BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hazánk nagyhatalommá vált ebben az iparágban

Nem könnyű megtartani a piaci pozíciót, mert őrült ütemben épülnek világszerte az akkumulátorgyárak.

Mivel az elektromos járművek (EV) kulcsszerepet játszanak az EU éghajlat-változási céljainak elérésében, fontos tényező az akkumulátorgyártási kapacitás és a töltési infrastruktúra kiépítése. Az évtized végére, 2030-ra biztosítani kellene az önellátást, s most úgy tűnik, hogy Németország, Magyarország és Lengyelország az EU vezető akkumulátor-központjai – a Raiffeisen elemzői szerint.

Ev,Battery,Pack,Automated,Production,Line,Equipped,With,Orange,Robot
Annyira sok akkumulátorgyár épül a világban, hogy hiába nő a kereslet akksikra, azt a gyártókapacitás bőven meghaladja jövőre
Kína szerepe középtávon csökken / Fotó: Shutterstock

Csehország és Románia éppen lemarad az akkumulátorgyártásban, ezért kénytelenek lesznek bővíteni gyártókapacitásaikat vagy az elektromos járművek (EV) értékláncának más területein, például a csipgyártásban kell előretörniük, hogy lépést tartsanak, s részesüljenek az EV-bummból. 

Mert a Raiffeisen elemzői szerint a jelenlegi megtorpanás ellenére az EV-értékesítések növekedése ismét megindul, bár a tempója sokkal lassabb lesz, mint amit 2020–22-ben láttunk. A következő évtizedben világszerte 10-11 százalékos átlagos éves bővüléssel lehet számolni, amelynek eredményeként az EV-k piaci részesedése az időszak végére elérheti a 75-85 százalékos arányt.

Töltőállomások nélkül nem megy

A Raiffeisen elemzői az elektromos járművek töltési infrastruktúrájának kulcsszerepére is felhívják a figyelmet. Mert a 

széles körű kúthálózat nélkül az EV-modellek nem érnek többet, mint a kerti traktorok.  

Különösen nagy a lemaradása a kelet-közép-európai régiónak. Ezen belül is

 Lengyelország és Románia számítanak a legelmaradottabb országoknak,

ahol a leggyérebb az elektromos töltőállomások sűrűsége.  

Kettévált az akksipiac

A három nagy akkumulátortechnológia közül Kínában az LFP- (lítium-vas-foszfát) cellákat favorizálják, mert olcsók, tartósak és biztonságosak. Igaz, alacsony az energiasűrűségük. Míg az Egyesült Államokban és az Európai Unióban az NMC (nikkel-mangán-kobalt) és az NCA (nikkel-kobalt-alumínium) cellákat részesítik előnyben, mert magasabb az energiasűrűségük, s a piac nagyobb teljesítményű EV-ket igényel. A kettő közül az NMC olcsóbb, míg az NCA töltési sebessége nagyobb.

Ennek fényében várhatóan az NMC gyártása lesz a domináns forma az Egyesült Államokban és Európában, míg Kína továbbra is megtartja vezető pozícióját az LFP-előállításban.

 

Nem könnyű megtartani a piaci pozíciót

Magyarország jelenleg a top 5 ország közé tartozik az Egyesült Államokban és az Európai Unióban preferált NMC/NCA akkumulátorok gyártásában. Ám árnyalódik a kép, ha az épülő üzemeket is figyelembe vesszük. A már megkezdett és tervezett beruházások alapján 

Kína részesedése 29 százalékra esik, míg az Egyesült Államoké 31 százalékra nő, 

Németország 21 százalékot szakít, és a top 5 közé beférhet még Svédország és Franciaország is. Más szóval középtávon 

Magyarország és Lengyelország is kiszorulhat a gyártók top 5 köréből.  

Az LFP-cellák 99 százalékát jelenleg Kína gyártja, s domináns szerepét ugyan megőrzi középtávon, de részesedése 85 százalékra csökken. Itt az Egyesült Államok, Marokkó, Szlovákia és India épít ki 2–6 százalékos gyártókapacitást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.