A Toyota csoport márkáiból 800,9 ezret adtak el áprilisban, 4,9 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Érdemes megjegyezni, hogy a beszállítói nehézségek és a kínai piacot megbénító pandémia következtében tavaly áprilisban eleve alacsony volt az értékesítési darabszám, azaz a mostani erősebb teljesítményhez a bázishatásnak is köze volt.
A világ legnagyobb autógyártója elsősorban Japánban és Kínában aratott, és különösen jól fogytak a hibrid hajtású autói. Hazai piacán a Toyota 21,5 százalékos bővülést ért el, a 125,3 ezer eladott járművének 60 százaléka volt hibrid hajtású, ami jól jelzi, hogy a Toyota, amit csak lehet, ki akar préselni a hibridtechnológiából, amelyet versenytársai – különösen Európában – gyakorlatilag leírtak, s szinte mindent a tisztán elektromos hajtású autók fejlesztésére és sorozatgyártásuk költségeinek leszorítására tettek fel.
Kínában a Toyota áprilisi eladásai 46,3 százalékkal, 162,5 ezerre ugrottak az egy évvel korábbihoz képest, náluk a benzines modelljeik is jól fogytak. A Toyota közleményéből az is kiderül, hogy a bZ4X modellcsaládra, valamint a csoport luxusmárkája, a Lexus 60 ezer dollárról induló RZ modelljére szorítkozó villanyautó-kínálatuknál is nagy lépést tettek előre, ha a teljes eladásokon belüli 1 százalékos határ átlépését annak lehet nevezni.
Mindenesetre a nemzetközi piacra szánt elektromos városi terepjáróikból 8584 kelt el világszerte. Mi több, az első négy hónapban eladott 26 ezer villanyautó már most meghaladja a tavaly összesen értékesített 24,5 ezer darabos volument.
A Toyota a haszonjárműszegmenst sem hanyagolja el, sőt: kedden kiadott közleményében jelentette be, hogy együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá a Daimler Truckkal, a Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporationnek (MFTBC, röviden Fuso) és a saját tulajdonában lévő Hino Motorsszal elektromos és hidrogénhajtású technológiák közös fejlesztésére, valamint a Fuso–Hino-fúzió támogatására. Valójában arról van szó, hogy a németek 89 százalékos tulajdonában lévő Fusót összeboronálják a japánok Hinójával, ezzel
rendkívül erős párost hoznak létre a haszonjárműpiacon, elsősorban az elektromos kínálatot bővítve.
Amint arról április végén beszámoltunk, a Mercedes 35 százalékos tulajdonában lévő Daimler Truck Rizon néven egy új, középkategóriás teherautó-márkát vezet be az amerikai piacon. A teljesen elektromos hajtású Rizon haszonjárművek gyártását a harmadik negyedévben kezdik meg Japánban, és onnan exportálják az Egyesült Államokba.
Azt nem részletezték, hol gyártják majd a Rizonokat, de borítékolható, hogy a Fuso egyik üzemét teszik alkalmassá erre. A Daimler Truck és a Toyota egy holdingot hoz létre „ernyőszervezetként” a Fuso–Hino-fúzió menedzselésére, majd a közös céget tőzsdére viszik, és a tervek szerint fele-fele arányban feltőkésítik.
A fúzióban áttételesen a Fusóban 10,7 százalékos részesedéssel bíró Mitsubishi csoport is érintett. Az utóbbi nem túl szívderítő fejleményekről számolt be kedden, a kínai állami GAC-vel közösen gyártott Outlander városi terepjárójának a sorsa ugyanis továbbra is függőben van.
A decemberben Kínában megkezdett sorozatgyártást márciusban a gyenge kereslet miatt három hónapra leállították, de a helyzet azóta sem javult számottevően, így a japán Yomiuri értesülései szerint a kényszerszünet a következő hónapra is átnyúlik, s egyelőre nem tudni, mikor indulhat újra a termelés. Mint utólag kiderült,
a Mitsubishi a lehető legrosszabb időpontban, tavaly decemberben kezdte meg a benzines Outlanderek értékesítését,
csakhogy a hibrid és elektromos hajtású autókra adott kínai állami támogatás januári kivezetésével a teljes autópiac megroggyant, aládúcolására és a potenciális vásárlók megnyerésére a Tesla indított árcsökkentési versenyt, melyhez kénytelen-kelletlen hamarosan csatlakoztak a többiek is.
Ezzel elérték, hogy a villanyautók továbbra is vonzó alternatívát jelentsenek az olyan, benzines és dízelmotorral szerelt autókkal szemben, mint az Outlander. A kényszerleállás súlyos, 78 millió dolláros veszteséget okozott eddig a Mitsubishi–GAC párosnak.
S hogy az árháborút elindító Tesla is kapjon egy kisebb pofont, arról a legnagyobb indonéz taxitársaság, a Blue Bird gondoskodott azzal, hogy Elon Musk cége helyett a legnagyobb kínai riválisától, a BYD-től vásárolja meg új elektromos taxijait. Az első körben félezer villanytaxival bővítik a flottájukat, ebből négyszáz a BYD E6-os és T3-as modelljeiből kerül ki, de még a Hyundai is kapott egy félszáz darabos megrendelést, és BMW-ket is vesznek.
Különösen a taxicég elnök-vezérigazgatójának szavai érhették mélyütésként Muskot, Sigit Priawan Djokosoetono ugyanis azt mondta:
Megbízhatóságuk, alacsonyabb áruk, kedvezőbb megtérülési mutatójuk és a helyi közlekedési viszonyokhoz való jobb alkalmazkodásuk döntött a BYD-modellek javára.
Mellettük szólt az is, hogy a kínai cég befektetéseket tervez Délkelet-Ázsia legnagyobb gazdaságában, amely Vietnámmal és a Fülöp-szigetekkel versenyez az első külföldi BYD villanyautó-összeszerelő üzem megépítésének jogáért – írja a Bloomberg.
Az új beszerzésekkel együtt a Blue Bird 23 ezer taxit üzemeltet majd Indonéziában. A cégnek most kétezer cseppfolyósított gázzal futó taxija van, ezek számát jövő év végéig megtriplázza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.