Egy hete még 4 milliárd dollárt kínált egykori leányvállalatáért, a Spirit AeroSystems Holdingsért a Boeing, végül 4,7 milliárdért „haza is vihette” a 2005-ben kiszervezett és tőzsdére vitt beszállítóját. Az amerikai repülőgép-gyártó óriás első, részvényenkénti 35 dolláros ajánlatát 37,25 dollárra emelte, ez 12,6 százalékos prémiumot jelent a Spirit részvényesei számára, ha az első ajánlat előtti nap tőzsdei záró árát vesszük alapul – írja a Bloomberg.
A tranzakció teljes összege a Spirit adósságának átvállalásával együtt eléri a 8,3 milliárd dollárt. Az ügyletnek részese a világ legnagyobb repülőgép-gyártója, a páneurópai Airbus is, amelynek a Boeingről leválva függetlenné vált Spirit is fontos beszállítójává vált, egyben jelezte, hogy blokkolni fogja az üzletet, ha nem találnak megoldást a párhuzamosságok felszámolására.
Ez végül sikerült: az Airbus jelképes egy dollárt fizet az ő részegységeit gyártó Spirit divízió eszközeiért, emellett kárpótlásként 559 milliós dollárra is jogosult. Ez a megegyezés kulcsfontosságú volt ahhoz, hogy a versenyhatósági jóváhagyást is megkaphassa az ügylet.
A Boeinget az utóbbi időszakban ért sorozatos botrányok miatt a posztjáról az év végével távozó Dave Calhoun vezérigazgató közleményében arról írt, hogy az akvizíció
számára egyaránt fontos mérföldkő, mindenki profitálni fog belőle. Mint arról beszámoltunk, a Spirit visszavásárlására semmilyen oka sem volt a Boeingnek – egészen az év elejéig. Január elején az Alaska Air egyik járatának vészkijárati panelje a levegőben kiszakadt és önállósította magát, ezt követően pedig sorozatban jelentették a repülés- és utasbiztonságot súlyosan veszélyeztető, legkülönbözőbb meghibásodásokat, felkeltve a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) figyelmét.
Az inkriminált repülő vészkijáratot a Spirit gyártotta. A Boeingnél számos gyártási-ellenőrzési hiányosságra bukkantak, ezek rendezéséig korlátozták a legsikeresebb modelljük, a 737 MAX-család engedélyezett gyártási volumenét. Miután kiderült, hogy a szálak a nehéz anyagi helyzetben dolgozó Spirit Aeróhoz vezettek, innentől
a Boeing jobbnak látta, hogy házon belülre hozza a kulcsfontosságú MAX repülőgépek alkatrészellátását.
A beszállítót is megviselte a vizsgálatsorozat, az első negyedévet 617 millió dolláros nettó veszteséggel zárta, de a Boeing énnél is sokkal rosszabbul áll, a cég az első fél évben 8 milliárd dollárt füstölt el azzal, hogy gyáraiban lelassult a termelés. Hogy egyenesbe jöjjön, áprilisban 10 milliárd dollár értékben bocsátott ki kötvényeket, ezzel 58 milliárd dollárra növelve adósságállományát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.