BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Musk, Elon

Musk vízióival teli a padlás, most már konkrétumokat vár tőle a közönség

A Tesla robotaxiprojektének ünnepélyes „eredményhirdetése”, a jármű és az azt körülvevő szolgáltatások bemutatása kritikus fontosságú lesz a magát immár robotikai társaságként aposztrofáló elektromosautó-gyártó számára. A piaci fogadtatás nemcsak a Cybercabet, hanem Musk hitelességét is beárazza.

Hatalmas várakozás előzi meg a csütörtök esti legújabb Musk-Tesla show-t, leginkább a befektetők várják, milyen piacütő újdonsággal rukkol elő a cég alapító-vezérigazgatója. A téma adott, a legutolsó bejelentett, majd sztornózott, augusztusi 8-i határidőhöz képest is több hónappal csúszó Robotaxi-projekt lesz a fókuszban, amelytől hatalmas bevételt és árfolyamralit remél a cégvezetés. 

Musk, Elon with Donny Trump
Republican presidential nominee Donald Trump holds a rally at site of first assassination attempt
A republikánus elnökjelölt, Donald Trump mögé dollármilliókkal be(sz)állt Musk lelkesedése töretlen / Fotó: AFP

A befektetők szkeptikusak, Elon Musknak nagyot kell alakítania a show színhelyéül szolgáló hollywoodi Warner Bros. Discovery filmstúdiójában, hogy elhiggyék neki: a Cybercabnek nevezett robotaxi és a köréje felépített szolgáltatások piaci bevezetésével sokszorosára növelheti a Tesla piaci értékét. 

Musk az Airbnb-t és az Ubert házasítja a Teslával

Nem is akármennyivel: a cél a mostani 782 milliárd dolláros kapitalizáció 5000 milliárd dollárra hizlalása, ám ehhez Elon Musk a múlt rossz tapasztalataiból okulva ezúttal nem kapcsolt konkrét határidőt.

A Cybercab-projekt egyik újdonsága, hogy az önvezető taxizás eszközét a jármű tulajdonosa – fuvarmegosztással – kiegészítő pénzkeresetre is felhasználhatja. 

Az Airbnb és az Uber optimális kombinációjának tekinthető robotaxi-szolgáltatáshoz olyan elektromos autót fejlesztettek, amely a Tesla jelenlegi önvezető rendszerének elemeit, azaz a kamerákat és a mesterséges intelligenciát használja fel a navigáláshoz és a közlekedéshez – egyelőre a sofőr felügyelete mellett. 

A Tesla piaci értékének alakulása
 

A robotaxipiac többi szereplője jellemzően a radartechnológiát és a lézeralapú távérzékelést (LiDAR) alkalmazza, ami jócskán megdrágítja a járművet, így nem is csoda, hogy a fuvarcégek – kevés kivétellel – erősen veszteségesek.

Befektetői oldalról a legizgalmasabb kérdés, hogy mennyibe kerül maga a jármű, és hogy a Tesla mennyi idő alatt tudja felfuttatni a termelést úgy, hogy az már profitot is hozzon. A költségek kordában tartására a Cybercabet

  • a Model 3
  • és a Model Y

alapjaira építik, külsejét is jól titkolják, legtöbben a Cybertruck pickup és a Model 3 szedán egyfajta hibridjeként „álmodták meg”. Az árról semmit sem tudni, a piaci konszenzus 80 ezer dollártól indul felfelé, ez a Cybertruck árkategóriája – jegyzi meg az esemény felvezetőjében a Reuters. 

A hatóságok meggyőzése kemény dió lesz

Az is nyitott kérdés, hogy a Tesla saját, továbbfejlesztett rendszerének közúti alkalmazásához mikor és milyen feltételekkel kaphatják majd meg a szükséges hatósági engedélyeket. 

Valószínűleg ez a legnagyobb kockázati tényező, amellyel Musknak és a benne bízóknak számolniuk kell. Nem tudni, hogy az automatizálás eljut-e olyan magas fokra, amellyel garantálható, hogy a jármű és utasai vezetői felügyelet nélkül is biztonságosan eljutnak a megadott célállomásukra. 

