A magyar lakosság 80 százalékának nincs érdemi megtakarítása – hangzott el egy szerdai háttérbeszélgetésen, amelyen Takács Domokos, az OTP Bank Daily Banking területének vezetője és Fabriczki Rita, az OTP Bank megtakarításitermék- és szolgáltatásmenedzsment területének vezetője számolt be a lakossági megtakarítási trendek alakulásáról.
Takács Domokos a lakossági megtakarítások fontosságára hívta fel a figyelmet. A nehéz piaci helyzet a költekezés kényszerű visszafogásán keresztül stresszt okoz, amit a rendszeres megtakarítások sikeresen tudnak enyhíteni. A jelenlegi piaci trendeket tekintve elmondta: az inflációs és magas kamatkörnyezet növekvő megélhetési költségekhez vezet, de a bevételek mindezt nem követték le –a fizetések reálértéke tehát csökkent.
Az egyik látványos fogyasztói trend, hogy a megtakarítást a bevételek kiegészítéseként használják fel az emberek.
A megtakarító ügyfelek száma 20 százalékkal nőtt, de a megtakarítások átlagos összege csökkent, tehát olyanok is beléptek a körbe, akik korábban nem vettek részt ebben.
Hozzátette: volt honnan növekedni, hiszen a lakosság 80 százalékának nincs érdemi megtakarítása, így a szektor egyik legfontosabb feladata kitalálni, hogy ezeket a tömegeket hogy lehet megszólítani. Az átlagos megtakarítások nagysága körülbelül hathavi szükségleteket fedez.
A tehetős ügyfelek az értékállóságra törekedtek, míg a kevéssé szerencsések a rugalmasságra.
Felhívta a figyelmet az edukáció fontosságára is, hiszen lényeges megérteni, hogy a kis pénzt is megéri félretenni, mégpedig átgondoltan – hiszen előbb-utóbb a párnaciha tartalmából is tetemes megtakarítás jöhet létre. A kamatok fontosságát is kiemelte: ugyan elsőre alacsonynak tűnhetnek, ám a befektetések növekedésével a megtakarítások is dinamikusan fognak gyarapodni.
Fabriczki Rita szerint a kis összegű megtakarítások bevonzásának fontossága elsődleges mind a bankok, mind az ügyfelek számára. A takarékszámlák és rendszeres megtakarítási programok is segíthetnek ezeknek a céloknak az elérésében – a lakosság pedig rá is harapott ezekre az elmúlt időszakban, kiemelten a pénzpiacok és a rövidkötvénypiacok területén.
Az ügyfelek öt évre szoktak előre tervezni, a befektetések viszont rendre rövidebb időtávra születnek meg.
A betétek továbbra is a legnagyobb megtakarítási egységet alkotják, a pénzpiaci, illetve rövidkötvényalapok pedig feljöttek a dobogó másik két fokára.
Takács Domokos hozzátette: a gazdasági teljesítmény esetleges csökkenésekor is szeretnék fenntartani a jelenlegi számlanyitási trendeket.
Az Erste Bank adatai szerint is lenne még hová fejlődnie a magyarok pénzügyi tudatosságának: ügyfeleik 75 százalékának nincs értékpapírszámlája – azok közül, akiknek pedig van, harmaduk rendelkezik csupán diverzifikált portfólióval. Az értékpapírszámlával rendelkező ügyfelek mindössze 25 százaléka takarít csak meg rendszeresen különböző megtakarítási programokon keresztül, ezek ugyanakkor látványosan képesek csökkenteni a befektetések kockázatát, így használatuk mindenkinek javasolt.
Az Erste adatai alapján elmondható: a nők jobban figyelnek portfóliójuk egészségére, mint a férfiak, a nyugdíj előtt állók tudatosabbak, mint a fiatalok, a vidéki nagyvárosok lakói pedig ügyesebbek ezen a téren, mint a budapestiek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.