BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Jakarta,,Indonesia,-,July,08,,2022:,The,Organization,Of,The

Az autósok pénztárcájában matat a pluszbevételre hajtó OPEC+

Izgatottan várja a világ, mire jut egymással Szaúd-Arábia és Oroszország az OPEC+ hétvégi kvótadöntő ülésén. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a kvótacsökkentéssel kampányoló szaúdiak húzzák a rövidebbet – az autósok nem kis örömére.

Ilyen is régen volt az olajpiacon: az Amerikában irányadó WTI alaptípus határidős ára benézett a hordónkénti 70 dolláros szint alá, miután kiderült, hogy olajból jelenleg bőséges a kínálat, és a nyári ellátást a geopolitikai asszókon, valamint az orosz–ukrán háborún kívül fizikailag nem veszélyezteti semmi. Éppen ezért érdekes érdekellentét feszítheti szét a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) és az Oroszország vezette külső szövetségeseinek vasárnap tartandó kvótameghatározó tanácskozását. 

Jakarta,,Indonesia,-,July,08,,2022:,The,Organization,Of,The
Fotó: Shutterstock

A kartell vezető ereje, Szaúd-Arábia ugyanis jó előre jelezte, hogy további árcsökkenést nem tolerál, és az áresésre nagy tételben spekulálók pofára esnek majd, amikor a termelési limitek csökkentésével szembesülnek az OPEC-csúcs után. 

Csakhogy az oroszok most azt kommunikálják, hogy részükről a csökkentés nem elképzelhető, az országnak ugyanis a háború finanszírozásához égető szüksége van minden egyes petrodollárra, amit az amúgy nyomott áron, főként az ázsiai piacokon értékesített energiahordozóért beszed. 

Arról nem is beszélve, hogy a tengeri szállítású olaj hordónkénti 60 dolláros ársapkájára is ügyelnie kell a nyugati szankciók árnyékában – ha azoknak egyáltalán érvényt tudnak szerezni. 

Önként viszont bármelyik OPEC-tagállam vállalhatja a saját termelésének a csökkentését, 

ahogy arra a világelső szaúdiak vezetésével két hónappal ezelőtt többen is hajlandók voltak – ideiglenesen, legfeljebb az év végéig. Más kérdés, hogy a külsős résztvevőként az oroszokkal kiegészült kartell (OPEC+) eddig még egy esetben sem kényszerült kenyértörésre, az utolsó pillanatban mindig sikerült jó vagy rossz kompromisszumra jutniuk a globális olajkínálat formálását illetően. Az oroszok a nyugati szankciókra válaszul azzal fenyegettek, hogy márciustól napi félmillió hordóval csökkentik a termelésüket, de 

a hirtelen felinduláson kívül ennek semmilyen látható nyoma nem mutatkozott eddig, 

mint ahogy az exportjuk semmi jelét nem mutatja, hogy a termelési kapacitásaik durván 5 százalékát képező visszafogásból bármi is megvalósult volna.

Az OPEC+ áprilisi kvótacsökkentésének megoszlása
 

Sőt, az ország júniustól közel harmadával növelni kívánja a nyugati kikötőiből a napi dízelexportját, mivel a szokásos időszaki karbantartási munkálatokkal már több nagy finomítójában is végeztek. Mint arról beszámoltunk, Európa könnyedén pótolni tudta az orosz gázolajszállítások kiesését.

Annyi biztos, hogy a tárolók csurig töltve készülnek a nyári idegenforgalmi szezonra, amely az üzemanyag-fogyasztás csúcsidőszakának számít a hosszú utakra vállalkozó amerikai autósoknak köszönhetően. A május 26-án zárult héten az amerikai készletek 1,05 millió hordóval nőttek a Wood Mackenzie adatai szerint. 

Az árak viszont az autósok nem kis örömére január óta kisebb megingásokkal csordogálnak lefelé, az idén már 13 százaléknyival lett olcsóbb a nyersanyag. Ebben a zéró-Covid-politika feladását követő kínai gazdasági kilábalás szokatlan enerváltsága mellett az amerikai agresszív monetáris szigorítással kapcsolatos aggodalmak játszottak közre.

