A különböző nyugati márkák számára egyre nagyobb akadályt jelentenek a muszlim országokban a termékeikkel szemben meghirdetett bojkottfelhívások, melyek világszerte tovább erősítik a fogyasztás növekedésének lassulását.
Egyiptomtól Indonézián keresztül Szaúd-Arábián át Pakisztánig egyre több olyan gyorsétterem vagy étel- és üdítőmárka küzd a fogyasztók bojkottjával, amelyekről úgy vélik, hogy a cégek támogatják Izrael gázai háborúját. Olyan vállalatokról beszélünk, mint a Coca-Cola, a KFC, a Starbucks, a Mondelez és a Pizza Hut, melyek ugyanakkor
óvakodtak második negyedéves jelentéseikben túlságosan ragozni a témát, nehogy olajat öntsenek a tűzre.
A világszerte működő társaságok mégis képesek átvészelni a vihart, és a tiltakozás hatása is limitált a cégek eredményén, ám a helyi franchise-tulajdonosok számára ennél kiterjedtebb.
A Financial Times beszámolója szerint a közel-keleti KFC-ket és Pizza Hutokat is üzemeltető, a szaúdi vagyonalap, illetve a dubaji befektető Mohamed Alabbar kezében lévő American Brands nyeresége például a második negyedévben az egy évvel korábbihoz képest 40 százalékot zuhant, noha 81 új éttermet nyitott az idei év első felében.
A bojkottfelhívások hatását az sem tompítja, hogy a nyugati márkák igyekeznek cáfolni azt az állítást, hogy bármelyik oldalt támogatnák a háborúban, miközben Pakisztánban a kormány a múlt hónapban azt ígérte, hogy bizottságot fog létrehozni az Izraelt közvetve vagy közvetlenül támogató cégek azonosítására.
A Coca-Cola Pakistan palackozója, a török székhelyű Coca-Cola Icecek a pakisztáni eladások közel 25 százalékos csökkenéséről számolt be, amit a makrogazdasági ellenszéllel indokolt. A török cég vezetője el is ismerte, hogy a cég földrajzi helyzete miatt tekintettel kell lenniük a lakosság érzékenységére. Ezt az amerikai anyavállalatnál is hasonlóan gondolják, így
a Coca-Cola öt hónapja nem hirdet Pakisztánban.
Malajziában a Starbucks helyi üzemeltetője, a Berjaya Food májusban már sorozatban másodjára számolt be veszteséges negyedévről, miközben a bevétele 48 százalékot zuhant. Indonéziában a Starbucks igyekszik eloszlatni azokat a híreszteléseket, hogy köze lenne a közel-keleti háborúhoz, így Jakartában, az ország fővárosában több üzletben is ki van írva, hogy nem támogatják anyagilag Izraelt.
Egyiptomban a PepsiCo azután került még nagyobb bajba, hogy a bojkottfelhívások árnyékában a „Maradj szomjas” szlogennel hirdette üdítőit,
és a helyi hírességeket is kritikák érték. Ám az eladások zuhanása mögött több országban – így Pakisztánban vagy épp Egyiptomban – nem egyszerű kibogozni a bojkott, valamint a gazdasági nehézségek hatását. Ráadásul a multinacionális vállalatok egyre erősebb helyi versenytársakkal néznek szembe, és egyre kevésbé él az az elképzelés, hogy a nyugati márkák prémiumminőségűek volnának, a narratíva pedig egyre inkább a protekcionizmus, a hagyományok és nemzeti bajnokok irányába tolódik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.