Az kétségtelen, hogy a kínai BYD az elektromos átállás mennyiségi világbajnokává lépett elő, az viszont kedd délutánig kérdéses volt, hogy a tisztán elektromos autók (EV) értékesítésében le tudta-e hagyni 2022 bajnokát, a Teslát. A válasz: nem.
A BYD már hétfőn kiterítette a kártyáit: a Szegeden autóipari beruházást tervező kínai társaság decemberben 340 178 darab elektromos hajtású autót értékesített, ebből 190 754 volt az EV, a többi pedig konnektorról tölthető hibrid (PHEV).
Decemberben a novemberit 13 százalékkal, az egy évvel korábbit 45 százalékkal haladták meg az eladások, az emelkedő dinamika pedig immár a nyolcadik hónapja tart.
Ezzel együtt a teljes évben 3 024 417 járművet adtak el, s a mérleg nyelve már az elektromosok javára billent, ezekből 1 574 822 darab, a hibridekből 1449 595 talált gazdára. A teljes mennyiség 61,9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
A Tesla kedd délután közölte a negyedik negyedév statisztikáját, s vele az éves teljesítményt is, amely 1 808 581 darab villanyautó volt. A különbség 234 ezer volt. A teljes kínai hatalomátvételre tehát még várni kell, a BYD-et az vigasztalhatta, hogy a negyedik negyedévben már tőle vettek több EV-t globálisan, összesen 526 409 darabot, szemben a Tesla 484 507 darabos eladott mennyiségével.
A Tesla nem tudta teljesíteni stratégiai célját, az 2023-as évre szóló 2 millió autó értékesítését, viszont az év végi hajrájában túllőtt az LSEG 473 253 autó negyedéves eladásáról szóló elemzői konszenzusán.
A BYD-nek a hárommilliós kitűzött célt tehát sikerült teljesítenie, és ezt azzal ünnepli a Yicai értesülései szerint, hogy kereskedői között 2 milliárd jüant, átszámítva 280 millió dollárt oszt szét.
De a lap információi szerint csak azok a dílerek részesülhetnek a maximális extra prémiumban, amelyek a gyártóval egyeztetett tervszámot teljesíteni tudták.
Ők járművenként 666 jüant, azaz 32 514 forintot vághatnak zsebre, ami a Magyarországon forgalmazott modellek árát tekintve elég soványkának látszik. A hivatalos árlista szerint
a legolcsóbb Dolphin modellért fapados változatban közel 11 millió forintot kérnek, ehhez viszonyítva nem számít bestiális bónusznak, amit a BYD ad.
Megnyugtatásul a BYD közölte, hogy „legtöbb kereskedője” jogosult lesz a teljes bónuszra, akik viszont a 100 százaléktól elmaradtak, azok sem járnak rosszul: esetükben a tervteljesítési arányszámot szorozzák meg a 666 jüannal, tehát ha például 10 százalékkal maradtak el a normától, akkor nagyjából 600 jüant kapnak járművenként.
Érdekesség ugyanakkor, hogy Vang Csuan-fu elnök-vezérigazgató tavaly márciusban, amikor bejelentette a belső égésű motorral szerelt járművek gyártásának befejezését, egyúttal a hárommilliós darabszámot hirdette meg 2023-as minimumcélként, s a vágyai közé a 3,6 milliós mennyiséget sorolta.
Ez csak 20 százaléknyi különbözet, ami a kínai szaksajtó szerint az idén könnyedén befutható a frissen belépő kapacitásokat is figyelembe véve.
A BYD kereskedőinek bónusza azonban összességében véve nem kis összeg, a cég az októberrel zárult harmadik negyedévében 10,41 milliárd jüanos adózott nyereséget mutatott ki – az egy évvel korábbinál 82,2 százalékkal magasabbat –, ennek az egyötödét terítik szét a dílerek között.
Nyilván a kollektíva is kap majd célprémiumot, de erről egyelőre nem tud a kínai média. Az viszont húzósabb összeg is lehet, tekintettel arra, hogy
a BYD alkalmazásában világszerte több mint 570 ezren dolgoznak.
Emlékezetes, hogy a sanghaji gigagyárában akár évi egymillió gépkocsi összeszerelésére is képes Tesla alapító-vezérigazgatójának nem fűlt a foga tavaly a negyedéves cél teljesítéséért járó prémium kifizetéséhez, de végül Elon Musk beadta a derekát, nem utolsósorban a munkabéke és a cég függőben lévő kínai beruházásainak könnyebb engedélyeztetése érdekében.
A BYD költségeinek csökkentésére is ügyel, a fent említett 570 ezer munkavállaló közül már most sokan kezdhetik félteni az állásukat a helyükre lépő robotoktól. Sajtóinformációk szerint ugyanis a múlt esztendő utolsó hongkongi elsődleges részvénykibocsátását (IPO) letudó UBTech szoros kapcsolatban áll a szintén sencseni székhelyű BYD-vel.
A humanoid robotok és okosrobotok gyártásában élenjáró kínai vállalkozás részéről Zsu Csiang vezérigazgató nem kívánta kommentálni, mennyire szoros a két társaság együttműködése, mindenesetre a közzétételi kötelezettség is szükséges velejárója annak, hogy a UBTech részvényeivel kereskedni lehet már Hongkongban, úgyhogy ezentúl az ilyen jellegű lényegi információkat meg kell majd osztani a részvényesekkel.
A 4,87 milliárd amerikai dollárt érő UBTech a Jiemian hongkongi lap értesülései szerint hamarosan a BYD gyártósorai mellett sorakoztathatja fel humanoid robotkülönítményét, csak aztán nehogy úgy járjanak, mint a Tesla austini gyárában dolgozó mérnök, akit a bő egy hete kiszivárgott hírek szerint „véresre inzultált” egy beosztott robotja – igaz, az eset még 2021-ben történt.
A 2012 márciusában alapított UBTech a december eleji állapot szerint több mint 900 ipari megrendelővel dolgozott együtt, számukra 760 ezer robotot értékesített. A cég 2022-ben 144 millió dolláros bevételhez jutott, ugyanakkor jelentős kutatás-fejlesztési költségei miatt egyelőre még veszteséges és ez a helyzet egyhamar aligha változik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.