Mind a Coca-Cola, mind a PepsiCo felülmúlta a Wall Street becsléseit a harmadik negyedéves eredményeivel, és mindketten meg is emelték az egész évre vonatkozó előrejelzésüket, ám csak a Coca-Cola számolt be volumennövekedésről, illetve az egész háromnegyed évet tekintve is csak a Coca-Cola nyeresége nőtt.
A kólatermékek értékesítésének mennyiségi bővülését jelző – ár- és árfolyamhatásokat kiszűrő – mérőszám pedig az utóbbi időben egyre fontosabbá vált a befektetők számára, mivel az inflációs környezetben az élelmiszer- és italgyártó vállalatok különböző időpontokban végrehajtott áremelései jelentősen befolyásolják a bevételek és eredmények alakulását.
A Coca-Cola sorozatos sikerei eredményeként immár 18 milliárd dollárra nőtt a két cég piaci kapitalizációja közti különbség, míg a Coca-Coláé 247 milliárd dollár volt, a PepsiCóé a 230 milliárdot sem éri el.
Az idei első kilenc hónapban a Coca-Cola nyeresége – 6 százalékos bevételbővülés mellett – 16 százalékkal, 8,7 milliárd dollárra emelkedett éves bázison, egy részvényre jutó nettó profitja (EPS) pedig 1,73 dollárról 2,01 dollárra ugrott.
A Pepsi nyeresége az első háromnegyed évben – 8,9 százalékos bevételbővülés mellett – 7,4 százalékkal, 7,8 milliárd dollárra, míg EPS-e 6,04 dollárról 5,62 dollárra csökkent.
A Coca-Cola 2021 tavaszán kezdte meg az áremelést a teljes portfóliójában, a PepsiCo azon a nyáron kezdte követni.
Több mint két évvel később mindkét vállalat arról számolt be, hogy a magasabb árak fellendítették bevételeiket. A Pepsi idén év elején nem emelt árat, de jövőre ismét szerény kiigazítást tervez. A Coca-Cola hosszabb ideig tartózkodott árai felsrófolásától, de James Quincey vezérigazgató júliusban elmondta, hogy a vállalat meglépte a szükséges áremeléseket az Egyesült Államokban és Európában is.
Az eltérő időzítések miatt a Coca-Cola észak-amerikai italárai ebben a negyedévben csupán 5 százalékkal emelkedtek, szemben a Pepsi termékek 12 százalékos drágulásával.
„Minél drasztikusabban mennek fel az árak, annál nagyobb forgalomcsökkenésre számíthatunk” – kommentálta a két kólagyártó eltérő árazási stratégiáját Brittany Quatrochi, az Edward Jones elemzője.
A Coca-Cola termékek listája is jobban elnyeri a vásárlók tetszését, mint a Pepsi, miközben az utóbbi arra összpontosít, hogy fellendítse néhány rostos, illetve nem szénsavas italmárkája forgalmát, például a Gatorade sportitalét.
A Coca-Cola szorítójában áll a Fanta, Sprite, Fuzetea, Kinley, Cappy, Naturaqua, Powerade, Romerquelle, Glacieu Smartwater és a Costa kávézólánc, míg a Pepsi oldalán sorakozik fel a 7up, Mirinda, Mountain Dew, Gatorade, Schweppes, Canada Dry, Lipton, Tropicana, Kristályvíz, valamint a Lay’s és a Cheetos, továbbá a Doritos csipszek.
A Coca-Cola sok-sok negyedév óta nyeri a versenyt a Pepsi ellenében
– mondta a CNBC-nek Nik Modi, az RBC Capital Markets elemzője.
Amikor a Pepsi italüzletága megbicsaklik, a céget általában Frito-Lay egysége menti meg, amely a Cheetost, a Doritost és más hasonló csipszeket gyártja. A rágcsálnivalók fogyasztása azonban lelassult, mivel a vásárlók a Frito-Lay 10 százalék feletti áremelkedése miatt olcsóbb alternatívákra váltanak.
Ahogy a Pepsi-csipszeket egyre borsosabb árakon árulják, a vásárlók egy része rögtön a boltok olcsóbb, saját márkás termékeihez pártolt át.