No meg az amerikai bankválság, amelynek következtében a befektetők hirtelen óvatosabbak lettek és megszabadultak a kockázatos eszközeiktől, a spekulatív pozícióikat minimálisra redukálták a nyersanyagpiacon is, tartva a bankpánik eszkalációjától – írja elemzésében a Bloomberg.

Az ezzel járó árcsökkenést csak ideig-óráig tudta megfordítani az OPEC+ április 2-ai döntése, akkor meglepetésre 2 milliótól napi 3,66 millió hordóra, azaz a globális kereslet 3,7 százalékára emelték a kieső mennyiséget a kvótáik megvágásával. A brent alaptípus árát sikerült ezzel 87 dollár fölé tornászni, de ezt a pluszt hamar visszaadta az árfolyam, úgyhogy az áprilisi akcióval sok babért nem aratott az OPEC+. 

Olajárak alakulása 2023-tól
Brent
WTI
 

Olyannyira nem, hogy júliusi szállításra a WTI hordójáért kedden már csak 69,46 dollárt kértek a New York-i határidős kereskedésben. Szinte centre pontosan a felét a tavaly márciusban felállított 139 dolláros csúcsnak. Az árra nehezedő nyomás az amerikai adósságplafon felemeléséről folytatott vita közelgő lezárásával enyhül, bár ezzel a csődöt sikerült elkerülni, a recessziós félelmek élénken élnek az amerikaiak tudatában, és ez a költéseikre, ezen keresztül az olajpiacra is kedvezőtlen hatással van, hiszen az Egyesült Államok számít az energiahordozó legnagyobb felhasználójának.

Az OPEC+ és Washington kapcsolata nem felhőtlen, 

miközben az amerikaiak a hitelezés feltételeinek szigorításával, kamatemelésekkel küzdenek a történelmi magasságokba emelkedett infláció leszorításáért, addig az OPEC+ a kvótacsökkentéssel épp az ellenkező irányba hajtaná az olajárakat (mint tette azt áprilisban), az akkori döntést Joe Biden elnök észszerűtlennek nevezte

Arne Sigve Nylund, executive vice president for development and production in Norway at Equinor ASA, aboard one of the four connected platforms on Johan Sverdrup oil field off the coast of Norway in the North Sea, on Tuesday, Dec. 3, 2019. Sverdrup's earlier-than-expected start in October broke a long trend of underperformance for Norway's overall oil production.
Fotó: Carina Johansen / Bloomberg via Getty Images

A Nyugat emellett többször is bírálta az OPEC-et az árak manipulálásáért és az Oroszország melletti kiállásért, amellyel csendestársnak számítanak az Ukrajna ellen viselt háborúban. 

Paradox módon az Egyesült Államok is felelős az olajárak korábbi emelkedésében, mivel a sorozatos pénznyomtatással gyengítette az olajpiaci kereskedés és elszámolás alapját képező dollár árfolyamát, a zöldhasú értékvesztését pedig az olajtermelők a világpiaci árak emelkedésével tudnák csak kompenzálni. Ahhoz pedig a kereslet szűkítésével vezet az út.

Végül nézzük, milyen útravalóval ülnek vasárnap Bécsben tárgyalóasztalhoz az OPEC+-országok képviselői. Abdulaziz bin Szálmán energetikai miniszter az áresésre játszó shortosok kiszorítását tartja fontosnak, rájuk nagyon ki van akadva, a környezetéből kiszivárgott hírek szerint a kitermelés csökkentésére fogja felszólítani a kartellt. 

OPEC
Fotó: Shutterstock

Vlagyimir Putyin orosz elnök szerint az árak közel járnak a gazdaságilag indokolt szinthez, energiaminisztere, Alekszander Novák szerint áprilisban már meghozták a szükséges árstabilizáló döntéseket, ehhez kellene tartaniuk magukat, azaz nem javasolnak semmilyen változtatást. 

Hajan Abdel-Gháni iraki olajminiszter hasonló állásponton van, hozzájuk nem érkezett egy esetleges kvótacsökkentésről szóló véleménykérés. Ebrahim Raiszi iráni elnök szerint az OPEC+ feladata most az, hogy megnyugtassa a piaci szereplőket és megőrizze a kartell egységét.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.