BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Növekedési csapdába került a Volkswagen, nehéz dió Kína és Amerika is

Sokasodnak a gondok a Volkswagen mindhárom kulcspiacán, Európában, az Egyesült Államokban, de különösen Kínában, ahol a BYD és a többi helyi e-autógyártó egyre nagyobb piaci részesedést hódít el a német gyártótól. Ezért aztán a Volkswagen főként Amerikában próbál növekedni, de ott sem igazán ütős a stratégiája.

Bár a Volkswagen 2030-ig több mint 30 új elektromos vagy hibrid modell bevezetését tervezi a kínai piacra, és abban bízik, hogy addig a jelenlegi 3 millióról 4 millió darab autóra növeli éves eladásait, amivel a piaci részesedése 15 százalékra emelkedne, ám rövid távon korántsem ilyen kedvezőek a kilátásai.

Volkswagen Scout
A Volkswagen amerikai márkája, a Scout egyik modellje / Fotó: ScoutMotors

A Volkswagen főként Amerikában várja a növekedést

Amint Arno Antlitz, a vállalat pénzügyi igazgatója a Reutersnek elmondta, a VW Kínában egyelőre nem tudja megállítani piaci részesedése – amely 2019-től tavalyig 19 százalékról 14,5 százalékra esett – zsugorodását, és Európában is csak azt remélik, hogy ha növelni nem is tudják, legalább megtartják részarányukat. A VW kínai lejtmenete egyébként beleillik a szélesebb képbe: 

a külföldi márkák részesedése a kínai piacon az idei év első négy hónapjában 44 százalékra esett vissza a 2019-es 62 százalékról.

Kínában zajlik ugyanis jelenleg a világ leggyorsabb elektromos átállása, miközben a helyi márkák folyamatosan törnek előre olcsó, csúcstechnológiás modelljeikkel. A wolsburgi óriás pedig a folyamat egyik első számú áldozata, mivel eladásainak nagyjából egyharmadát adja Kína.

Persze a Volkswagen nem adja fel, áprilisban jelentették be, hogy a csoport egy 2,7 milliárd dolláros beruházást hajt végre egy Anhuj tartománybeli e-autótervező- és gyártóközpontban. Ezt követte egy 700 millió dolláros befektetés a kínai Xpeng e-autógyártóba decemberben, amelynek célja a platformok és a szoftverek fejlesztése, valamint két e-modell kifejlesztése 2026-ig.

A cégcsoport mindazonáltal alapvetően jóval kisebb amerikai üzletágától várja a növekedést, 2030-ra több mint kétszeresére, 10 százalékra növelné tengerentúli piaci részesedését. A Reuters által megkérdezett mintegy tucatnyi befektető és elemző azonban kételkedik benne, hogy a német autógyártó megtalálta az amerikai értékesítési bumm sikerképletét.

A Volkswagennek nincs markáns márkaidentitása, sem áttörő termékterve egy olyan zsúfolt piacon, ahol főként a nagyméretű autók a menők, és ahol az elektromos járműveket egyelőre durván mellőzik

– mondják.

Nagyon fel kellene pörögnie a cégnek

Bár az elmúlt években növekedett némileg a cég az Egyesült Államokban, és a kínai e-autókra kivetett 100 százalékos amerikai büntetővám miatt is hatalmas előnybe került azok gyártóival szemben, nagyon fel kellene pörögnie 2030-as célja eléréséhez.

Nem hozta lázba a befektetőket a VW közelmúltbeli Rivian-ügylete sem, amely révén a csőd közelbe sodródott amerikai e-autógyártóval hozott létre vegyes vállalatot a közös fejlesztés, illetve fejlesztéssel kapcsolatos információk megosztása érdekében.

Közben a Volkswagen több mint 30 akkumulátoros elektromos modell bevezetését tervezi az amerikai piacra is, de ezekről egyelőre nem sok részleteket közölt.

Annyit tudni lehet, hogy az Amerikában jól ismert Scout márkanév alatt 2026 végén két elektromos modellt, egy pickupot és egy SUV-ot dobnának piacra, melyeket a Scout 200 ezer darabos kapacitással rendelkező, 2 milliárd dolláros új dél-karolinai gyárban fognak gyártani. Scott Keogh, a Scout vezérigazgatója úgy véli, az üzem akár ennek a duplájára is bővíthető.

Keogh szerint a Scout az amerikaiak által kedvelt, nagyobb méretű járműveket gyárt majd és mindkét modell árazása 50-60 ezer dollár környékéről indul.

Már megint rossz lóra tettek a németek

A Volkswagen amúgy már most is kínál, 

  • kis, 
  • közepes és 
  • nagy SUV-kat is 

a tengerentúlon, melyek közül a nagyobb Atlas értékesítése a második negyedévben 23 százalékkal nőtt, ami határozottan reménykeltő.

További problémát jelent ugyanakkor, hogy a német vállalat a 2015-ös dízelbotránya után olyannyira jó fiú akart lenni, hogy a konnektoros hibridek helyett inkább a tisztán elektromos járművek fejlesztésére fókuszált.

A piac viszont a hibridek felé fordult, és a típus mellett kitartó gyártók, köztük a Toyota és a Ford, eladásai megugrottak.

„A hibrid modellek fejlesztése jobban megtérült volna, mint a Scoutba való befektetés” – mondta a Reutersnek Moritz Kronenberger, a VW-részvényes Union Investment portfóliómenedzsere is.

Még senkit sem láttam, aki hurrá!-t kiáltott volna a Scout terveire

– tette hozzá.

A VW részvényei egyébként az elmúlt fél évben nagy utat tettek meg, 108 euróról indulva 128 fölé emelkedtek, a napokban pedig újfent 106-107 euró között kereskednek vele. Az LSEG elemzői konszenzusa vételre ajánlja a papírt, a medián célár 137 euró.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.