A tavalyinál is erősebb évet vár idén a General Motors (GM). A menedzsment arra számít, hogy csökkentik az elektromos (EV) és vezető nélküli autók gyártásának veszteségeit, ami rendesen belemart a profitba, ahogy egyszeri negatív hatásként jelentkezett a tavalyi év eredményét lerontó autóipari sztrájk is. A kedden, piacnyitás előtt közzétett gyorsjelentés szerint a tavalyi negyedik negyedéves nettó eredmény éves alapon 5 százalékkal, 2,1 milliárd dollárra nőtt. A részvény árfolyama az amerikai, nyitás előtti kereskedésben több mint 8 százalékot pattant.
Az egy részvényre jutó negyedéves adózás előtti eredmény egyszeri tételekkel korrigálva 1,24 dollár lett, ami meghaladja az 1,16 dolláros elemzői konszenzust. A bevétel eközben stagnált, körülbelül 43 milliárd dollár volt az évzáró negyedévben.
A detroiti autógyártó kedden arra is figyelmeztetett, hogy idén tetemes árkedvezményeket alkalmaz az értékesítések ösztönzése érdekében, miután az elmúlt évek korlátozásai után normalizálódott a termelés. A United Auto Workers szakszervezettel kötött új munkaszerződés magasabb költségei szintén visszafogják az idei bevételeket. Ám a menedzsment mindezek ellenére optimista.
A GM negyedik negyedéves üzemi eredménye 54 százalékkal csökkent az előző évihez képest, amit az őszi sztrájkkal és az elektromosjármű-üzletág veszteségeivel magyaráznak.
A United Auto Workers tavaly őszi hathetes sztrájkja miatti 1,1 milliárd dolláros veszteség 14,6 százalékkal, 12,4 milliárd dollárra csökkentette a GM egész éves üzemi eredményét. Az EV-üzletág 1,7 milliárd dolláros vesztesége, valamint a Cruise vezető nélküli autók fejlesztésére fordított, megnövekedett kiadások szintén rontották az eredményt.
A GM Kínából származó nyeresége a helyi kínai márkák kemény versenye miatt 34 százalékkal, 446 millió dollárra csökkent a negyedik negyedévben. Paul Jacobson, a GM pénzügyi igazgatója arra számít, hogy az idei első negyedévben veszteséges lehet a kínai üzletág, de az év további részében nyereségessé válik.
Erre az évre a GM 12–14 milliárd dolláros üzemi eredményt vár. Ebből körülbelül egymilliárd dollár a robotaxikat gyártó Cruise kiadáscsökkentéséből származik, a leányvállalat ugyanis a balesetek miatt kénytelen volt visszavágni a terveit.
Bár tavaly nyereséges maradt a vállalat, de az egész évre rányomta bélyegét a jövőbeli növekedést ígérő üzletágak – elektromos és vezető nélküli autók – pályára állítása. Egyrészt gyártási és minőségi problémák akadályozták az értékesítés felfutását, másfelől az elektromos járművek iránti kereslet az egész iparágban gyengébb volt a vártnál.
A GM EV-üzletágának profitja nőni fog ebben az évben, részben a mérethatékonyságnak köszönhetően, részint új modelleket vezetünk be, köztük a Cadillac Escalade SUV akkumulátoros változatát
– hangsúlyozta Paul Jacobson pénzügyi igazgató.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.