Mivel az elektromos járművek (EV) kulcsszerepet játszanak az EU éghajlat-változási céljainak elérésében, fontos tényező az akkumulátorgyártási kapacitás és a töltési infrastruktúra kiépítése. Az évtized végére, 2030-ra biztosítani kellene az önellátást, s most úgy tűnik, hogy Németország, Magyarország és Lengyelország az EU vezető akkumulátor-központjai – a Raiffeisen elemzői szerint.
Csehország és Románia éppen lemarad az akkumulátorgyártásban, ezért kénytelenek lesznek bővíteni gyártókapacitásaikat vagy az elektromos járművek (EV) értékláncának más területein, például a csipgyártásban kell előretörniük, hogy lépést tartsanak, s részesüljenek az EV-bummból.
Mert a Raiffeisen elemzői szerint a jelenlegi megtorpanás ellenére az EV-értékesítések növekedése ismét megindul, bár a tempója sokkal lassabb lesz, mint amit 2020–22-ben láttunk. A következő évtizedben világszerte 10-11 százalékos átlagos éves bővüléssel lehet számolni, amelynek eredményeként az EV-k piaci részesedése az időszak végére elérheti a 75-85 százalékos arányt.
A Raiffeisen elemzői az elektromos járművek töltési infrastruktúrájának kulcsszerepére is felhívják a figyelmet. Mert a
széles körű kúthálózat nélkül az EV-modellek nem érnek többet, mint a kerti traktorok.
Különösen nagy a lemaradása a kelet-közép-európai régiónak. Ezen belül is
Lengyelország és Románia számítanak a legelmaradottabb országoknak,
ahol a leggyérebb az elektromos töltőállomások sűrűsége.
A három nagy akkumulátortechnológia közül Kínában az LFP- (lítium-vas-foszfát) cellákat favorizálják, mert olcsók, tartósak és biztonságosak. Igaz, alacsony az energiasűrűségük. Míg az Egyesült Államokban és az Európai Unióban az NMC (nikkel-mangán-kobalt) és az NCA (nikkel-kobalt-alumínium) cellákat részesítik előnyben, mert magasabb az energiasűrűségük, s a piac nagyobb teljesítményű EV-ket igényel. A kettő közül az NMC olcsóbb, míg az NCA töltési sebessége nagyobb.
Ennek fényében várhatóan az NMC gyártása lesz a domináns forma az Egyesült Államokban és Európában, míg Kína továbbra is megtartja vezető pozícióját az LFP-előállításban.
Magyarország jelenleg a top 5 ország közé tartozik az Egyesült Államokban és az Európai Unióban preferált NMC/NCA akkumulátorok gyártásában. Ám árnyalódik a kép, ha az épülő üzemeket is figyelembe vesszük. A már megkezdett és tervezett beruházások alapján
Kína részesedése 29 százalékra esik, míg az Egyesült Államoké 31 százalékra nő,
Németország 21 százalékot szakít, és a top 5 közé beférhet még Svédország és Franciaország is. Más szóval középtávon
Magyarország és Lengyelország is kiszorulhat a gyártók top 5 köréből.
Az LFP-cellák 99 százalékát jelenleg Kína gyártja, s domináns szerepét ugyan megőrzi középtávon, de részesedése 85 százalékra csökken. Itt az Egyesült Államok, Marokkó, Szlovákia és India épít ki 2–6 százalékos gyártókapacitást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.