Az elmúlt évtizedekben a légi közlekedés dinamikus fejlődésen ment keresztül, a nemzetközi utazások számának növekedése, a globális turizmus fellendülése alapvetően járult hozzá a légitársaságok forgalmának és bevételeinek emelkedéséhez. Az olcsóbb repülőjegyek, a bővülő útvonalhálózatok és a repülési élmény javulása a kereslet bővülésével járt együtt.
2019-ig úgy tűnt, hogy ez a folyamat még sokáig kitart, de a 2020-ban kezdődő és éveken át tartó „tökéletes vihar”, a koronavírus-járvány, a költségek (elsősorban az olajár) drámai emelkedése és a globális recesszió együttes hatásai már-már kilátástalan helyzetbe sodorták az iparágat. Noha – légiipari terminológiával élve – az addigi szárnyalást zuhanás követte, ismerve a fogyasztási szokások évtizedes trendjeit, a szektor visszaépülése csupán idő kérdése volt.
Alapvető igazság, hogy a légi közlekedés a geopolitikai problémákra érzékenyen reagál, így a kelet-közép-európai fókuszú Wizz Airt az orosz–ukrán konfliktus az orosz és ukrán piac elvesztése miatt az átlagosnál is érzékenyebben érintette, jól mutatja ezt, hogy a részvénye értéke a konfliktus kirobbanása óta több mint 50 százalékkal zuhant.
De mik lehetnek a jelenlegi környezetben azok a biztató jelek, amelyek a részvény közép- és hosszú távú emelkedési kilátásaira mutatnak?
Először is, mint a fentiekben rámutattam, az iparági környezet mindenkori stabilitását a globális turizmus bővülése adja. A hagyományosan nehezítő körülménynek számító olajárváltozási dinamika az utóbbi időben csökkent, mi több, stabilizálódni látszik, ami a társaságok költségeit és így a jegyárait is kiszámíthatóvá teszi. A Wizz Air több mint 20 évvel ezelőtti indulása óta a költséghatékonyság szellemében működik, így ezek a tényezők akár addicionális felhajtóerőt is adhatnak a cégnek a többi szereplőhöz képest. Ezenfelül a társaság számos újdonságot jelentett be az utóbbi időben, például a Multipass fizetési rendszert (a szolgáltatás szerint fix havi díjért cserébe kedvezményes repülőjegyeket kínálnak), illetve partneri megállapodást kötöttek a Firefly bioüzemanyag-gyártóval, eszerint fenntartható üzemanyag használatával csökkenthetik a környezeti terhelést és a működési költségeiket. Ezek a lépések a stabil bevételi profil megalapozását és a fentarthatóságot egyaránt segítik.
További szempont lehet még a részvény alulteljesítése a részvénypiaci környezethez képest. Bár úgy tűnt, hogy 2022 októberében a fő indexekkel együtt a légiipar is fordul, 2023 tavaszától az emelkedő olajár, az inflációs kilátások, az európai sztrájkok miatt tavaly októberben újabb lokális mélypontra estek a részvények.
Az elmúlt hat hónap biztató tendenciája azonban véleményem szerint újra visszahelyezheti a szektort a felülteljesítők közé.
A 2024-es globális GDP növekedési tényszámai a vártnál jobbak, és úgy tűnik, a fogyasztók helyzete is sokat javult az elmúlt években tapasztaltakhoz képest. Az adaptációs lépések, a fogyasztói bizalom és a csökkenő nominális költségek a cég bevételére igen pozitívan hatottak: a társaság több mint 30 százalékos növekedést ért el éves alapon a 2024. március 31-én lezárt pénzügyi évben, s ezzel 2020 után ismét profitábilisan működött.
Ezek a fundamentumok a részvényár további növekedése mellett szólnak, nem elfelejtve, hogy a globális makro- és tőkepiaci folyamatok természetesen árnyalhatják az árfolyam mozgását.
Azonban a Wizz Air a fő árfolyam-értékeltségi mutatóját figyelembe véve (P/E 7,01) a lemaradók között van a részvénypiacon, így a fő trendek folytatódása esetén mind az iparág, mind a cég komoly meglepetést okozhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.