúra viszonylagos fejletlensége gátolhatja az Egyesült Államokban, ám az csak idő kérdése, hogy a gyártás és a töltőhálózat mikor kerül szinkronba, a lefedettség mikorra ér el olyan szintre, hogy a teherautók megtankolása ne okozzon sehol problémát.
Ehhez az autóutak mentén sűríteni kell a töltőállomások számát,
illetve a nagy flottaüzemeltetők telephelyein ki kell építeni a vételezési lehetőséget. A Joe Biden elnök által tavaly augusztusban aláírt inflációcsökkentési törvény (IRA) ehhez anyagi támogatást is nyújt. A cél, hogy az Egyesült Államokban 2030-ban már minden második eladott jármű elektromos hajtású legyen.
A teherautókra ez nem vonatkozik, egyelőre a kínálat szűkössége és a jóval magasabb ár is hátráltató tényező, az alacsonyabb üzemeltetési költségek révén a megtérülési idő még meglehetősen hosszú. Mondjuk nem Kaliforniában, ahol az állam 45–60 ezer dolláros csekkel támogatja az elektromos teherautó-vásárlásokat, emellett szövetségi támogatás is igénybe vehető.
A Daimler új márkájának bejelentésének az időzítése jól sikerült, Kalifornia állam környezetvédelmi hatósága (EPA) ugyanis maholnap döntést hoz arról, hogy 2024-től előírja-e, hogy a teherjárműflottákban az elektromos hajtású járművek aránya fokozatosan 5-10 százalékos legyen.
A teherjárművek emissziós értékeit ettől függetlenül tovább szigorítják, lökést adva az elektromos átálláshoz. A középkategóriás teherjárművekre vonatkozó szigorúbb szabályok bevetésével az előrejelzések szerint 2026-ig 44 százalékkal csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást.
A Freightwaves szerint a Mitsubishi eCanterekhez a megszólalásig hasonlító Rizon modellekről sokat nem árult el a német cég, amely a Fuso japán márkát 2020-ban kivezette az amerikai piacról – vélhetően azért, hogy helyet csináljon a Rizonnak, amelynek a negyedik negyedévre tervezett indulásához kizárólagos disztribúciós partnerként a 80 telephelyet fenntartó Velocity Vehicle Groupot szerződtette, amely a forgalmazást New York és Kalifornia államban kezdi meg.
A Greenlane nevet kapta a keresztségben a Daimler Truck North America, a BlackRock és a NextEra Energy Resources 650 millió dolláros tőkével megalapított vegyesvállalata, amely a töltőhálózati infrastruktúra kiépítésében jeleskedik majd. A kifejezetten nagy méretű és teljesítményű haszonjárművek, buszok energiaellátásához építendő hálózatuk hidrogénkutakat is tartalmaz.
A Greenlane első töltőállomásait Dél-Kaliforniába telepíti, majd a forgalmas tranzitutak lefedése következik a keleti és a nyugati parton, valamint Texas államban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.