Mégis beengedhetik a magyarokat a spanyol Talgo vonatgyártóba, miután totális égszakadást és földindulást váltott ki a mediterrán ország vonatgyártó szegmensében a Ganz-MaVag Europe Zrt. 619 millió eurós vételi ajánlata a cég teljes részvényállományára – írta pénteken a Huffington Post spanyol kiadása.
A madridi kormánynak ugyanis nem tetszett a magyar ajánlat, mivel a Talgót stratégiai fontosságú vállalatnak tartják, és nem szeretnék, ha külföldi kézbe kerülne. Ezért első körben spanyol alternatívát kerestek az ajánlattal szemben.
A lehető legnagyobb figyelemmel kísérjük a felvásárlási ajánlatot, és várjuk, hogy más szereplők, köztük pénzügyi befektetők vagy más gyártók is beszálljanak. Az alternatívát kormányzati támogatás nélkül is ki lehet alakítani, ám megfontoljuk a támogatást is. Ezen dolgozunk
– mondta korábban Óscar Puente közlekedési miniszter, aki azzal indokolta a kabinet elutasító hozzáállását, hogy a Ganz-MaVag felvásárlási ajánlata „geopolitikai problémát” jelent, attól tartottak, hogy a magyar cégen keresztül orosz befolyás alá kerül a Talgo, ami a számukra vállalhatatlan lenne.
A kormány ezért is bátorítja főként a spanyol, de a nyugat-európai befektetőket is ellenajánlat tételére. Kezdetben erre szerepre egy másik spanyol vonatgyártót, a Budapesten villamosairól ismert CAF-ot akarták felkérni, ám a baszkföldi vállalat egyértelművé tette, hogy jelenleg más stratégiai projektekre összpontosít.
Az elutasítást követően jött a képbe a valenciai Caixa Bank CriteriaCaixa nevű tőkealapja mint pénzügyi befektető, amely azonban csak egy ágazati profi oldalán merészkedne a tranzakcióba.
A legújabb elképzelés pedig már odáig finomodott a HuffPost szerint, hogy
beengednék a magyar vállalatot a Talgóba azzal a feltétellel, hogy a Caixa Bank vagy a Criteria is társtulajdonos lesz mellette pénzügyi befektetőként.
A bankcsoport vasúti szakértelem híján azonban továbbra is szeretné, ha a CAF is szerezne egy részvénypakettet.
A történet kimenetelét így aztán még mindig rendkívül bizonytalannak tartják az Ibériai-félszigeten.
A napokban egyébként a Talgo közzétette első negyedéves gyorsjelentését, amely szerint a vonatgyártó rendelésállománya a periódus végére a történelmi csúcsot jelentő 4 milliárd euró fölé emelkedett, főként a német DB és a dán DSB vasúttársaságok megrendeléseinek köszönhetően. A menedzsment kiemelte, hogy ennek a nagyobbik része már karbantartási munkákra szól, ami növeli a működés stabilitását.
A vállalat árbevétele az előző év azonos időszakához mérten 31 százalékkal, 166,5 millió, a nettó nyeresége pedig mintegy ötödével, 10,4 millió euróra bővült.
A cég megerősítette éves kilátásait. Az elmúlt egy évben a Talgo részvényárfolyama közel 40 százalékkal, 4,43 euróra nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.