Az idei év egyik legnagyobb felvásárlási üzlete készülődik: a családi kézben lévő amerikai édesipari konszern, a Mars a reggeli ételek, cereáliák és rágcsálnivalók gyártásában élen járó Kellanovával bővítené a feldolgozott élelmiszerekből álló, amúgy is terebélyes portfólióját. A hétfőn megszellőztetett tárgyalások hírére a Kellanova árfolyama 20 százalékkal erősödött, ennyivel megfejelve az idén már elért plusz 13 százalékot.
A világhírű Kellogg Company tavaly lebonyolított kettéválásával létrejött Kellanova és a WK Kellog közül az előbbi főként a snackekre szakosodott, az utóbbi a gabonapelyhekre.
A Kellanovának tett jobbat a válás, folyamatosan növeli bevételét, nemrégiben megemelte az egész évre vonatkozó előrejelzését, és a második negyedévben felülmúlta a Wall Street várakozásait.
Ezzel szemben riválisai, a PepsiCo és a Kraft Heinz gyengébb eredményeket tudnak felvonultatni, csökkenő eladásokkal, mivel a fogyasztók kevesebb rágcsálnivalót vásárolnak az évek óta tartó áremelkedés után – írja a Bloomberg.
A Kellanova piaci értéke a hétfői rali előtt 25 milliárd dolláros volt, de szakértők szerint 30 milliárd dolláros árcédulát fognak kitenni rá a tulajdonosai.
A Mars ezt az összeget is simán ki tudja fizetni, és számára kulcsfontosságú, hogy erősítse szerepét és diverzifikálja termékkörét, mert az erősen csokoládéfüggő. A kakaó világpiaci árának robbanása pedig rámutatott arra, hogy a Marsnak a csokigyártástól függő nyeresége is nyomás alá kerülhet, ezért új területek felé kell nyitnia.
Ehhez ideális partner lehet a többi között
márkás birtokosaként ismert, tavaly október óta önálló úton járó Kellanova, amelynek megszerzésével a Mars új piacokra is beléphet mind földrajzilag, mind új brandjei révén. Ráadásul a Mars termékeiből egyre kevesebb fogy, miután a pandémia idején áremeléseket hajtottak végre, amire a történelmi szinteket ostromló infláció beköszöntével rátettek még egy lapáttal.
Csakhogy ez sok vásárlónál már betette a kaput, más, olcsóbb gyártók termékeire váltottak. A Mars az ilyenkor bevált stratégiát választotta, költségcsökkentésekkel próbálta megtartani verseny- és nyereségtermelő képességét.
A BNP elemzői szerint a Kellanova megszerzése nem okozhat gondot az évi 50 milliárd dolláros forgalmú Marsnak, amely négyszer annyi bevételt termel, mint a Kellanova. Ráadásul a Mars az utóbbi időkben nem mondható hiperaktívnak a felvásárlási piacon.
Az utolsó nagy üzletét 2017-ben bonyolította le, amikor is 9 milliárd dollárért megvette a VCA nevű, állatkórházakat üzemeltető társaságot. Ehhez képest az idén januárban a prémiumcsokoládé-gyártóért, a Hotel Chocolatért kifizetett 662 millió dollár aprópénznek tűnik, igaz, a Mars gavallér volt, 170 százalékos felárral jutott a brit céghez.
A Mars–Kellanova-egyesülésben még jócskán vannak nyitott kérdések, például az, hogy mi legyen a korábbi válás során a Kellanovához csapott, „tájidegennek” tartott műhústermékeket és vegán burgereket gyártó és forgalmazó Morningstar Farmsszal.
Eredetileg ezt a részleget külön szerette volna értékesíteni tavaly a Kellogg, de a végén meggondolta magát, így maradt a Kellanovánál. Az igazság szerint a Mars sem csak a csokoládéból termeli a profitot, az olyan állateledel-márkái is szépen hoznak a konyhára, mint
Ha ezt a profilt is figyelembe vesszük, akkor már nem is lóg ki a sorból annyira a Morningstar Farms.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.