BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MNB Fogyasztói percek – Júliustól sok elektromos rollerre is biztosítást kell kötni

Idén júliustól a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény módosításával bővül azoknak a járműveknek a köre, amelyek a törvény alkalmazásában gépjárműnek minősülnek, a jövőben ezekre – például az elektromos rollerek egyes típusaira – is felelősségbiztosítást kell kötni. A jogszabály-módosítás nem érint minden elektromos rollert.

„Mindennap elektromos rollerrel vagy robogóval járok munkába. Az utóbbira már van biztosításom, tényleg szükséges már a rollerre is kötni? (N. Nóra, Százhalombatta)”

Idén júliustól a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény módosításával bővül azoknak a járműveknek a köre, amelyek a törvény alkalmazásában gépjárműnek minősülnek, a jövőben ezekre – például az elektromos rollerek egyes típusaira – is meg kell kötni a „kötelezőt” (kgfb).

A jogszabály-módosítás nem minden elektromos rollert érint. Akkor kötelező a biztosítás, ha annak tömege meghaladja a 25 kilogrammot, és tervezési sebessége a 14 kilométer per órát. Fontos további kitétel, hogy ha a rollerünk súlya 25 kilogramm alatti, de 25 kilométer per óránál nagyobb sebességre képes, akkor is meg kell kötnünk a biztosítást.

_LI_9262
Idén júliustól az elektromos rollerek több típusára is felelősségbiztosítást kell kötni / Fotó: Laczkó Izabella

Mindebből következően nem kell kötelező biztosítást igényelnünk arra az eszközre, amely nem haladja meg a 25 kilogrammot, és nem is éri el a 25 kilométer per órás sebességet. Nincs ilyen kötelezettsége azoknak sem, akik olyan e-roller birtokosai, amely 25 kilogrammnál nehezebb, ugyanakkor 14 kilométer per óránál nem megy gyorsabban.

Mivel az elektromos rollereken nincsen rendszámtábla, hatósági nyilvántartásban nem szerepelnek, így üzemben tartóként a mi jogszabályi kötelezettségünk, hogy érvényes biztosítást tudjunk bemutatni járművünkhöz egy esetleges hatósági ellenőrzés során, illetve balesetet követően.

Az e-rollerek biztosítási díja az üzemben tartó lakóhelyétől és életkorától függően jellemzően évi 5–25 ezer forintra rúghat. Ezért a díjért a biztosító akár egy gépjárműben okozott sok százezer forintos kárt vagy többmilliós személyi sérüléses kárt fizet ki az e-rolleres károkozó helyett.

Sokan nem tudják, hogy a segédmotorok rendszámmal való ellátása ugyan nem kötelező – ugyanakkor nem is tilos –, ám a kgfb-t ezekre is meg kell kötni. A jogszabályban ide sorolják nemcsak a robogókat, de a négykerekű quadokat is, tehát mindkettőre szükséges a „kötelező” megkötése. Csak akkor nem kell ezekre (még nagyobb összegű) motoros biztosítást kötnünk, ha csúcssebességük nem haladja meg a 45 kilométer per órát, motorjuk hengerűrtartalma legföljebb 50 köbcentiméter, teljesítményük pedig 300 watt és 4 kilowatt közötti.

Bizonyos elektromos kerékpárok is minősülhetnek segédmotoros kerékpárnak: az önálló gázkarral rendelkező, a pedálozás nélkül is hajtható, a 300 wattnál nagyobb teljesítményű motorral rendelkező, valamint a 25 kilométer per óra sebességet meghaladó e-biciklik már a segédmotor kategóriába tartoznak. Ezeknek a vezetéséhez a segédmotorokéval megegyezően jogosítvány és kötelező biztosítás szükséges.

DSC_8182
Akkor kötelező a biztosítás, ha a roller tömege meghaladja a 25 kilogrammot, és tervezési sebessége a 14 kilométer per órát / Fotó: Csapó Balázs

E biztosítási kötelezettség ellenére a ma az itthoni közutakon közlekedő mintegy 600 ezer robogó közül csak minden hatodiknak van kgfb-szerződése. Márpedig, ha biztosítatlan a robogónk, egy közúti rendőri igazoltatáskor bírságot kell fizetnünk, ha pedig balesetet okozunk, a másik járműben esett kárt s az esetleges személyi sérülések ellátását is a saját zsebünkből kell megtérítenünk! Ez pedig jóval többe kerülhet, mint a robogók átlagosan 10 ezer forint alatti éves kötelező biztosítása.

A segédmotoros kgfb-hez nem kötődik bonus-malus rendszer, és nem kapcsolódik hozzájuk kártörténeti nyilvántartás vagy fedezetlenségi díj sem. Ez azt jelenti, hogy a díjunk sajnos nem lesz olcsóbb attól, ha több éven át balesetmentesen vezetünk. A quadoknál és a segédmotoroknál egyébként – ilyen irányú igényünk esetén – a törvény a legtöbb járműtípussal ellentétben lehetővé teszi határozott idejű kgfb megkötését is. Ez akkor jöhet jól, ha például csak tavasztól őszig használnánk ilyen járművünket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.