A hibrid gépkocsik eladása valósággal szárnyalt eddig 2023-ban, hiszen az első három negyedévben az előző év azonos időszakához képest 48 százalékkal lódult meg, miután 2022-ben még 6 százalékkal esett vissza a globális értékesítés– idézi a Fortune magazin a The Wall Street Journalt. Csak Toyotából közel 2,5 millió ilyen jármű kelt el az év első 9 hónapjában.
Ez egy zakatoló piac
– mondta a magazinnak David Christ, a Toyota észak-amerikai üzletágának értékesítési vezetője, hozzátéve, hogy cége annyi – a benzinmotor és az elektromos motor kombinálásával tetemes mennyiségű üzemanyag megtakarítására képes – hibridet gyárt és ad el, amennyit nem szégyell.
Az elektromos járművek (EV) iránti kereslet eközben lehűlőben van.
A piac még mindig bővül, de a növekedés üteme jócskán lelassult. Miután a tavalyi év első felében 63 százalékkal nőtt globálisan, az idei év ugyanezen időszakában már csak 49 százalékkal emelkedett.
Ez a váratlan fordulat pedig arra késztette az autógyártókat – köztük a GM-et és a Fordot is –, hogy újragondolják az EV-gyártásra fordított beruházásaikat. A probléma részben abból adódik, hogy a vásárlók első hullámához tartozó, környezettudatos és jómódú fogyasztók már megvették az elektromos autóikat, a többiek viszont már jóval árérzékenyebbek.
Októberben már Musk is belátta, hogy a Teslákat is megfizethetőbbé kellene tenniük.
Az emberek nagy része fizetéstől fizetésig él, és rengeteg adósság, például hitelkártya- és jelzáloghitel-adósság korlátozza a vásárlóerejét
– mutatott rá a guru, miközben a Tesla kétéves mélyponton lévő negyedéves részvényenkénti eredményét magyarázta, amely 10 százalékkal maradt el a már egyébként is rosszat sejtő elemzők előrejelzésétől is.
Közben a harmadik negyedévben a Ford is 41 százalékkal növelte hibridjei eladását, könnyedén felülmúlva a villanyhajtású járművei értékesítéséből származó bevételeit. Sőt, azt is közölték, hogy a következő öt évben megnégyszerezi az öntöltő hibridek eladását.
Mindez igazolja a Toyota elnöke és korábbi vezérigazgatója, Akio Toyoda szkeptikus hozzáállását az elektromos járművek körüli felhajtással kapcsolatban, hiszen régóta hangoztatja, hogy továbbra is főként a hibridekbe és a hidrogénüzemű autókba kellene befektetni. „Az emberek végre látják a valóságot” – mondta nemrégiben. Valamivel több, mint egy évvel ezelőtt Toyoda Las Vegasban az oda összehívott Toyota-kereskedőknek kijelentette:
Az elektromos járművek elterjedése hosszabb időt vehet igénybe, mint ahogy azt a média szeretné.
„A Toyota nem reagál megfelelően a kihívásokra ahhoz, hogy vezető szerepet játszhasson az elektromos járművek piacán” – mondta Satoru Aoyama, a Fitch Ratings egyik igazgatója tavaly októberben a Financial Timesnak, és figyelmeztette a céget, hogy „elveszítheti a befektetők bizalmát”.
Mint utólag kiderült, a japán autógyártó éppen hogy több bizalmat érdemelt volna, és semmi esetre sem kevesebbet.
A Toyota részvényeit, melyek hétfőn 1,2 százalékkal, 2770 jenre gyengültek Tokióban, a londoni tőzsde (LSEG) elemzői konszenzusa 3100 jenes medián célár mellett ajánlja vételre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.