Hatalmas kasszasikerrel árusítja Zyn nevű nikotintasakját a Philip Morris az Egyesült Államokban – írja a CNN.
Bár folyamatosan temetik a dohányipart világszerte, az ágazat óriásai még mindig úsznak a pénzben, következésképp jól fizetett termékfejlesztőik és marketingeseik kifogyhatatlanok az új ötletekből. A Philip Morris International Zyn nevű ízesített nikotintasakjait például kis, kerek, mentolos cukorkáéra emlékeztető dobozokban árulják, ami zseniális stratégiának bizonyult.
Persze a marketingesek is hozzátették a magukét.
A Zynt online reklámok áradatával a cigaretta egészségesebb, füstmentes alternatívájaként pozicionálják.
A siker jól mutatja, hogy a dohányipari vállalatok hogyan diverzifikálták üzleti modelljeiket a cigarettáról a dohánymentes – de nem nikotinmentes – termékekre, mint például a nikotinos rágógumik és az inhalátorok. A kutatók ezt a dohányipar „gyógyszeresítésének” nevezik.
A Zyn reklámjai is leginkább az életmód- és egészségügyi hirdetésekhez hasonlítanak.
A cég tavaly 28 millió dollárt költött a Zyn digitális reklámjaira, ami 1300 százalékos növekedés az előző évhez képest – állapította meg a Rutgers Institute for Nicotine and Tobacco Studies által készített tanulmány.
A terméket úgynevezett „zynfluencerek” is népszerűsítik, akik a TikTokon a Zyn-fogyasztást egyfajta szubkultúrává varázsolták, különösen a fiatal férfiak körében. Az egyik TikTok-videóban, amely több mint 9 millió megtekintést ért el, megajándékozzák Tucker Carlsont, a jobboldali politikai kommentátort egy 3 méter magas Zyn-dobozzal, de Joe Rogan és Logan Paul, akik a Spotify legnépszerűbb, illetve 47. legnépszerűbb podcastjának a házigazdái, szintén a Zyn hírét keltették.
A Philip Morris International, amely 2022-ben megvásárolta a Zyn gyártóját, a Swedish Matchet, ugyanakkor azt állította a CNN-nek, hogy a vállalat nem használ közösségimédia-influencereket, és elutasít minden ilyen partnerségi felkérést.
A Zynt szigorú paraméterekkel hirdeti a cég a neten, a tartalom a nagykorú és már jelenleg is nikotint fogyasztó közönséget célozza meg
– közölte a vállalat, amelynek honlapja, Instagram- és Facebook-csatornái – saját bevallása szerint – szigorúan korhatárosak.
Bár a dohányipari óriás, a Philip Morris International leányvállalata gyártja, a Zyn egy dohánymentes termék. A rágógumihoz hasonló méretű, fehér tasakok azonban a cigarettánál több nikotint juttatnak a véráramba. A hagyományos rágódohánytól eltérően a tasakokat nem kell megrágni, és természetesen dohánylé sem gyülemlik fel a fogyasztó szájában, amit időnként ki kellene köpni.
A Zyn tesztmarketingjét 2014-ben kezdték, és 2019-ben került ki az Egyesült Államok piacára. Azóta robbanásszerű növekedéssel Amerika piacvezető cigarettapótlékává vált.
A termék értékesítése
2023-ban az Egyesült Államokban elérte a 385 millió dobozt, ami 62 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Idén pedig várhatóan további 35 százalékkal nőnek az eladások.
Noha a tasakos termékekben valóban alacsonyabb a mérgező anyagok szintje, mint a cigarettákban vagy a többi füstmentes dohánytermékben, az orvosok figyelmeztetnek, hogy a Zyn marketingje – amely a márkát füstmentes környezetben, például munkahelyen és közlekedési eszközökön reklámozza – állandósíthatja a nikotinfüggőséget a felhasználók körében, sőt a fiatalabbak közül is újabb híveket toborozhat.
Arra pedig, hogy milyen függőséghez vezethet a Zynre való rászokás, jó példa, hogy a fogyasztók „zynpokalipszis”-nak nevezték azt az időszakot nemrégiben, amikor a kereslet úgy megugrott, hogy átmenetileg hiány alakult ki a piacon.
Több sem kellett a Philip Morrisnak, a múlt héten bejelentette, hogy egy 600 millió dolláros beruházás keretében egy új gyártóüzemet hoz létre a coloradói Aurorában a termelés növelése érdekében.
A létesítmény várhatóan
– írja honlapján a dohánygyártó.
A Philip Morris részvényei amúgy év eleje óta nagyjából 20 százalékkal, 113 dollár fölé drágultak, és bár a londoni tőzsdecsoport (LSEG) elemzői konszenzusának 118 dolláros mediáncélára már csak mintegy 4 százalékos felértékelődési potenciált tartalmaz, az elemzők továbbra is vételre ajánlják a papírt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.