BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Újabb autógyártók parkolhatnak le a tőzsdén

A Hyundai Indiában, a Chery Hongkongban célozza meg a tőzsdét, hogy terjeszkedéséhez és beruházásaihoz friss forrásokhoz jusson. Az autógyártók közül a Hyundaié lesz a nagyobb attrakció, a dél-koreaiak világviszonylatban az idei második legnagyobb méretű IPO-t tervezik.

Mától lehet jegyezni a Hyundai India részvényeiből, melyekből a dél-koreai autógyártó cég leányvállalata 3,3 milliárd dollár értékben dob piacra a mumbai tőzsdén. Ez lesz India valaha volt legnagyobb elsődleges tőzsdei részvénykibocsátása (IPO), ráadásul idén globálisan is csak az amerikai Lineage előzi meg, amely 5,1 milliárd dollárt sepert fel a Nasdaq parkettjéről a júliusi részvénykibocsátásával, 18 milliárd dollárosra értékelve a világ húsz országában, négyszáz forgalmas csomóponton gigantikus hűtőházakat üzemeltető cég piaci értékét. 

autógyártók IPO-ja BSE Mumbai
Union Budget 2024 In Mumbai
A mumbai tőzsde bejárata. Az autógyártók szekciója újabb taggal gyarapodik / Fotó: NurPhoto via AFP

Az ázsiai országban a rekordot a Life Insurance Corporation of India életbiztosító tartja, amely 2,5 milliárd dollárt szedett össze a 2022-es IPO-ja során.

India az idén a befektetők fókuszába került, és semmi jele sincs annak, hogy csökkenne a vásárlói érdeklődés az itt bevezetett cégek részvényei iránt. Eddig 260 kisebb-nagyobb IPO-t menedzseltek le, ezek az LSEG összesítése szerint együtt 9 milliárd dollár körüli bevételt hoztak a tőzsde újoncainak. A tavalyi egész év termése 7,42 milliárd dollár volt.

Szívesen látott vendégek az autógyártók

A Hyundai India nem bocsát ki új részvényeket, hanem a száz százalékig a saját tulajdonában lévő vállalat részvényeiből 17,5 százaléknyit kínál fel külső befektetőknek, 19 milliárd dolláros piaci kapitalizációt megcélozva. Ha így lesz, az indiai leány adja a szöuli tőzsdén jegyzett dél-koreai anyavállalat értékének 40 százalékát. 

A Hyundai India 142,2 millió részvényt kínál eladásra az 1865 és 1960 rúpia között meghatározott sávban, ez lesz a dél-korai autógyártó első külföldi tőzsdei megjelenése. A jegyzés az intézményi befektetőkkel indul, míg kedden és szerdán a lakossági kisbefektetők igényeit veszik nyilvántartásba. 

 

A kereskedés október 22-én indul a részvényekkel Mumbaiban. Elemzők szerint a Hyundai jó helyen és jó időpontban viszi a tőzsdére indiai leányának részvényeit, mivel a helyi autóipar „robbanás előtti állapotban” van, aki most befektet és piacot szerez, az versenyelőnyhöz juthat az elektromos átállásban. Shin Yoon-chul, a Kiwoom Securities elemzője a Reutersnek megjegyezte, hogy az autóipari részvények a mumbai tőzsde húzóerejét képviselik.

A Maruti-Suzuki nyomába erednének

A Hyundait nem kell bemutatni az indiaiaknak, a cég 1996-ban első külföldi autógyártóként telepedett le az országban, azóta két gyárat épített fel, és immár sorozatban a nyolcadik éve India legnagyobb autóexportőrének számít, innen szállítják a világ minden tájára a Hyundai kompakt kisautóit. 