Az utakon futó több millió Tesla által szolgáltatott, irgalmatlan mennyiségű adat feldolgozásával a cég komoly információs és tudásbázisra tett szert, de a teljes önvezető funkció (Full Self-Driving, FSD) mellett bekövetkezett, két végzetes kimenetelű baleset fokozott elővigyázatosságra késztette a közlekedésbiztonsági hatóságot.

Évekre lesz még szükség ahhoz, hogy a Cybercab a napi közlekedés részese lehessen, számos technológiai akadály, biztonsági tesztek és hatósági jóváhagyások állnak még az útjában

– mondta Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője, kiemelve egyúttal, hogy a Tesla-részvények magas értékelése és a valóság közötti egyre nagyobb szakadékot lát, s hogy a Tesla nyereségnövekedése falakba ütközött.

A szakértők többsége szerint Musk – tőle nem idegenül – csütörtökön egy koncepciót fog felvázolni, kevesen bíznak abban, hogy egy működőképes, kész produktummal lepi meg a szakmai közönséget.

Világos menetrendet, világos és betartható határidőkkel – ez a minimumelvárás elemzői oldalról.

Az üzletember először 2019-ben mondta, hogy a következő évben már működőképes robotaxija lehet, ezt azóta többször megismételte. Áprilisban pedig azt jelezte, hogy a 25 ezer dollárosként hirdetett, „megfizethető elektromos autó” projektet inkább elcsúsztatja, és a robotaxi idei piacra dobására koncentrál. Ezt akkor a piac honorálta, a Tesla részvényét egy máig tartó 50 százalékos ralira küldve.

Waymo jaguars
A Waymo sofőr nélküli, elektromos Jaguar robotaxijai szívják magukba az energiát egy Los Angeles-i töltőállomáson / Fotó: AFP

Musk azt is mondta, hogy a Teslára inkább mesterséges intelligenciára alapozó robotikai cégként kellene már tekinteni, nem pedig egyszerű autógyártóként kezelni. Nem véletlen, hogy az eseménynek is Isaac Asimov sci-fi-író híres novelláskötetére, az „I, Robot”-ra utalva a „We, Robot” címet adták. 

Elemzők mégis szívesen vennék, ha Musk a víziók helyett konkrét terveket ismertetne, például az olcsó Tesláról vagy a cég humanoid robotjának, az Optimusnak a tömeggyártásáról.

A robotaxival a Tesla olyan ingoványos talajra lép, ahol már több technológiai óriás is megégette magát. Jelenleg az Egyesült Államokban egyedül az Alphabethez tartozó Waymo szállíthat fizető utasokat Kaliforniában és Texasban, néhány körülhatárolt területen. 

A General Motors leányvállalata, a Cruise által üzemeltetett Chevrolet Bolt önvezető taxik nemrég kapták vissza az engedélyüket, azután, hogy a tavaly októberi San Franciscó-i gázolásos baleset után a vizsgálat lezárultáig kitiltották őket a forgalomból.

Veszélyes üzem a robotaxi

Az történt, hogy egy robotaxijuk a sötétben elütött egy az úton szabálytalanul átrohanó nőt, akit a szomszédos sávban előtte haladó teherautó lökött elé. A robotaxi észlelte ugyan az incidenst, fékezett is, de még hat méteren át vonszolta magával a nőt, mert olyan pózban kapta el, hogy egy pillanatra kiesett a szenzorok látóköréből. 

A Cruise robotaxik volánja mögé az októberi gázolásos baleset után visszaparancsolták a biztonsági sofőröket / Fotó: AFP

Akkor érzékelte megint, amikor első kerekével áthajtott rajta. Ezután megállt. Az áldozat azóta felépült, a Boltok volánja mögé viszont vissza kellett ültetni a biztonsági sofőrt – akivel a baleset a szakértői jelentés szerint elkerülhető lett volna. Az Amazon pedig Zoox néven sofőr és pedálok nélküli járművekkel teszteli a robotaxizást.

Elon Musk a csütörtökesti, magyar idő szerint péntek hajnali eseményt egyébként úgy harangozta be, hogy „a történelemkönyv lapjaira kívánkozik”. Hamarosan kiderül.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.