A bevételi rekord összejött, a profitrekordtól viszont messze elmaradt a Tesla a második negyedévben – derül ki szerdai a New York-i tőzsdezárást követően publikált gyorsjelentésből. A globális piacvezető elektromosautó-gyártó 24,927 milliárd dolláros bevétellel zárt, ez 47 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit úgy, hogy közben belépett a termelésre a Tesla Berlin melletti Grünheidében lévő Gigafactoryja, beérett a sanghaji óriásgyár kapacitásfejlesztése és a texasi Austinban lévő egységben is folyik már valamilyen szinten a termelés.
A Wall Streeten 24,477 milliárd dolláros forgalommal számoltak, azaz a teslások erre 450 millió dollárt még rá tudtak pakolni. A Tesla adózott nyeresége viszont a tavalyi 2,259 milliárdról csupán 2,703 milliárd dollárra nőtt, ami meglehetősen karcsú adat, a tavalyi évzáró rekord negyedév 3,687 milliárdos profitjának a nyomába sem ér. Ezért az emelkedő költségek mellett a Tesla által generált árverseny okolható, amely az egész idei évet áthatja és pozitív hatása főként az eladási statisztikákra van,
a befektetők lelkesedése az árcédulák vagdosása láttán túlzottnak éppenséggel nem mondható.
Az egy részvényre eső nyereség 91 centes értéke 9 centtel volt jobb el a Refinitiv elemzői konszenzusánál, de a különbözetre nem kaptak magyarázatot. A bruttó üzemi marzsba viszont alaposan belemart az árverseny, négyéves mélypontra küldve a befektetők által kiemelten figyelt mutatót, amely az egy évvel korábbi 25 százalékról 18,2 százalékosra zuhant, az előző negyedévihez képest pedig 1,1 százalékponttal morzsolódott le, ami már joggal aggaszthatja a befektetőket.
Nem úgy a járműeladások, amelyeknél 466 140 darabos új csúcsot állítottak fel. A kínai árcsökkentési verseny és az Egyesült Államokban a helyben gyártott villanyautók vásárlásához nyújtott 7500 dolláros állami támogatás megtette jótékony hatását, viszont a rendesen erodálta a Tesla egykor irigyelt magas haszonkulcsát.
Ez azonban hidegen hagyta Elon Musk alapító-vezérigazgatót, aki már áprilisban világossá tette, hogy a bizonytalan gazdasági helyzetben és a verseny éleződése közepette az értékesítés növekedését a profit elé helyezi. Jellemző, hogy a Model Y városi terepjárójuk árát negyedével, 50 ezer dollár közelébe nyomták le az Egyesült Államokban.
A jelentés publikálását követő elemzői tájékoztatón Elon Musk lehűtötte a kedélyeket, mint mondta, ahogy emelik a kamatokat, úgy csökkentik autóik árát, hogy fenntartsák a keresletet. Figyelmeztetett, hogy a folyó negyedévben a gyártás az átállások és a szokásos nyári karbantartások miatt enyhén csökkenhet, de ennek mértékéről nem szólt.
Pierre Ferragu, a New Street Research elemzője szerint a Tesla árcsökkentési stratégiája működik, az alacsonyabb keresetű családok számára is elérhetővé válnak a cég autói.
A legrosszabbon már túljutott a cég, amely még így is jobban teljesít az piac által elvártnál.
– mondta a Bloombergnek. A Fed kamatemelési hulláma váratóan már júliusban tetőzik, úgyhogy olyan sokat már nem is kell faragnia Musknak az árakból. A raktárkészletből viszont lehetne, az globálisan 16 napra elegendő. Májusban 15 napos, tavaly júniusban viszont csupán négynapos készlettel rendelkeztek.
Túl sok számmal nem zavarták meg az elemzőket a közleményhez csapott kitekintésükben.
A Tesla megerősítette 2021 elején tett vállalását, miszerint évről évre 50 százalékkal tervezi növelni autógyártását,
ezt az idén időarányosan túl is fogják teljesíteni, összesen 1,8 millió villanyautó gördülhet ki a Tesla gyáraiból. Ugyanakkor lesznek olyan évek, amikor a tempó lassabb lesz, de a végcél, Elon Musk mestertervének megfelelően változatlan: 2030-ra évi húszmillió darab autó gyártása.
A Tesla bőséges likviditással rendelkezik mint a termelés, mind a fejlesztések finanszírozásához. A cég 700 millió dollárral növelte tartalékait, elérve június végére a 23,7 milliárd dollárt. Nyereségvárakozást nem tettek közzé, csak annyit jegyeztek meg, hogy a folytatják a gyártási és működési költségeik csökkentését célzó innovációk bevezetését, s idővel, ahogy a mesterséges intelligenciára (MI) alapozó fejlesztéseik és a szoftverfejlesztéseik beérnek, ezek is növelik majd a profitjukat.
Új modellek bejelentésével ezúttal sem a csigázták fel az érdeklődést,
a Cybertruck elektromos kisteherautó sorozatgyártása viszont biztosan megindul az év vége felé Austinban, az első példány épp a hétvégén gördült le a gyártósorról. Emellett folytatják a következő generációs platformjuk kialakítását.
A gyorsjelentésre hűvösen, 0,3 százalékos emelkedéssel reagált a részvényárfolyam, majd az elemzői konferencián hangzottakra négy százalékot esett a piaczárás utáni elektronikus kereskedésben. A Tesla árfolyama egyébként az idén már megduplázódott. Ebben szerepe volt annak is, hogy rivális autógyártók sorra csatlakoztak a Tesla töltési szabványához, ami komoly elismerést és üzleti lehetőséget jelent Muskék számára. A Tesla Model 3-ra kiterjesztett amerikai autóvásárlási támogatás bejelentése is lökést adott a kurzusnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.