BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tőzsdei kivezetés és csődveszély fenyegeti az elektromosautó-gyártót

A Fiskernek nincs már pénze a saját kötvényeinek a visszavásárlására. A titokzatos szakmai befektetővel folytatott, ígéretesnek mondott tárgyalások is megszakadtak. És az Ocean e-SUV sem hódíthatja meg a piacot, ha állnak a gyártósorok.

A New York-i tőzsdén hétfőn felfüggesztették a filléres papírrá vált Fisker kereskedését, miután megszakadtak a tárgyalások egy meg nem nevezett szakmai befektetővel, aki pénzügyi mentőövet dobhatott volna a csődközeli helyzetben lévő, luxuskivitelű elektromos járműveket gyártó amerikai startupnak. A tőzsde az abnormálisan alacsony árszint miatt a részvény kivezetését tervezi.

Attendees view the Fisker Ocean electric vehicle after its unveiling during AutoMobility LA ahead of the Los Angeles Auto Show on November 17, 2021 in Los Angeles, California. (Photo by Patrick T. FALLON / AFP)
A Fisker Ocean modellje iránt többen érdeklődnek, mint a cég részvényei iránt / Fotó:  Patrick T. Fallon / AFP

Kritikus tárgyalások voltak, mert a vállalat már február végén figyelmeztetett, hogy kétségek merültek fel az üzleti életképességét illetően. Majd március elején hathetes gyártási szünettel adott nyomatékot vészfelhívásának. Most a tárgyalások megszakadása után stratégiai alternatívákat mérlegelnek, 

beleértve az eszközök értékesítését, a hitelezőkkel való külön egyezséget és a csődeljárásba menekülést is. 

A Fisker jelezte, hogy a tőzsdei kivezetés esetén vissza kellene vásárolniuk az átváltoztatható kötvényeket, ám erre most nincs szabad pénzeszköze a társaságnak. Az alapító Henri Fisker azt is bejelentette, hogy nem tudja teljesíteni a 150 millió dolláros finanszírozási kötelezettségvállalás záró feltételét, amelyet a hónap elején kötött egy befektetővel. Azt tervezi, felmentést kér erre a tételre.

Hétfőn a kereskedés leállítása előtt a Fisker részvényei 28 százalékos zuhanással 9 centig süllyedtek.  

A The Wall Street Journal emlékeztetett, hogy a vállalat március elején tanácsadókkal dolgozott egy esetleges csődbejelentés előkészítésén. 

 

Februárban még azt tervezte a cég, hogy elindítják a Fisker Ocean elektromos városi terepjáró (e-SUV) sorozatgyártását a bérgyártással foglalkozó grazi Magnánál, ahol az első pár tucat bemutató példányt is készítették. Tavaly a Fisker vesztesége az elemzői konszenzust meghaladóan, 547 millió dollárra nőtt,  2023-ban 10 ezer járművet gyártottak, de csak 4900 darabot szállítottak ki a megrendelőknek.

Reklámfogás lehetett a Fisker Ocean optimista víziója,

amennyiben évi 42,4 ezer darabos kapacitást terveztek, s a befutott 65 ezer megrendelés másfél év alatti teljesítését. Ami  egy nulláról induló modell esetében már csak az alkatrészellátó lánc kiépítése miatt is szinte kizárható az előre borítékolható fennakadások miatt. Az Ocean alapára 39 ezer dollár (14 millió forint) környékén van, ám egy jól felszerelt példány 70 ezer dollárba is kerülhet. 

Elemzők az elektromos teherautókat gyártó Lordstown Motors és az elektromos furgonokat gyártó Arrival csődjére emlékeztetnek, rámutatva, hogy nem minden startup válhat Teslává. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.