BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
220123_masterplast_07

Még veszteséges a Masterplast, a jövő év hozhat fordulatot

Csökkenő árbevétellel és a tavalyinál kétszer nagyobb adózott veszteséggel zárta a harmadik negyedévet a Masterplast. A tisztított eredménynél azonban már látszik a fordulat az építőanyagokat gyártó társaságnál. Jövőre már a profitszámokban is jelentős javulást hozhat az építőipar és a gazdaság élénkülése.

Javuló eredményeket ért el a kihívásokkal teli építőipari környezetben a Masterplast. A társaság az idei év legmagasabb árbevételét és legjobb EBITDA eredményét szállította a harmadik negyedévben, ami illeszkedik a 2024-ben tapasztalt lassú javuló trend vonalába.

220123_masterplast_07
Fotó: Vémi Zoltán

Csökkenő forgalom mellett nőtt a veszteség, de az eredményesség már javul

A harmadik negyedév üzleti eredményei beleillenek az idei évben tapasztalt folyamatosan javuló trendbe. Az értékesítés árbevétele 35,7 millió euró volt, ami 7 százalékos csökkenést jelent a 2023-as év azonos időszakához képest. Kumuláltan az árbevétel 102,9 millió euró volt, 10 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év első kilenc hónapjában. 

Eredményesség tekintetében a vállalat jelentős javulást ért el a 2023-as évhez képest. A 2024 harmadik negyedéves EBITDA 1,5 millió eurót ért el, míg az előző év azonos időszakában 439 ezer euró veszteséget könyveltek el. A kumulált EBITDA az első kilenc hónapban 3,5 millió euró nyereség volt, szemben a 2023-as év azonos időszakának 2,9 millió eurós veszteségével. 

Az adózott eredmény azonban 1,3 millió euró veszteség volt a harmadik negyedévben, több mint duplája mint az előző év azonos időszakában. 

A kumulált adózott eredmény így is jelentősen javult, az első kilenc hónapban 3 millió euró veszteség volt, szemben a 2023-as év azonos időszakának 9,9 millió eurós veszteségével.

Még gyengélkedik az európai építőipar

Az építőipari anyagokat gyártó társaság közleménye szerint az építőipar Európa-szerte továbbra is gyengélkedik, és a magas kamatlábak miatt alacsony a kereslet mind az új építések, mind a felújítások piacán. A vállalat árbevételének harmadát adó magyar piacon a szektor jelenleg visszaesést mutat, ami kihívást jelent a vállalat számára. Az idei évben eddig folyamatosan csökkent az árbevétel, az első félévben 11 százalék volt a lemaradás, de a harmadik negyedévben a csökkenés 7 százalékra mérséklődött. A magyar piacon elindított ingyenes födémszigetelési programok felfutása és a HEM-értékesítések elindulása már a harmadik negyedévben is pozitív hatást gyakorolt, de a jövőben a HEM-ek értékesítéséből származó bevétel várhatóan tovább fog növekedni. A Masterplast szeptemberben elindított – Hungarocell Felújítási Programja – a családi házak homlokzati hőszigeteléséhez nyújt versenyképes ajánlatot.

A nehéz iparági környezet negatív hatásainak ellensúlyozására a társaság hatékonyságnövelő intézkedéseket hajtott végre, melynek köszönhetően javult a nyereségessége. Nagyságrendekkel javult a szerbiai üvegszövet gyár eredményessége, a korábban magasabb áron beszerzett alapanyagkészletek kifogyásával az anyagköltség jelentősen csökkent. Az EPS gyáregységek alacsonyabb, míg a nem szőtt textília üzemek magasabb kapacitáskihasználtság mellett működtek a negyedévben, illetve növekedett a nemrég bevezetett saját gyártású XPS gyártás kibocsátása is.

A jövő év hozhat fordulatot a Masterplastnál

A vállalat két nagy ásványgyapot gyártásfejlesztési beruházásai közül a Szerencsen létesülő üveggyapot gyár projekt a tervek szerint halad, a beruházási szakasz az év végéig lezárul, januárban indul a tesztüzem és a tervek szerint 2025 első félévének végén megkezdődik a piaci kibocsátás. A társaság közlése szerint az üveggyapotgyártás piacra lépése nagyon kedvező pillanatban valósulhat meg, miután a népszerű padlásszigetelési programok fő terméke az üveggyapot, és a lakosság számára ingyenesen elérhető lehetőség jelentős többletkeresletet generált. 

A Market Építő Zrt.-vel közösen tervezett halmajugrai kőzetgyapotgyár-beruházás finanszírozási struktúrájának és a költségvetésének véglegesítése még folyamatban van. Ez azt eredményezheti, hogy a termelés megkezdése az eredetileg kitűzött 2025 második félévi helyett más időzítéssel indul el. A tulajdonosok vizsgálják a piacra lépés ideális ütemezését és elkötelezettek amellett, hogy a beruházás a lehető legmagasabb színvonalon és hatékonysággal valósuljon meg.  Az új gyártókapacitások a vállalat intenzív beruházási stratégiájának részét képezik, és hozzájárulhatnak a növekedési pálya megalapozásához, valamint a nyugat-európai piacokon való térnyeréshez.

Kihívásokkal teli időszak van mögöttünk, de a nehézségekre gyorsan reagáltunk, és számos lépést tettünk a negatív környezeti hatások ellensúlyozására. A hatékonyságnövelő intézkedések, az új bevételi források kiaknázása, a piaci diverzifikáció mind hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalat eredményessége az idei évben egy folyamatosan javuló trendet mutat. 2024-ben már nem várunk jelentősebb változást, ám 2025-ben egy új konjunktúra ciklus veheti majd kezdetét

– mondta el Tibor Dávid, a Masterplast elnök-vezérigazgatója.

A cégvezető szerint az Európa-szerte folytatódó kamatcsökkentések, az EU energiahatékonysági célkitűzései várhatóan felélénkítik a társaság külpiacait, itthon pedig az egyszerűsített Otthonfelújítási Program és az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv ösztönző elemei hozhatnak majd dinamikus fellendülést az építőiparban. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.