Egészen messzire ment a horvát sajtó az eszéki focicsapat eladására vonatkozó spekulációkban. A „hírek” szerint nem csupán arról van szó, hogy a Red Bull kinézte magának Mészáros Lőrinc szlavóniai futballklubját. Hanem a magyarok azért mondanának le Eszékről, hogy megvegyék az NK Rijeka klubot. Amihez aztán egy magyar irányítású tengeri kikötő víziója is kapcsolódik a mai szlavón közbeszédben.
A rijekai kikötő iránti magyar érdeklődés ezredforduló utáni története egészen 2002-re nyúlik vissza. Akkor írta alá a magyar és a horvát fél a rijekai kikötő egy részének privatizációjáról szóló memorandumot. Eredetileg egy gabonasiló közös építéséről volt szó, 12 éves magyar koncesszióval, amit 20 évvel meg lehetett volna hosszabbítani. A Ganz Port magyar konzorcium keretében 51 százalékos magyar és 49 százalékos horvát részvétellel alakult meg a Ganz Port Rijeka magyar-horvát vegyesvállalat. A tervek között szerepelt három daru és egy másik siló felújítása is. Zágráb a 12 éves koncessziót erőltette, míg Budapest csak 32 év alatt látta megtérülőnek a befektetést. Végül nem jutottak dűlőre.
A 7Dnevno horvát lap szerint Magyarország a Kínából érkező tengerentúli áruszállításhoz keres kikötőt, s a stratégiai terv része a Budapest-Rijeka vasútvonal korszerűsítése is. A Szlavóniától való elfordulás és a Tengermellékre való fókuszálás szcenárióját erősíti a horvát újságírók szemében Mészáros Lőrinc abbáziai hotelberuházása. Idén márciusban nyílt meg a 108 szobás, 4 csillagos abbáziai (Opatija) Miramar Hotel, melyet a magyar üzletember tavaly vásárolt meg korábbi osztrák tulajdonosaitól. Ráadásul korábban a szomszédos Iciciben is befektetett. A pálfordulást alátámasztani vélik azzal is, hogy a horvát Podravka nyerte a Fortenova tendert, mellyel Mészáros Lőrincet is hírbe hozta a horvát sajtó, bár választási évben ez eleve is kacsaízű hírecskének látszott.
Nehéz rendet vágni a horvát sajtóértesülésekben, különösen, ha
olyan kényes témáról van szó, mint a kék és zöld régiók tőkevonzó képessége.
A horvát gazdaságban mély szakadék húzódik a turistáktól zsúfolt, virágzó tengerpart és a százezres kivándorlástól sújtott, hosszú ideje hanyatló szlavóniai-baranyai vidék között, melyen csak átrohannak az Adriára igyekvők. Hiába épültek a tengerpartra vezető autópályák, a zöld vidék és a kék vidék nem került közelebb egymáshoz. A szlavóniai mezőgazdasági termékek nem jutnak el az Adriára, ott hamarabb kapunk spanyol gyümölcsöt, olasz zöldséget, és még olcsóbb is. Más szóval, olvasóbarát téma egy Eszék–Fiume ellentét.
Bár két évvel ezelőtt Zágrábban még a magyar nagykövetet is bekérették Orbán Viktor „magyar tengeres” megjegyzése miatt, valójában horvát szempontból is lenne ráció a fiumei kikötő fejlesztésében. Annál is inkább, mert a horvát kikötő csak a harmadik helyet foglalja el az adriai piacon a szlovéniai Koper és az olaszországi Trieszt mögött. Persze van ebben valami FOMO-hatás is, hiszen Triesztben már gőzerővel fejlesztik a magyar kikötőt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.