BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rálépett a gázpedálra a Toyota

A világ legnagyobb autógyártója tovább növelte a termelést és az eladásokat, leányvállalatai szintén jól teljesítettek. A japán cég a kedvező számokat az alkatrészellátási gondok enyhülésével magyarázta.

A Toyota 2023 első felében több mint 4,9 millióra járművet értékesített, ami 5,1 százalékos emelkedés az egy évvel korábbihoz képest. A japán autógyártó eladásai Japánban éves összevetésben 33,2 százalékkal, 878 215 darabra ugrottak, míg a szigetországon kívül fél százalékkal voltak kelendőbbek a járművek – derül ki a távol-keleti vállalat jelentéséből. A cég az első fél évében 46 171 elektromos – beleértve a hibrideket is – autót értékesített.

Fotó:  Timo Anis / AFP

A leányvállalatokat (Daihatsu, Hino) is beleszámolva a januári–júniusi időszakban több mint 5,4 millió autót adtak el, ami éves szinten 5,5 százalékos növekedés. Az előző hónapban a Toyota közel 899 ezer járművet értékesített, a leányvállatokkal közösen pedig mintegy 969 ezret, az utóbbi esetén ez 9 százalékos növekedés éves alapon. Főleg Japánban, Afrikában, Európában és Észak-Amerikában pörögtek fel az eladások.

 

Az értékesítés azonban majdnem 13 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest Kínában, ahol az elektromos modellek hiánya miatt a globális autógyártók, például a Toyota és a Volkswagen, teret vesztettek a hazai riválisokkal (BYD, Xpeng) szemben. A konszern globális termelése 2023 első felében elérte a rekordot jelentő 5,6 milliót, viszont a kínai gyártás 18 százalékkal, 167 987 járműre esett vissza. A vállalat a hét elején közölte, hogy nagyjából ezer gyári dolgozót bocsátott el a világ második legnépesebb országában.

A cég a kedvező számokat az alkatrészellátási gondok enyhülésével magyarázta.

Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, a világ legnagyobb autógyártójánál áprilisban volt őrségváltás: néhány hónapja lemondott a vállalat vezérigazgatói és elnöki posztjáról a cég alapítójának unokája, Tojoda Akio, aki a társaság igazgatótanácsának elnökeként folytatja pályafutását. Helyét a Lexus élén álló Szato Kodzsi vette át. Ezzel

 több mint egy évtized után ismét az alapító családon kívüli vezetője lesz a japán autógyártónak, 

hasonlóan az 1992 és 2009 közötti időszakhoz. 

Tojoda szerint azért esett Szatóra a választás, mert szereti az autókat. Az új, 53 éves vezető ugyanakkor relatíve fiatal kora miatt várhatóan nem lesz képes nagy változások bevezetésére, mivel az első éveit jó eséllyel azzal tölti, hogy beletanuljon az új pozícióba. Szato ígéretet tett arra, hogy felpörgeti az elektromos és a hibrid autók gyártását.

Kína újabb piacról szoríthatja ki a japán autógyártókat

Új lehetőségek után néz a thaiföldi Siam Motors, amely 1962-ben kötött együttműködési megállapodást a japán Nissannal, és napi négy autó gyártásától évi hétmilliárd dolláros bevételű családi céggé nőtte ki magát. Jelenleg több kínai autógyártóval is tárgyalásokat folytat potenciális partnerségről, elsősorban felső kategóriás elektromos járművek gyártásáról.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.