Eszement összegre, 85 milliárd dollárra értékelte a piac a vietnámi VinFast elektromos autógyártót az amerikai Nasdaq tőzsdén történt keddi debütálásakor. Ez a 255 százalékos rali önmagában is magyarázatra szorul, azután pedig különösképpen, hogy a még ma is startupnak tekinthető, de valóban ígéretes jövő előtt álló autógyártó piaci megítélése magasan veri a történelmi múltra visszatekintő detroitiakat.
Igaz, a Chrysler-utód Stellantis 53, a Ford 48 és a General Motors 46 milliárd dolláros piaci kapitalizációja fundamentális alapokon nyugszik, míg a VinFasté a jövőbe vetett bizalombombát testesíti meg. Ez persze az alaposan felvert, de tényekkel kellőképpen meg nem támasztott árfolyam gyors összeomlásához vezethet.
Ahogy az a szerdai kereskedés elején is kiderült, hatalmas kilengések várhatók az árfolyamban, elsősorban arra visszavezethetően, hogy a közkézhányad alig pár százalékos, az anyavállalat, a Vingroup kedvére játszadozhat a papírokkal. Maga az árfolyamrobbanás is igen szerény, 185 millió dolláros forgalom közepette történt.
Autógyártó startupok tőzsdei összeomlására egyébként számos példa van, elég a 2021 novemberében startolt elektromos haszonjármű-gyártó Riviant említeni, amely azóta piaci értékének 84 százalékát veszítette el, s csak most kezd visszakapaszkodni, amint a sorozatgyártás előtt tornyosuló problémáit orvosolni tudta.
A Lordstown Motors villanyautó-gyártó még rosszabbul járt,
a 2019-es tőzsdei megjelenése óta 98 százalékkal esett az árfolyama, a cég összeomlott,
a pénzben és lehetőségekben dúskáló tajvani Foxconn beszállása sem tudta talpra állítani.
Ott a helyzet annyira eldurvult, hogy a Lordstown perrel fenyegette meg halálos csókot adó „megmentőjét”. A szépreményű Nikola elektromos teherautó-gyártó részvényei kibocsátási értékük ötödén forognak jelenleg, a cég a napokban azzal került be a hírekbe, hogy valamennyi eddig gyártott kamionját visszahívta tűzveszélyre hivatkozva.
A prémium kategóriás elektromos-autókat gyártó amerikai Faraday Future esetében sem találkozott a jövőbe vetett hit a realitással: a lassan magára találó cég első befektetői egy dollárjukból most 2 centet látnának viszont, ha eladnák a kezdetektől tartogatott részvényüket.
A Tesla-gyilkosnak beígért luxusautó-gyártó, a Lucid tulajdonosa is csak azért van 35 százalékos mínuszban, mert a szaúdi állami befektetéseket kezelő alap (PIF) felkarolta, hogy olyan sikersztorit próbáljon belőle faragni, mint amin az olajkirályság világsztárokkal frissen felpumpált labdarúgásának felemel(ked)ésén dolgozik.
A VinFast tőzsdére vitelében a Black Spade Acquisition Co. nevű, tevékenységet nem végző üres, felvásárlási célpontot kereső kagylótársaság (SPAC) segédkezett, amely 23 milliárd dollárra értékelte a vietnámi „áldozatát”.
A VinFast beolvadásával elért 85 milliárd dollár feletti kapitalizáció őket is meglephette,
bár az e-autó-gyártó Blombergnek adott korábbi nyilatkozata alapján láthatták volna a növekedési potenciált a cégben.
Egyébként a Black Spade Acquisitionst sem akárki gründolta: Lawrence Ho, a Melco Resorts & Entertainment tulajdonosának magánbefektetéséről van szó, ő – többedmagával – a makaói és Fülöp-szigeteki kaszinóiból és a szállodaiparból befolyó profitját csatornázta be a SPAC-be.
A VinFast decemberben jelezte a Nasdaqon, hogy saját jogán bevezetné a részvényeit, 60 milliárd dolláros piaci értéket megcélozva, ám a tervek időközben megváltoztak – csak a főszereplő és a helyszín maradt.
Mindez persze korántsem jelenti azt, hogy a VinFast is rátéved az elődei által kikövezett, pokolba vezető útra. A cég mögött Vietnám legnagyobb ipari konglomerátuma, a Vingroup áll, amelynek tulajdonosa a távol-keleti ország leggazdagabb embere, Pham Nhat Vuong.
A több lábon állás megkönnyíti Vuong dolgát, a többi érdekeltsége által termelt profitból bőven jut a startuphoz „méltóan” masszívan veszteséges VinFast felfejlesztésére. Így arra az észak-karolinai gyárnak a megépítésére is, amelynél az első kapavágás a minap megtörtént, s a tervek szerint évi 150 ezres kapacitással 2025-ben már meg is kezdheti a termelést kifejezetten az amerikai piacra koncentrálva.
Pham Nhat Vuong a Vingroup májusi, éves közgyűlésén még két bombát robbantott: bejelentette, hogy 2024 végén (akár) nullszaldós lehet az intenzíven terjeszkedő vietnámi elektromosautó-gyártó, amely egyben egy új városi miniautó és egy szintén elektromos kisteherautó piacra dobását is tervezi.
A miniautó ára 10 és 12 ezer dollár között lenne (3,53–4,2,4 millió forint), ami ha minőséggel is párosul, kiváló kombináció lenne, főleg az európai piacon.
A tőzsdei megjelenéssel a VinFast forrást szerzett amerikai megtelepedéséhez, amelyhez az első, tétova lépéseket már tavaly év végén megtette, de rögvest orra is bukott. A 2017-ben alapított autógyártó első jármű-szállítmányát december közepén tette partra Kaliforniában, de a forgalmazásba egy kis hiba csúszott: a megadott paramétereknek ugyanis nem feleltek meg a VinFast tetszetős városi terepjáróiba (e-SUV) szerelt akkumulátorok. Magyarul rövidebb volt a hatótávjuk, mint hirdettek.
A VF 8-as városi terepjáró modell első példányait végül márciustól vehették át a megrendelők. Hogy aztán májusban vissza is vihessék őket a szervizpontokra, kijavítandó a működés közben jelentkező szoftveres hibákat. Nem sokakat érintett az ügy, az Amerikában rendszámot kapott 137 darab VF8 modell tulajdonosát kellett csak kiértesíteni.
Innen csak felfelé vezethet az út. Vuong elmondta, hogy az idei terv 50 ezer autó eladásáról szól, ebből 16 ezer július végéig meg is valósult – döntően Vietnámban.
A Reuters az AlixPartners tanácsadó cég becslését idézi, amely szerint évi 400 ezer eladott villanyautó jelentheti azt a fordulópontot, ahonnan a VinFast már megbízhatóan nyereséget termelhet a tulajdonosainak. Kevesen fogadnak rá, hogy ehhez a mérföldkövet 2024 végére eléri a vállalat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.