Közben a Pepsi leépítette kevésbé hatékony promóciós akcióit, ám míg az új stratégia valóban nyereségesebbé teszi a működését, ezzel egyidejűleg hozzájárult észak-amerikai forgalma 2,5 százalékos mennyiségi visszaeséséhez is – árulták el a Pepsi vezetői a vállalat harmadik negyedéves gyorsjelentését követően.
A Coca-Cola eladásainak nagyjából fele a szórakozóhelyekre esik, például a mozikra vagy az éttermekre, de erős a növekedés a szórakoztatóipar egyéb ágaiban, illetve a turizmushoz és más szabadidős tevékenységekhez kapcsolódóan is – állítják a cég vezetői. Quincey szerint a harmadik negyedévben a vendéglátós forgalom gyorsabban nőtt, mint az otthoni fogyasztás.
Akik korábban egy középkategóriás étterembe mentek, most gyorséttermekbe járnak, ahol a Coca-Cola nyeresége nagy részét keresi
– mutatott rá Modi.
A Pepsi viszont lemaradt a Coca-Cola mögött a vendéglátós szegmensben is, bár néhány nagy gyorsétteremláncot – például a Taco Bellt és a Yum Brandset – sikerült becserkésznie.
A Coca-Cola nemzetközi jelenléte is erőteljesebb, mint a Pepsié. A FactSet szerint a Pepsi értékesítésének mintegy 40 százaléka az Egyesült Államokon kívülről származik, míg a Coca-Cola bevételei több mint 60 százalékát gyűjti be külföldről.
A nemzetközi piacokon nagyobb lehetőség kínálkozik a növekedésre
– hangsúlyozta Quatrochi, az Edward Jones szakértője.
Persze külföldön is vannak gondok. Néhány nemzetközi piacon – mint például Argentína és Törökország – hiperinflációval küszködnek, ezért ott a Coca-Cola árait tovább kellett emelni, az erős dollár pedig azzal jár – vélik a Coca-Colánál –, hogy az árfolyamhatások az idén a korábban vártnál nagyobb mértékben csökkentik eladásaikat és a nyereségüket.
A legnagyobb különbség a Coca-Cola és a Pepsi között nem a portfóliójukban található, hanem abban, hogy hogyan palackozzák az üdítőiket – írja a CNBC.
A Coca-Cola független palackozókkal dolgozik együtt, akik az italokat gyártják, csomagolják és ki is szállítják a viszonteladóknak. Ezek a palackozók jól ismerik a piacaikat, így megalapozott döntéseket hozhatnak, már csak saját vállalkozásuk érdekében is.
Ezzel szemben a Pepsi észak-amerikai palackozóüzemeinek több mint háromnegyede a csoport tulajdonában áll. A stratégia célja, hogy a vállalat nagyobb ellenőrzést gyakoroljon az üzletág fölött, és csökkentse a költségeket, de ehhez folyamatosan erőforrásokat és tőkét is kell fordítania az üdítőitalok palackozására, azaz egy olyan tevékenységre, amely közel két évtizede csökkenő kereslettel küzd.
Magyarországon, illetve Közép-Európában más taktikát követ a Pepsi. Az amerikai cég magyarországi érdekeltségeit még 2018-ban szerezte meg a Central Europe Mineral Water Holding (CEMW), ezzel a PepsiCo üdítők és élelmiszertermékek kizárólagos hazai forgalmazójává és a franchise-jogok birtokosává válva.
A cseh holdingot 2015-ben alapította meg Balogh Levente a Mattoni 1873 csoportot tulajdonló olasz Pasquale családdal. A tranzakciót követően a magyar üzletember meghatározó kisebbségi tulajdonos lett, emellett azóta is betölti az elnöki pozíciót.
A megállapodás értelmében a Szentkirályi Ásványvíz Kft. beolvadt a CEMW-be és jövőre már szentkirályi vízből készül a Pepsi, ezért is vásárolták meg a világ egyik legmodernebb palackozó gépsorát, amely alkalmas az ásványvíz mellett az üdítőitalok töltésére is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.