Igaznak bizonyult a Reuters szerdán megszellőztetett értesülése , miszerint 2025 júniusától a texasi Austinban lévő Gigafactoryban megkezdődhet a Tesla tömegek számára is elfogadható áron kínált elektromos autójának sorozatgyártása – ezt maga Elon Musk alapító-vezérigazgató ismerte el a cég amerikai tőzsdezárás után közzétett, tavalyi negyedik negyedéves gyorsjelentését követő elemzői tájékoztatón.
A Tesla alapító-vezérigazgatója azonban árnyaltabban fogalmazott, szerinte az időzítésnél óvatosan kell eljárni, a gyártást számos tényező befolyásolhatja, ráadásul még
a kiskocsiról sem lehet tudni gyakorlatilag semmit – leszámítva az árát, amit most 25 ezer dollárra lőttek be, azaz 8,8 millió forintra.
Musk 2025 második felét jelölte meg induló pontként, de annak is a vége felé gördülhet le szalagról a Redwood-projekt első készterméke Austinban. Ez jó hírnek számít, a Tesla ugyanis igen hosszú ciklusokkal dolgozik, a Model S luxusszedánt például már 12 éve gyártja, kvázi változatlan formában. Csakhogy akkor még teljesen egyedül volt a piacon ebben a kategóriában, míg
ma már boldog-boldogtalan a luxusautók magas haszonkulcsában látja álmai megvalósulását
– mármint a kínai gyártók, köztük is a Nio, az Xpeng, a Li Auto, a Xiaomi, valamint a Szegeden autóipari óriásberuházását tavaly decemberben bejelentő BYD, amely a nyakatekert nevű Yangwang prémiumkategóriás modellekkel üzen hadat a Teslának, és nemcsak Kínában, de világszerte.
Az új modellel egy új platformot és egy teljesen új gyártástechnológiát is be kell vezetnie a Teslának, hogy a gyártási költségeit már az elejétől fogva optimalizálhassa, pontosabban minimalizálhassa, ez pedig a múlt példái alapján számos buktatóval jár.
Még az is előfordulhat, hogy a jövő júniusi kezdésre csak a beszállítók állnak majd készen, őket ugyanis erre az időpontra szervezte le a Tesla. A kisméretű crossover Austin után a még csak épülő mexikói Gigafactoryban és egy meg nem nevezett, Amerikán kívüli gyárukban szerelik majd össze.
Az új Tesla-modell hivatalos bejelentése mellett más pozitívumot nemigen hallhattak tegnap Musktól az elemzők. Sőt, a vezérigazgató az idei eladások határozott – nem számszerűsített –visszaesésével riogatta hallhatóságát és a befektetőket, aminek meg is lett az eredménye: a Tesla részvénye 6 százalékot perecelt a tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben.
A Wall Street elemzői azt várták, hogy az idén 21 százalékkal, 2,2 millió darabra nőnek a Tesla eladásai, azaz ők is tisztában voltak azzal, hogy ez az eddigi nyaktörő növekedési tempó a jelen gazdasági körülmények, az elektromos autók keresletének lassulása és a konkurensek szaporodása közepette fenntarthatatlan.
Musk figyelmeztetett a kínai invázióra is, mondván, ha nem állítanak eléjük kereskedelmi akadályokat – magyarán importkorlátozó intézkedéseket és büntetővámokat –, akkor egyszerűen lerohanják a világot, tönkretéve a globális autóipar hagyományos szereplőit.
Azt már nem mondta, hogy ezt nem kellene hagyni, hiszen az évi egymilliós kapacitású sanghaji Gigafactoryjával maga is félig-meddig kínai gyártónak számít, élvezve minden, az ottani gyártás kínálta előnyt.
Gary Bradshaw, a Hodges Capital Management portfóliómenedzsere a Reutersnek azt mondta, hogy a verseny éleződése további árleszállításokhoz vezet, ez pedig az eddigieknél is fokozottabb nyomást gyakorol majd a profitmarzsokra.
A negyedik negyedévben az autógyártásból eredő profitmarzs 17,2 százalékos volt az előző negyedévi 16,3 százalék után. Ugyanakkor a marzs az egy évvel korábbi 24,3 százalékhoz képest jelentősen csökkent, de az LSEG elemzői konszenzusától is elmaradt.
A negyedik negyedévben a Tesla bevételei – 25,17 milliárd dollár – mindössze 3 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, ilyen alacsony növekedési dinamikát három éve nem tapasztaltak, de ez jórészt a Tesla által még 2022 végén elindított globális „árcsökkentési versenyre” vezethető vissza.
A társaság adózott eredménye egyébként a bázisidőszaki profit közel duplája, 7,9 milliárd dollár lett, ebben a Biden-kormányzat adókedvezményei és az alapanyagárak csökkenése egyaránt jelentős szerepet játszottak.
Egy részvényre vetítve 71 cent volt a profit (EPS), elmaradva a 74 centről szóló elemzői konszenzussal. A másik oldalon viszont a Cybertruck pickup gyártásának elindítása és a mesterséges intelligenciához kapcsolódó fejlesztések rendesen vitték a pénzt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.