A Xiaomi első elektromos autójának sorozatgyártása decemberben indul Pekingben, kereskedelmi forgalmazását pedig jövő februárban kezdik meg – számol be a fejleményekről cég közeli forrásokra hivatkozva a National Business Daily gazdasági lap. A modellből egyelőre többtucatnyi készült el, ezeket és a gyártástechnológiát még tesztelik, hogy alkalmasint finomítani tudjanak még rajtuk a tömeggyártás elindítása előtt.
Az irdatlan mennyiségű kínai márka között formavilágban újat produkálni meglehetősen nehéz, a szakértők a kémfotók alapján rögtön kiszúrták, hogy a Xiaomi SU7-es modell az Xpeng P7-es szedánjára hajaz. Majd kiderül, igazuk volt-e. Mindenesetre a projekt ma még szupertitkos, a megbeszélésekre telefont, okoseszközt bevinni tilos, és cégvezetés szigorú „szájzárat” rendelt el.
Kommunikálni csak azt engedték, hogy a gyártás 2024 első felében indul.
Ehhez képest a februári start kiszivárgása talán még nem tekinthető főbenjáró bűnnek. A hivatalosan 2021. március 30-án útjára indított projektet amúgy is misztikum lengi körül, kezdetben annyit lehetett tudni róla, hogy az első fázishoz 1,38 milliárd dollárnyi forrást rendeltek, amit tíz év alatt 10 milliárd dollárnyi összeggel egészítettek ki.
A hírzárlat azóta tart, és az is a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság augusztus 23-án közzétett dokumentumából derült ki, hogy az utóbbi időben minden téren kiemelkedően teljesítő Xiaomi megkapta a hivatalos engedélyt az elektromos autók gyártásához.
Ezt újabban nagyon komolyan veszi a pekingi adminisztráció, ugyanis olyan kihasználatlan, illetve kihasználhatatlan gyártókapacitások épültek ki az utóbbi évek elektromos forradalmára építve, amelyek népgazdasági szinten is komoly problémát okoznak gazdaságirányítási és szervezési szempontokból is.
Mindenesetre a Xiaomi már 2021 novemberében megszerezte a pekingi önkormányzat hozzájárulását autóipari komplexumának felépítéséhez, amely a fejlesztő- és az értékesítési központ mellett egy évi 300 ezer darab kapacitású gyártóbázis létrehozását is magába foglalja a főváros körzetében.
Az üzem két ütemben, egyenként 150-150 ezres kapacitással épül meg. Rögtön meg is indultak a pletykák arról, hogy a Xiaomi teljesen a nulláról indul, vagy a járműgyártásban jártas partnerrel társul. A National Business Daily szerint a Jianghuai Automobile Group Corp (JAC) and Chery jutott a célegyenesbe, végül – mint az ma kiderült – a BAIC Off-road Vehicle, vagyis a pekingi BAIC-csoport egyik leányvállalata lett a befutó.
Az ipari és információtechnológiai tárca ugyanis közzétette azokat az új modelleket és alapspecifikációjukat, amelyekre egyfajta „közmeghallgatást” követően kiadhatja a gyártási engedélyt. Ezek között felbukkan a Xiaomi SU7-es szedán. A szakmai közönség és az érdeklődők csütörtöktől egy héten át tehetik meg észrevételeiket a járművel kapcsolatban, a procedúrát követően dönt a minisztérium az engedély kiadásáról.
A 210 km/órás végsebességre képes, önvezető funkciókkal is felvértezett kocsi méretei – 5 méteres hosszúság, 2 méteres szélesség és 1,5 méteres magasság valóban imponálóak, s a jármű laikus szemmel valóban könnyen összetéveszthető az Xpeng P7-essel. Az autót egy- vagy kétmotoros változatban kínálják BYD vagy CATL akkumulátorokkal.
Az árával kapcsolatban eddig csak jól értesült kínai elemzők tettek közé becsléseket, közülük Ming-Chi Kuo, a TF International Securitiestől, aki 300 ezer jüan (14,3 millió forint) alá lőtte be a várható árat,
a szakértő alsóhangon pedig 12 millió forintos árcédulát vizionál, ezzel a Tesla kínai árszínvonalát megcélozva.
Kuo szerint a 2024-ben 50-60 ezer SU7-es készülhet el, noha Lei Jun, a Xiaomi alapítója előzetesen százezres tétellel kalkulált.
Versenytársánál előbbre jár a Huawei, amely Luxeed márkanéven, járműgyártó partnerek bevonásával lép az elektromos autók piacára. Villámrajttal, ha azt nézzük, hogy a Luxeed S7-es szedán előrendeléseinek száma napok alatt meghaladta a tízezret a Weibo közösségi portálon közzétett adatok szerint.
A kínaiak egyébként a modellek elnevezése terén nem mondhatók éppen fantáziadúsnak, s mivel a 7-es szám a számmisztikában a szerencse hordozóját jelenti, biztos, ami biztos alapon odabiggyesztik a név végére.
Az ellene hozott amerikai szankciókra fittyet hányó Huawei hivatalosan csak november 28-án mutatja be a a S7-est, amely partnere, a Chery szerint technológiáját tekintve a kínai elektromos BMW-vel esik egy kategóriába. Aki a bemutatóig rendel a villanyautóból, pluszban mintegy 200 ezer forint értékű extrát is kap.
A Luxeed S7-es méretében pár milliméteres eltéréssel, de megegyezik a Xiaomi SU7-esével. A Huawei szedánját négyféle kivitelben – Pro, Max, Max+ és Max RS – lehet rendelni 258-358 ezer jüan közötti áron (12,3-17,1 millió forint), 550-től 800 kilométeres hatótávot kínáló akkumulátorral.
Valamiben a Luxeed már most is első a piacon, ebbe építik be a világ jelenleg legvékonyabb 800 voltos akkumulátorpakkját,
a „Giant Whale”-t, vagyis az óriás bálnát – legalábbis Richard Yu, a Huawei autóipari üzletág-igazgatója szerint. A modell olyan gyorstöltőt kapott, amely öt perc alatt 200, negyedóra alatt pedig 400 kilométer megtételéhez elegendő energiát présel az akkucellákba.
A Huawei a CATL akkugyártóval együtt részt vett a Changan Automobile-hoz tartozó Avatr Technology első elektromos autójának a fejlesztésében is, ami „meglepetésre” egy újabb szedán.
Az Avatr 12-esből hiányzik ugyan a 7-es szám, de ennek ellenére is sikeres, hiszen a november 10-ei hivatalos bemutatóját követő 36 órában 6700 visszaigazolt megrendelés érkezett a villanyautóra. Az első példányokat december elején vehetik át a megrendelők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.