Hiába kényszerülnek hosszabb utat megtenni a földrészek közötti kereskedelmet lebonyolító konténerszállító hajók a Panama-csatornát járhatatlanná tevő aszály vagy a jemeni húszik támadásai miatt, a Maersk szerint a piacon még mindig túlkapacitás tapasztalható. A dán hajózási vállalat csütörtökön arról is beszámolt, hogy
a vörös-tengeri forgalmat kerülőre kényszerítő támadások miatt megugró szállítási díjakból keveset profitál.
A cég részvényei a közlést követően napi több mint 15 százalékos esésnél is jártak, mígnem végül 14,69 százalékos csökkenéssel zárták a kereskedést a koppenhágai tőzsdén. A világ második legnagyobb konténeres cégének részvényei még a versenytársait is magukkal rántották, így a német Hapag-Lloyd árfolyama is 8,67 százalékot esett.
Az elemzők egy része arra számított, hogy a Maersk és társai a kényszerkerülő árát megfizettetve busás haszonra tehet szert, ám ez a várakozás nem igazolódott be, sőt a vállalat még részvényvisszavásárlási programját is törölte. A cég vezérigazgatója, Vincent Clerc pedig arról panaszkodott, hogy a szükséges kapacitás kétszerese érkezik idén, még akkor is, ha számolunk az afrikai kerülővel – írja a Reuters. A hajótársaságok ugyanis a Covid utáni logisztikai válság nyereségéből bőségesen vásároltak új óceánjárókat.
Clerc szerint ez a túlkapacitás 2026-ig visszafoghatja a társaságok nyereségét. A Maersk ezért idén 1–6 milliárd dolláros profitra számít, szemben a tavalyi, 9,6 milliárd dolláros nyereséggel és az elemzői, 6,6 milliárd dolláros várakozással.
A túlkapacitás kialakulását jelzi, hogy több logisztikai tanácsadó konténerindexe is tetőzött januárban és mára már a tengeri szállítmányozás költségének esését jelzi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.