Kedden teszik le a Rheinmetall új gyárának alapkövét, ahol a német cég az amerikai Lockheed Martin és Northrop Grumman cégek partnereként 2025-től részt vesz az F–35-ös lopakodó bombázók gyártásában – írja a DPA hírügynökség.
A helyszín az észak-rajna–vesztfáliai Weeze lesz, ahol legalább 400 lopakodó bombázóhoz kívánnak úgynevezett törzsközéprészeket előállítani, ebből 35-öt Németország számára. A szállítás 2026-ban kezdődik.
Csaknem másfél évvel az ukrajnai háború kitörése után ez az első alkalom, hogy egy német védelmi ipari vállalat új gyárat épít a berlini kormány erre a célra létrehozott 100 milliárd eurós különalapja terhére.
„A Rheinmetall részvétele ebben a rangos projektben jó hír Németország számára” – kommentálta a hírt Hans Christoph Atzpodien, a német biztonsági és védelmi ipari cégek szövetségének (BDSV) elnöke. Rámutatott azonban, hogy az ország részesedése a több milliárd eurós értékteremtésből meglehetősen csekély, bár egyelőre nem tudni, mekkora bevételt termelhet a projektből a Rheinmetall. Berlin mindenesetre 8,3 milliárd eurót fizet az atombombák szállítására is alkalmas 35 lopakodó bombázóért, ezért kívánatos lenne, ha több német céget is bevonnának az együttműködésbe, például a karbantartás vagy az egyéb szolgáltatások területén – tette hozzá.
Klaus-Heiner Röhl, a német gazdasági intézet (IW) munkatársa szerint viszont figyelemre méltó, hogy az alkatrészgyártásba beszállhat a Rheinmetall. Ugyanis 400 F–35-öshöz kell törzsalkatrészeket gyártani, amelyből Németország csak 35-öt rendelt – mondta az ipari szakértő. „Ilyen kis részarány mellett az is elképzelhető lett volna, hogy egy másik NATO-államból származó cég kapja meg a lehetőséget.”
A Rheinmetallnak előnyére vált, hogy egyéb védelmi projektekben már régóta partnere az amerikai cégeknek.
Röhl ugyanakkor kifogásolta, hogy a 100 milliárd eurós különalap legnagyobb részét még nem hívták le a német cégek, amelyek ezek szerint nem mernek hosszabb távra tervezni.
A 100 milliárd euró soknak tűnhet, de az évtizedek óta mostohán kezelt Bundeswehr óriási igényeit tekintve még mindig nem elég.
Ráadásul a német hadiipar nem lehet biztos benne, hogy az állam huzamosabb időn át több pénzt fektet a honvédelembe, és így a gyártóüzemek működtetése tartósan nyereséges lesz.
„Eddig nem érkeztek jelzések a politikusoktól a honvédelmi költségvetés rendszeres és jelentős növelésére, ezért a német védelmi vállalatok inkább vonakodnak a beruházástól” – fejtette ki a szakértő.
A keddi szimbolikus alapkőletételre várják Hendrik Wüst (CDU) észak-rajna–vesztfáliai miniszterelnököt is, mivel a legnépesebb szövetségi állam a helyszín elnyeréséért folytatott versenyben győzedelmeskedett, míg Szászország, Alsó-Szászország és Brandenburg üres kézzel távozott.
Egy darabig az Airbus is kacérkodott a törzsközéprész gyártásával, ám aztán elállt a szándékától. „Cégünk gazdasági okokból döntött úgy, hogy nem működik együtt az amerikaiakkal” – mondta az Airbus szóvivője.
Az F–35-öst a világ legmodernebb vadászbombázójának tartják, amelynek kulcsszerepe van a NATO nukleáris elrettentési koncepciójában is. Alakja és külső bevonata miatt az ellenséges radarok nehezen észlelik.
Németország 2026-ban kapja meg az első F–35-ösöket, amelyekhez a német pilóták kezdetben az Egyesült Államokban kapnak kiképzést. A repülőgépek 2027-től az észak-rajna–vesztfáliai Büchel légibázison állomásoznak majd.
A 4iG részvényeseként is ismert, illetve idehaza is gyártóbázist fenntartó Rheinmetall részvényei kedden napközben több mint 1 százalékkal, 260 euró fölé erősödtek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.