Csak azért áll módjában megúszni a pénzbüntetést Romániában a Wizz Airnek a fogyasztóvédelem vezetője szerint, mert nem az országban jegyezték be a társaságot. Horia Constantinescu a magyar gyökerű légitársaság szolgáltatásaival kapcsolatban megfogalmazott panaszok kapcsán tette a kijelentést, ugyanakkor tanácsokkal is ellátta az ügyfeleket, miként járjanak el a járattörlések, késések esetén.
Romániában hatalmas volt az elégedetlenség az utazóközönség részéről az elmúlt időszakban amiatt, hogy a Wizz Air számos járata több órát késett, illetve többet töröltek. A jelenség elsősorban az ortodox húsvét időszakában, április 16–17. környékén volt tetten érhető, amikor nagyon sok nyugat-európai országokban élő román állampolgár készült hazautazni szülőföldjére, vagy éppen otthonról repült volna külföldre. Ekkor azonban a Wizz Air számos spanyolországi, nagy-britanniai és olaszországi járata késett több órát, míg a Bukarest–Barcelona-járatot törölték.
Több száz utas rekedt adott pillanatban a román főváros Otopeni repülőterén, és felháborodva panaszolták, hogy a késés következtében csatlakozásokról maradnak le, a járattörlés miatt pedig a vakációjuk, sőt volt, akinek a beütemezett műtétje kerül veszélybe. A légitársaság akkor azzal magyarázta a történteket, hogy egy repülőgépen megejtett előre nem látott műszaki ellenőrzés teljesen felborította számos járat menetrendjét. A Wizz Air felhívta ügyfelei figyelmét, hogy a következő opciók közül választhatnak: átütemezhetik az utazásukat, teljes egészében visszakaphatják a repülőjegy árát, illetve kredit formájában visszakaphatják jegyük értékének 120 százalékát, amelyet később felhasználhatnak.
A történtek nyomán ugyanakkor Horia Constantinescu, a romániai fogyasztóvédelmi hatóság (ANPC) vezetője arra biztatta a romániai utazóközönséget, hogy forduljon panaszával az intézményhez, ez esetben ugyanis az ANPC felveszi a kapcsolatot annak az országnak a hatóságaival, ahol a Wizz Airt bejegyezték.
Léteznek behajtó cégek, amelyeken keresztül a pórul járt ügyfelek igényt támaszthatnak a légitársasággal szemben, ezek a szolgáltatások azonban pénzbe kerülnek. Mi nem tudunk megbüntetni egy kereskedelmi társaságot, ha más európai országban működik a székhelye, de fel tudjuk venni a kapcsolatot a társhatóságokkal, és ez nem kerül a fogyasztónak semmibe
– állapította meg egy televíziós műsorban a romániai főfogyasztóvédő.
Horia Constantinescu hozzátette, bár tavaly a Wizz Air képviselői a cég ügyvédjeinek társaságában ígéretet tettek a hatóságnak szolgáltatásaik javítására, nem mindig kezelik a megfelelő határozottsággal és hatékonysággal a különböző helyzeteket. „Sajnos a fapados légitársaság nem több, mint délibáb: ma olcsóbbnak tűnik a repülőjegy, ám ha úgy határozol, hogy bőrönddel mész, többet kell fizetned, vagy helyfoglalás esetén szintén. És ezek a költségek együttesen oda vezetnek, hogy a jegy ára megközelíti a menetrend szerinti járatokét” – jelentette ki Constantinescu.
A romániai fogyasztóvédelem egyébként tavaly a Wizz Air és a Ryanair diszkont-légitársaságokat figyelmeztette amiatt, hogy a járattörlések nyomán megsértették a fogyasztók jogait.
Ez azután történt, hogy az ANPC júliusban példátlanul magas, 2 millió euró (818 millió forint) bírságot rótt ki az azóta csődbe ment Blue Air román diszkont-légitársaságra, amely egy év alatt több mint 11 ezer járatot törölt. A román hatóságok már akkor értésre adták, hogy hasonló okok miatt számos más légitársaság is büntetést érdemelne, ám mivel nem Romániában jegyezték be őket, nem tudnak mit tenni az esetükben.
Eközben Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója egy lapinterjúban előrebocsátotta: számos külső tényező – ukrajnai háború, beszerzési nehézségek – miatt idén nyáron is jelentős kihívások elé néz a légiutas-forgalom, a fapados társaság azonban szerinte jobban felkészült ezekre, mint tavaly. A légitársaság vezetője a Monitorul de Cluj kolozsvári portálnak elmondta, váratlan helyzetekre több tartalék gépeket állítottak hadrendbe, 150 fővel bővítették az operációs menedzsmentet, és a kommunikációjukon is javítani kívánnak.
A Wizz Air alapvető stratégiája a jövőben is alacsonyabb áron járatokat kínálni, mint a többi társaság. Azt akarjuk, hogy mi legyünk a légi közlekedési ágazatban a legkisebb jegyárakat biztosító társaság, erre koncentrálunk
– szögezte le Váradi, hozzátéve kizárólag a nyereségességet veszik figyelembe, amikor beindítanak vagy megszüntetnek bizonyos járatokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.