Töprengésre késztette az elemzőket az amerikai fogyasztói infláció alakulása. A The Wall Street Journal által megkérdezett közgazdászok becslése szerint a fogyasztói árak decemberben összességében 0,2 százalékkal emelkedtek az előző hónaphoz képest, és 3,2 százalékkal az egy évvel korábbihoz viszonyítva, ami gyorsulást jelentene a novemberi 0,1 százalékos havi növekedés s az éves alapon mért 3,1 százalékhoz képest. Ám egyúttal arra számítanak, hogy a mögöttes árnyomás tovább enyhült, vagyis még mindig sanszos a puha landolás.
Az elemzői konszenzus szerint a volatilis élelmiszerárakat és energiaköltségeket kiszűrő maginfláció decemberben 0,3 százalékkal emelkedhetett az előző hónaphoz képest, s 3,8 százalékkal az egy évvel korábbival összehasonlítva. Ami ugyanolyan havi növekedés lenne, mint novemberben, de
szerény lassulás a novemberben mért 4 százalékos éves növekedéshez képest.
A friss adatokat közép-európai idő szerint csütörtökön, kora délután teszi közzé az amerikai Munkaügyi Minisztérium.
Az elemzői várakozások szerint a csütörtöki jelentés nem módosítja az amerikai jegybank, a Federal Reserve tervét, hogy a következő, január 30–31-i kamatdöntő ülésükön ne változtassanak az irányadó rátán.
Úgy tűnik, az infláció gyorsabban közelít a Fed 2 százalékos céljához, mint ahogy azt a közgazdászok néhány hónappal ezelőtt várták. Emiatt a jegybankárok figyelme arra irányul, hogy mikor csökkentsék a kamatlábakat a 23 éves csúcsokról. Ám egyelőre még nincs menetrend a Fed jegyzőkönyvei szerint. Ennek ellenére a Wall Street már nagyban spekulál a kamatvágásra.
Az infláció gyors apadása márciustól felkészíti a Fedet a vártnál korábbi és gyorsabb kamatcsökkentésekre
– mondta David Mericle, a Goldman Sachs vezető amerikai közgazdásza. Míg Pooja Sriram, a Barclays amerikai elemzője azt hangsúlyozta:
most a szolgáltatási oldalon is dezinfláció látszik, ami elengedhetetlen a puha landoláshoz.
Az is fontos, hogy az amerikaiak az elkövetkező években lassabb ütemű áremelkedésre számítanak, s a várakozások gyakran önmegvalósító próféciák, ha befolyásolják a fogyasztók magatartását.
Mindenesetre, nem árt az óvatosság – figyelmeztetnek elemzők –, mert a munkaerőpiac még mindig feszes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.