Kétségtelenül erős évet zárt a Toyota, amely ezt egyrészt saját teljesítményének, másrészt a rajta kívül álló, kedvező árfolyamhatásoknak köszönheti – jóllehet a márciussal lezárult 2024-es üzleti évét gyárleállások, beszállítói és informatikai gikszerek sorozata tarkította. Az immár harmadik éve ismét a világ legnagyobb autógyártója címmel büszkélkedő japánok 9,443 millió járművet értékesítettek a tárgyidőszakban, 7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
Egyedül hazai piacukon mértek – 31,1 százalékos – visszaesést az eladásokban, Japánban 1,993 millió autót adtak el, de ezzel is toronymagasan őrzik vezető helyüket a piacon. A legfontosabb régióban, Észak-Amerikában viszont taroltak, ott a Toyota és csoport luxusmárkája, a Lexus autóiból 17 százalékkal többet, 2,816 milliót értékesítettek.
A Toyota pick-upjai és SUV-jei különösen népszerűek arrafelé, s ezeknek a hibrid változataiért pedig meg kell küzdeniük egymással a vásárlóknak, akiknek az egyes modellekre akár egy évet is várniuk kell, mert a gyártás nem tud lépést tartani az igényekkel.
A hibridek sikere egyben jól jelzi a benzingőzhöz szokott amerikaiak ösztönös idegenkedését az elektromos átállással szemben,
a töltési hálózat kiépítetlensége, a magas ár és a korlátozott hatótáv inkább az átmeneti megoldás, azaz a hibridek felé tereli a vásárlókat. Európában is erős, 16,7 százalékos növekedést mutatott fel a Toyota, a kontinensen 1,192 millió autójukra került rendszám az üzleti évben.
Ázsia szerényebb 3 százalékos plusszal (1,804 millió autó) került be a statisztikába, míg az említett térségeken kívül összességében közel 5 százalékkal több, 1,638 millió autójuk talált gazdára. A belső égésű motorokkal szerelt modellek visszaszorulása folytatódott, a valamilyen formában, de a meghajtáshoz áramot is felhasználó autók értékesítése éves alapon 35,37 százalékkal, 3,855 millióra nőtt, s a teljes állományon belül 37,4 százalékos részarányt képviselt.
Ehhez azonban hozzá kell tenni, hogy a tisztán elektromos Toyoták és Lexusok forgalma ma még elenyésző, mindössze 117 ezret adtak el ezekből, a tölthető (plug-in) hibridekből pedig 141 ezret. Igaz, ez nem is csoda, hiszen a japánok, mint a hibrid technológia megalkotói, mindent erre tettek fel, a villanyautózás úri huncutságnak tartva.
Ebből a tévhitből két éve rántotta ki őket a rögvalóság és az a határozott befektetői igény, hogy a fosszilis üzemanyagok használatát csökkentsék és vegyék komolyabban az elektromos átállást.
Egy másik stratégia, nevezetesen az egyes régiók keresletéhez, igényeihez igazított termékpaletta kialakítása viszont kezdi meghozni a gyümölcsét, s nemcsak az eladási mutatókban, de a profitabilitás szempontjából is.
A befektetők szemében a cégcsoport teljesítményét meghatározó üzemi eredmény 5,35 ezermilliárd jen volt (37 milliárd dollár), ami 96 százalékos éves bővülésnek felel meg. Ebben jelentős részét persze a döntően exportra dolgozó Toyota számára versenyképességi előnyt biztosító árfolyamhatásnak köszönhetik, az üzleti évet a 135-ről 145 jenre gyengülő dollár/jen keresztárfolyam mellett tudták le, ez a hatás egymaga 13 százalékot képvisel az üzemi profitban.
Az üzleti év teljes bevétele 7 százalékkal, 45 095 milliárd jenre (311 milliárd dollár) nőtt. Az üzemi marzsot 7,3 százalékról 11,9 százalékra sikerült növelni, ami a szektorban a kiemelkedő haszonkulccsal dolgozó szereplők közé emeli a Toyotát. A profit nagy része házon belül marad, a Toyota ezermilliárd jent, azaz 6,89 milliárd dollárt, részvényenként a bázisévinél 25 százalékkal többet (75 jent) juttat osztalék formájában a részvényeseinek.
Azaz a nyereség 18,6 százaléka megy az osztalékalapba. Ezzel a cég eleget tesz a befektetői nyomásnak is, melynek jegyében kiszámítható és folyamatosan emelt osztalékkal honorálja részvényesei kitartását. A cég ezermilliárd jen értékben vásárolta vissza részvényeit és kétezer milliárd jen értékben „zúzta be” saját részvényeit.
Az áprilissal indult 2025-ös üzleti év kilátásait szerényebben ítélték meg a Toyota vezetői: üzemi eredményüket a beruházási-fejlesztési költségek és a bérköltségek megszaladása – 2 ezermilliárd jen – miatt az elért 5,35 ezermilliárdról 4,3 ezermilliárdra várják. A autóipari csoport részvényárfolyama 0,6 százalékos gyengüléssel reagált a szerda reggel közreadott gyorsjelentésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.