A dán Maersk tengeri fuvarozó vállalat bejelentette, hogy Afrikát megkerülve, a Jóreménység-fok felé halad minden hajója, elkerülendő a Vörös-tengert. Döntését azzal indokolta, hogy a rendelkezésre álló értesülések szerint továbbra is igen magas a biztonsági kockázat a Vörös-tengeren. A cég közölte: tudatában vannak, hogy milyen következményekkel jár a döntés az ügyfelek logisztikai műveleteire, de a legfontosabb a vállalatnak a hajóik, a tengerészeik és a partnerek szállítmányainak biztonsága.
A Gázai övezetet uraló Hamász ellen indított izraeli hadműveletek kezdete óta az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók számos támadást intéztek a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajók ellen. Erre válaszul a világ legnagyobb tengeri fuvarozói bejelentették, hogy az egyre gyakoribb incidensek miatt hajóik átmenetileg elkerülik a Szuezi-csatornát, kényszerű döntésük pedig súlyos csapás az európai kereskedelemre.
Arthur Barillas, az Ovrsea fuvarszervező vállalkozás vezérigazgatója szerint Afrika megkerülése a Jóreménység-foknál átlagosan 10-20 nappal hosszabbítja meg az Ázsia és Európa közötti hajóutat. A kerülőút, amelyet alkalmanként több más tengeri szállítócég is alkalmaz, szokványos konténerenként 400 dollárral növeli meg a költségeket.
A CMA CGM vállalat, amely fokozatosan növelni szeretné a Szuezi-csatornán áthaladó forgalmát, 3 ezerről 6 ezer dollárra növelte egy konténer elszállításának díját Ázsia és a Földközi-tenger között. Az elemzők szerint érezhető mértékben gyorsulhat a globális infláció, ha a támadások miatt tartós fennakadások alakulnak ki a vörös-tengeri kereskedelmi hajóforgalomban.
Mindez a nagyhatalmak figyelmét sem kerülte el: a héten tizenkét, zömmel nyugati tengeri hatalom – köztük Nagy-Britannia és az Egyesült Államok – közös közleményében arra figyelmeztette a húszikat, hogy következményekkel kell számolniuk, ha nem hagynak fel a vörös-tengeri hajózás elleni támadásokkal.
Erőteljesen drágult a tengeri szállítás a húszik támadásai miattMiután több konténerszállító hajókat üzemeltető társaság vagy épp a BP úgy döntött, hogy inkább kerülőt tesz, és nem hajózik keresztül a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát érintő útvonalakon, a Freghtos legfrissebb adatai szerint mintegy 53 százalékkal nőtt a konténerek szállítási díja. Egyes jelentések szerint a Vörös-tengert a biztosítók annyira veszélyesnek tartják, hogy szerződést kötni sem hajlandók az ott keresztülhajózó óceánjárókkal. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.