Hamarosan a kisbefektetők is részesedhetnek a Shrek film zenéje után befolyó jogdíjakból, ugyanis a Public nevű platform piacra dobja az ezen jogdíjakból készült befektetési termékeket. A kereskedés csütörtökön veszi kezdetét és a vásárlók negyedévente kapják meg a rájuk eső részletet a jogdíjakból, ami a Public szerint évesítve 8 százalék feletti hozamot generált tavaly és tavalyelőtt.
A 768 számból álló katalógus bevételt generál a Shrek filmek vetítései után éppúgy, mint akkor, ha egy vidámparkban hangzik el a film zenéje. Ugyanakkor
a kínált katalógusból olyan, a filmeket meghatározó számok hiányoznak, mint az All Star a Smash Mouth-tól vagy épp a Hallelujaj Rufus Wainwrighttól.
A zenék után járó jogdíjak a legújabb megoldás a Public részéről arra, hogy a kisbefektetőknek is elérhetővé tegyen olyan alternatív befektetéseket, mint a kockázati tőke vagy a művészeti alkotások – írja a The Wall Street Journal. Ahogy a lapnak Keith Marshall, a Public alternatív részlegének vezetője elmondta, a legtöbb ember nem tud több millió dolláros zenei jogdíjakat vásárolni.
A Shrek zenéjének egy töredékét azonban már 10 dollárér piacra dobja a Public, mely 88 970 részre osztotta a katalógust, melyet a Royalty Exchange nevű, jogdíjakra szakosodott piactéren vásárolt meg, miután a filmzenét szerző Harry Gregson-Williams eladta a jogait. A befektetési platform piacot, egyfajta tőzsdét is biztosít a jogok kereskedéséhez, ahol a likviditás a befektetői érdeklődés függvénye lesz. A vállalkozás tervei között szerepel, hogy más zenei jogokból is értékpapírokat hozzon létre és az ötlettel más startupok is próbálkoznak.
A zenei jogok piaca jelentősen bővült a streamingnek köszönhetően, így
tavaly az Egyesült Államokban már a hetedik éve nőtt a jogokhoz köthető bevétel, elérve a 15,9 milliárd dolláros értéket
az Amerikai Hanglemezipari Szövetség (RIAA) adatai szerint. A bevétel 84 százaléka a streaming felől érkezett.
Befektetésként a zenei jogok azért lehetnek érdekesek, mert azok kevésbé mutatnak korrelációt más pénzügyi eszközökkel, így alkalmasak a hagyományos részvény- és kötvényportfóliók diverzifikálására is. Ugyanakkor a jelenlegi magas kamatkörnyezet mellett azok vonzereje csökkenőben van, hiszen számos, a készpénzhez hasonló befektetés is képes 5 százalék körüli hozamot generálni a tengerentúlon, viszonylag kis kockázat mellett. A dalok után befolyó jogdíjak azok népszerűségének csökkenésével szintén apadhatnak.
A Hipgnosis Songs Fund, mely többek között Shakira vagy a Red Hot Chili Peppers jogait birtokolja, és melynek részvényeit a londoni tőzsdén jegyzik, idén 11 százalékot vesztett értékéből és 40 százalékkal marad el 2021-es csúcsától.
A kezdeti értékesítés után befolyó összeg 2,4 százaléka a Publicnál marad, míg a jogdíjkifizetések után a Royalty Exchange számol el 5 százalékos díjat, amiből aztán a Public újabb 5 százalékot levon saját költségeire.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.