Bár Kína nem a szomszédban van, az ottani gazdaságot nyomasztó egyik legnagyobb probléma, igencsak ismerős Magyarországon is, s ez nem más, mint hogy a kínaiak sem hajlandók fogyasztani, holott lenne rá pénzük – mondta hétfőn Gary Monaghan, a Fidelity International Ázsiai részvények befektetési igazgatója.
A fogyasztói bizalom hiánycikk ott is, amit Kínában az ingatlanpiaci „túltermelésből” kialakult válsághelyzet is fokozott. Az utóbbi időben amúgy kissé oldódni kezdett a helyzet a kiskereskedelemben, ám főként a hazai márkákat keresték, például a sportruházatoknál. A szeptemberben bejelentett gazdaságélénkítő intézkedéscsomag hatása is érzékelhető már. Az utóbbi évek tendenciája nyomán az ingatlanpiac sokat veszített jelentőségéből. Míg a válság kirobbanása előtt a kínai GDP mintegy 25 százalékát adta, most már 20 százalék alá esett a súlya.
További kérdés, hogy mi várható az Egyesült Államok és Kína viszonyában az amerikai elnökválasztást követően. Egy dolog biztos a Kínával szemben ellenséges retorika továbbra is jellemző marad Amerikában, akárki is nyeri a választásokat. Az eddig sem túl barátságos hangvétel ellenére azonban a kínai export Amerikába továbbra is évi 7 százalékkal nőtt.
A kínaiak az ünnepek alatt megrohanták a brókereket, sok esetben napi 10 százalékot lehetett keresni egy-egy részvénnyel vagy ETF-fel az állami ösztönzés bejelentése hatására, bár a részletekkel csak ezen a héten jönnek ki.
Mostantól azonban már a fundamentumoké lehet a szó.
India a tőkepiacok sztárja manapság, és tényleg jó a befektetési sztori, ám nem tökéletes, vannak kockázatok. A kormánynak százmilliós nagyságrendben kellene új munkahelyeket teremtenie, hogy változatlan ütemben menjen a növekedés. Szintén rizikó, hogy a nyugati kiszervezések folytatódnak-e a robotok korában. A demográfiai helyzet ugyanakkor kiváló, rengeteg a fiatal.
Érdekes módon Korea is a gyengélkedő piacok közé tartozik, mert noha fantasztikus a termelési kultúra az országban, a vállalatirányítás – különösen a hatalmas vállalati pénzkészletek befektetése terén – enyhén szólva is kívánnivalót hagy maga után. Jelenleg zajlik egy vállalatirányítási reform emiatt, s ha ez meghozza gyümölcsét és végre megmozdulnak a lusta koreai készpénzhegyek, kiváló befektetési tereppé válik a Kospi is.
Kecsegtető piaccá lépett elő az Asean-országok, azaz a délkelet-ázsiai országok tőkepiaca is, kiemelten Thaiföld, ahol csökkentek a politikai kockázatok, és – mint ismert – valóságos turisztikai paradicsom az ország. Az eddig a befektetők térképéről teljesen hiányzó Fülöp-szigetek is megér egy misét, hiszen a filippinó vendégmunkások elkezdtek a világ minden szegletéből összességében irdatlan összegeket hazautalni.
Visszatérve Kínára, a GDP-növekedés üteme évi 4-5 százalékra esett vissza, amit a fogyasztás serkentésével próbálnak most felpörgetni – mondta Hyomi Jie, a Fidelity International FF China Consumer Fund portfóliómenedzsere.
A Fidelity ebben a helyzetben megpróbálja kiszűrni a legjobb befektetéseket néhány uralkodó trend mentén. Az egyik ilyen tendencia a helyi márkák előtérbe kerülése. A kínai társadalom a világpiacon elért sikereket követően magabiztosabbá vált, és kiváltképp a fiatalok a valóban egyre jobb minőségben gyártott kínai termékek felé fordulnak, miközben az idősebbek még mindig inkább a nyugati márkákat keresik.
Másik trend a fogyasztói igények polarizációja, azaz vagy a luxust, vagy a kifejezetten olcsó termékeket keresik, miközben a legtöbb cég valahol középen helyezkedik el. A feladat, hogy ezeket a részvénypiacon kerülni kell, és a nagyon drága vagy nagyon kedvező árú termékeket gyártó cégeket kell választani.
További piaci jellemző az elöregedés. Kínában nagyon kevés gyerek születik, s ennél csak Koreában alacsonyabb a születési ráta. Ezért itt is egyre ígéretesebb szegmens az öregeket kiszolgáló egészségipar.
Sikeres kínai cég az utóbbi időben a Próya Cosmetics, amely Kínában a nagy európai márkákkal versenyez, ám úgy, hogy a helyi igényekhez idomul, értékesítése 90 százalékát online intézi.
Az Anta sportszergyártó pedig Kína vezető márkája a szektorban, és hihetetlenül olcsón gyárt prémium termékeket. Vannak olyan bevásárlóközpontok Kínában, ahol az Anta nem kevesebb mint 10 boltot bérel, minden általa menedzselt márkának külön-külön egyet.
A Fidelity portfóliójában megtalálható Atour hotellánc is úttörő üzleti modellel rendelkezik, amelyben nagyon kis személyzetet alkalmaznak, és már robotokkal szolgálják ki a vendégeket, méghozzá rendkívül figyelmesen. A növekedése évi 20-25 százalék.
Összességében elmondható, hogy noha Ázsia állítja már elő a globális GDP 60 százalékát, a portfóliókban viszont az ottani cégek részesedése mindössze 7-8 százalékos, sok esetben csupán 5 százalék körüli. Az egyes piacok közül pedig jelenleg India és Tajvan drága, míg Kína, Hongkong és Korea olcsó, de az ábra, amint az elmúlt hetekben Kínában és Hongkongban láttuk, nagyon gyorsan módosulhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.