A Hyundai IONIQ 5-öst Indiában maga Shahrukh Khan bollywoodi szupersztár mutatta be a nagyközönségnek / Fotó: AFP

Szakértők szerint a Hyundai bővíteni akarja hibrid- és elektromosautó-gyártását, ennek a költségeit fedeznék a frissen befolyó milliárdokból. A Hyundai a Maruti-Suzuki mögött a második helyre jött fel a legnagyobb személyautó-gyártók piaci versenyében, a dél-koreaiak a különbség csökkentésére törekednek, noha a kisautók gyártásának nagymestere, a Maruti-Suzuki még nincs lőtávon belül. 
A Hyundai a SUV-kínálatának bővítésével igyekszik piaci részesedést szerezni, emellett azt tervezi, hogy 

jövő év elején piacra dobja első, Indiában gyártott elektromos járművét, 

és 2026-tól legalább két, kifejezetten erre a piacra szabott benzinmotoros modellt vesz fel a kínálatába.

A Chery Hongkongban próbálkozik 

Egy kisebb volumenű IPO is készülődik az ázsiai autóiparban: a kínai állami tulajdonú Chery Automobile Co.-t vinné a hongkongi tőzsdére anyavállalata, a Chery Holdings. Az autógyártó piaci értékét jelenleg 7,1 milliárd dollárra becsülik. Az IPO körül nagy a titkolózás, se a menetrendjéről, se a befektetőknek felkínált pakett nagyságáról nem adtak információt az érintettek. 

Nem hétköznapi jelenség az Exeed egyik modellje / Fotó: AFP

A Chery Auto Kína legnagyobb autóexportőre, termelésének felét szállítja külföldre, s egyike azon keveseknek, amelyek eddig távol tartották magukat a tőzsdétől. A társaság tavaly még a sanghaji vagy sencseni börzében gondolkodott, úgy látszik, most a hongkongi tőzsdében látják a nagyobb fantáziát. A Chery már konkrét lépéseket is tett az IPO irányába, a folyamatot lebonyolító tanácsadók kiválasztása a Bloomberg információi szerint már a végéhez közeledik.

  • A Chery,
  • az Exeed,
  • az iCar,
  • a Jaecoo,
  • a Jetour,
  • a Karry,
  • a Luxeed
  • és az Omoda

márkát a portfóliójában tudó autógyártó a múlt héten a magyar piacon is dobott egy nagyot: az Omoda 5 benzines SUV-jának hivatalos bemutatásával és az értékesítés megkezdésével. Goldberger Mária, a kínai autógyártó képviseletét ellátó Genius Automotive Kft. ügyvezetője kiemelte, az Omoda bemutatkozását a közeljövőben a Chery cégcsoport másik márkája, a prémiumkategóriát képviselő Jaecoo követi majd a hazai piacon.

A Chery európai expanziójának egyelőre a kínai–EU vámvita keresztbe tett, a cég jelenleg a helyzet kiértékelésével foglalkozik, de a beruházások szervezése nem szenved csorbát. Mint arról beszámoltunk, a Chery Törökországban tervezi megépíteni második európai gyárát, a Barcelona melletti egykori Nissan-üzemben megnyitott első gyárban viszont egy évvel elhalasztotta az Omoda márka városi terepjáróinak az összeszerelését. 

Chery Omoda 
Indonesia International Motor Show 2024
Az Omoda 5-öst már Magyarországon is árulja a Chery / Fotó: AFP

A cég a francia, a brit és a német autópiacon is erősíteni szeretné jelenlétét, de az esetében 20,7 százalékra belőtt büntetővám elveheti a kedvét. Mindenesetre a beruházások finanszírozásához jól jönne egy kis befektetői támogatás, ennek a lehetőségét pedig egy IPO könnyedén megteremtheti.

A BYD után a Cheryt is magához láncolhatja Törökország

Spanyolországi gyárindítását egy évvel elhalasztotta, miközben – sajtóhírek szerint – hamarosan bejelentheti törökországi partra szállását a legnagyobb kínai autóexportőr. A Chery ezzel a BYD-t követheti, amely egymilliárd dollárt és évi 150 ezer darabos gyártókapacitást visz a Boszporusz partjára.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.