Javuló eredményeket ért el a kihívásokkal teli építőipari környezetben a Masterplast. A társaság az idei év legmagasabb árbevételét és legjobb EBITDA eredményét szállította a harmadik negyedévben, ami illeszkedik a 2024-ben tapasztalt lassú javuló trend vonalába.
A harmadik negyedév üzleti eredményei beleillenek az idei évben tapasztalt folyamatosan javuló trendbe. Az értékesítés árbevétele 35,7 millió euró volt, ami 7 százalékos csökkenést jelent a 2023-as év azonos időszakához képest. Kumuláltan az árbevétel 102,9 millió euró volt, 10 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év első kilenc hónapjában.
Eredményesség tekintetében a vállalat jelentős javulást ért el a 2023-as évhez képest. A 2024 harmadik negyedéves EBITDA 1,5 millió eurót ért el, míg az előző év azonos időszakában 439 ezer euró veszteséget könyveltek el. A kumulált EBITDA az első kilenc hónapban 3,5 millió euró nyereség volt, szemben a 2023-as év azonos időszakának 2,9 millió eurós veszteségével.
Az adózott eredmény azonban 1,3 millió euró veszteség volt a harmadik negyedévben, több mint duplája mint az előző év azonos időszakában.
A kumulált adózott eredmény így is jelentősen javult, az első kilenc hónapban 3 millió euró veszteség volt, szemben a 2023-as év azonos időszakának 9,9 millió eurós veszteségével.
Az építőipari anyagokat gyártó társaság közleménye szerint az építőipar Európa-szerte továbbra is gyengélkedik, és a magas kamatlábak miatt alacsony a kereslet mind az új építések, mind a felújítások piacán. A vállalat árbevételének harmadát adó magyar piacon a szektor jelenleg visszaesést mutat, ami kihívást jelent a vállalat számára. Az idei évben eddig folyamatosan csökkent az árbevétel, az első félévben 11 százalék volt a lemaradás, de a harmadik negyedévben a csökkenés 7 százalékra mérséklődött. A magyar piacon elindított ingyenes födémszigetelési programok felfutása és a HEM-értékesítések elindulása már a harmadik negyedévben is pozitív hatást gyakorolt, de a jövőben a HEM-ek értékesítéséből származó bevétel várhatóan tovább fog növekedni. A Masterplast szeptemberben elindított – Hungarocell Felújítási Programja – a családi házak homlokzati hőszigeteléséhez nyújt versenyképes ajánlatot.
A nehéz iparági környezet negatív hatásainak ellensúlyozására a társaság hatékonyságnövelő intézkedéseket hajtott végre, melynek köszönhetően javult a nyereségessége. Nagyságrendekkel javult a szerbiai üvegszövet gyár eredményessége, a korábban magasabb áron beszerzett alapanyagkészletek kifogyásával az anyagköltség jelentősen csökkent. Az EPS gyáregységek alacsonyabb, míg a nem szőtt textília üzemek magasabb kapacitáskihasználtság mellett működtek a negyedévben, illetve növekedett a nemrég bevezetett saját gyártású XPS gyártás kibocsátása is.
A vállalat két nagy ásványgyapot gyártásfejlesztési beruházásai közül a Szerencsen létesülő üveggyapot gyár projekt a tervek szerint halad, a beruházási szakasz az év végéig lezárul, januárban indul a tesztüzem és a tervek szerint 2025 első félévének végén megkezdődik a piaci kibocsátás. A társaság közlése szerint az üveggyapotgyártás piacra lépése nagyon kedvező pillanatban valósulhat meg, miután a népszerű padlásszigetelési programok fő terméke az üveggyapot, és a lakosság számára ingyenesen elérhető lehetőség jelentős többletkeresletet generált.
A Market Építő Zrt.-vel közösen tervezett halmajugrai kőzetgyapotgyár-beruházás finanszírozási struktúrájának és a költségvetésének véglegesítése még folyamatban van. Ez azt eredményezheti, hogy a termelés megkezdése az eredetileg kitűzött 2025 második félévi helyett más időzítéssel indul el. A tulajdonosok vizsgálják a piacra lépés ideális ütemezését és elkötelezettek amellett, hogy a beruházás a lehető legmagasabb színvonalon és hatékonysággal valósuljon meg. Az új gyártókapacitások a vállalat intenzív beruházási stratégiájának részét képezik, és hozzájárulhatnak a növekedési pálya megalapozásához, valamint a nyugat-európai piacokon való térnyeréshez.
Kihívásokkal teli időszak van mögöttünk, de a nehézségekre gyorsan reagáltunk, és számos lépést tettünk a negatív környezeti hatások ellensúlyozására. A hatékonyságnövelő intézkedések, az új bevételi források kiaknázása, a piaci diverzifikáció mind hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalat eredményessége az idei évben egy folyamatosan javuló trendet mutat. 2024-ben már nem várunk jelentősebb változást, ám 2025-ben egy új konjunktúra ciklus veheti majd kezdetét
– mondta el Tibor Dávid, a Masterplast elnök-vezérigazgatója.
A cégvezető szerint az Európa-szerte folytatódó kamatcsökkentések, az EU energiahatékonysági célkitűzései várhatóan felélénkítik a társaság külpiacait, itthon pedig az egyszerűsített Otthonfelújítási Program és az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv ösztönző elemei hozhatnak majd dinamikus fellendülést az építőiparban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.