BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó hírt kaptak az Alzheimer-kórban szenvedők és az Eli Lilly részvényesei is

A következő 30 évben több mint a duplájára, azaz 13 millióra nőhet – csak az Egyesült Államokban – az Alzheimer-kórban szenvedő betegek száma, az Eisai és a Biogen után ezért az Eli Lilly is piacra lép a betegség kezelésére alkalmas gyógyszerével, amelyről most kedvező tesztelési eredményeket közöltek.

Közel 8 százalékkal, 428 dollárig lőtt ki az Eli Lilly részvényeinek árfolyama az elmúlt öt napban az amerikai gyógyszergyártó által az Alzheimer ellen kifejlesztett, kísérleti szakaszban lévő készítményről érkezett kedvező hírek nyomán.

Lilly Biotechnology Center campus of an American pharmaceutical company Eli Lilly and Company - San Diego, California, USA - 2020
Fotó: Shutterstock

A cég a múlt héten jelentette be, hogy

donanemab nevű hatóanyaga a placebóval kezelt betegekhez képest 35 százalékkal nagyobb arányban lassította a kognitív hanyatlást a harmadik fázisú klinikai vizsgálat adatai szerint. A kezelés 12. hónapját követően a betegek 47 százalékánál elmaradt a kór progressziója, szemben a placebocsoport 29 százalékos eredményével.

Az adatok újfent igazolják, hogy az agyban megtapadt amiloidplakkok eltávolítása előnyös a halálos kórban szenvedő betegek számára – vélik a szakértők.

A vizsgálatot 1182 olyan, korai stádiumban lévő betegnél végezték el, akiknek az agyában két kulcsfontosságú, a betegség progressziójával és az agysejtek pusztulásával összefüggő fehérje, a béta-amiloid, valamint a tau – az utóbbi közepes mértékben – rakódott le.

Ezenkívül a gyógyszert a kutatási eredményekről készült tanulmány 552 olyan betegnél is értékelte, akiknél a tau szintje kifejezetten magas volt, és megállapította, hogy a két csoport átlagában a donanemab 29 százalékkal lassította a demencia progresszióját az általánosan használt CDR-SB skálán (Clinical Dementia Rating Scale).

Az Eli Lilly eredményei valamivel jobbak, mint szektortársai, a japán Eisai és az amerikai Biogen közös fejlesztésű, Leqembi márkanév alatt forgalmazott gyógyszeréé, amely egy tavaly közzétett tanulmány szerint 27 százalékkal csökkentette a kognitív hanyatlást a korai fázisú betegeknél.

Az eredmény megint csak arra utal, hogy ezeket a plakkokat minél korábban el kell távolítani, mielőtt a tau igazán beindulna

– idézi a Reuters dr. Erik Musiek neurológust, a Washingtoni Egyetem specialistáját.

Vannak azonban egészségügyi kockázatai is az új gyógyszernek – akárcsak a Leqembinek és a Biogen által fejlesztett Aduhelmnek –, hiszen a donanemabbal kezelt páciensek 24 százalékánál agyduzzanat jelentkezett, ami a résztvevők 6,1 százalékánál tünetekkel is járt. A Lilly szerint az esetek 1,6 százalékban voltak súlyosak, beleértve két halálesetet is.

A donanemabcsoport 31,4 százalékánál és a placebocsoport 13,6 százalékánál pedig agyvérzést diagnosztizáltak.

A donanemab sikeres lehet, de a rizikófaktor is aggodalomra ad okot

– kommentálta a tanulmányt David Risinger, az SVB Securities elemzője.

A Leqembi 3. fázisú vizsgálatában a résztvevők közel 13 százalékánál állapítottak meg agyduzzanatot.

 

Az Eli Lilly gyógyszere lehet tehát a harmadik, Alzheimer-kezelésre alkalmas orvosság az amerikai piacon, ám figyelmeztető jel, hogy a Leqembi és az Aduhelm eddig nem bizonyult nagy sikernek, miután az orvosok és a biztosítók kevés bizonyítékot láttak kedvező hatásukra. Ráadásul mindkét készítményt gyorsított eljárásban engedélyezték.

Mindenesetre a Lilly közölte, hogy június végéig benyújtja a hagyományos – tehát nem gyorsított eljárásban kiadott – amerikai engedély iránti kérelmét, a jóváhagyást pedig legkésőbb 2024 elejére várják.

Az árazás a konkurenciáéhoz igazodik majd – árulta el David Ricks vezérigazgató a CNBC-nek.

Csak az Egyesült Államokban több mint 6 millióan élnek Alzheimer-kórral, és ez a szám 2050-re várhatóan közel 13 millióra emelkedik.

Az Eli Lilly részvényeit a Refinitiv elemzői konszenzusa 430 dolláros medián célárral javasolja vételre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.