BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sportfogadási oldalak helyett kriptotőzsdék öntik a pénzt a Premier League-be

A brit első osztályú labdarúgó-bajnokság csapatainak egyik legnagyobb bevételi forrása eddig a sportfogadási oldalak mezszponzorációja volt, a szabályozások azonban változnak, a szerencsejátékos logóknak pedig lassan teljesen el kell tűnniük a mezekről. A kriptotőzsdék viszont örömmel veszik át a helyüket.

Történelmi rekordot jelentő 170 millió dollárnyi szponzorációs pénz folyik majd be különböző kriptopiaci vállalatok irányából az idei szezon során a Premier League csapatok kasszáiba – írja a Bloomberg a SportQuake piackutatócég jelentése alapján

Manchester City FC v Fulham FC - Premier League, kripto, szponzor, kriptó,
Kriptotőzsdék veszik át a sportfogadási oldalak helyét a szponzorációs listákon / Fotó: NurPhoto via AFP

Nem a szerencsejátékra, igen a kriptotőzsdékre

A kriptós cégek egyre jelentősebbé váló szerepvállalása kifejezetten jó hír a csapatok számára, mivel továbbra is biztosítja a tőkeáramlást számukra egy olyan piacikörnyezetben, ami hamarosan feje tetejére áll. A sportfogadással foglalkozó cégek ugyanis, melyek jelenleg a klubok egyik legnagyobb bevételforrását jelentik, 2026 közepétől fogva 

semmilyen formában nem jelenhetnek majd már meg a csapatok mezein a liga új szabályainak értelmében,

így a klubok érhető módon már keresik, honnan tudják majd pótolni a kieső bevételeket.

A Kraken kriptotőzsde az idei szezonban debütált a Tottenham Hotspur, az Atlético Madrid és a Red Bull Leipzig mezszponzorjaként, az OKX tőzsde nemrég meghosszabbította egy korábban már megkezdett együttműködését a Manchester Cityvel, a Crypto.com pedig még ennél is messzebb ment egy lépéssel, ők a Bajnokok Ligája szponzora lesznek egészen 2027 végéig bezárólag.

Az viszont, hogy kriptós cégek veszik át a szerencsejátékos vállalatok helyét a mezeken, nem jelenti azt, hogy a brit hatóságok őket preferálnák a két szektor közül: tavaly ugyanis a kriptóval kapcsolatos marketingszabályozásokat is szigorították, 

így a cégek nem reklámozhatnak akármilyen tokent, vagy szolgáltatást, amit akarnak.

A teljes megfelelés érdekében a kriptőzsdék ezért nem is szolgáltatásaikat vagy termékeiket reklámozzák a promócióik keretében, hanem egyszerűen a csapatok „kripto és web3-as partnereivé” válnak, így csak nevüket forgatják a meccseket követő milliók előtt, nem pedig portfóliójukat.

A bizalom még nem teljes a kriptós szponzorok iránt

Az elmúlt években több hatalmas botránnyal is fémjelzett kriptopiac szereplőiben azonban még nem bíznak meg teljesen a csapatok. Ez három dologból látszik egyértelműen:

  • egyrészt, a kriptós szponzoroknak sok esetben előre kell átutalniuk a szponzoráció összegét, nem pedig folytatólagosan vagy utólag, ahogy ezt a stabilabb cégek esetében szokás, 
  • másrészt, a kriptopiaci szereplőkkel kapcsolatos szponzorációkba rendre belekerül egy olyan záradék, ami lehetővé teszi a csapatoknak a szerződés azonnali felmondását, ha a szponzorok tevékenysége vagy botrányai rontanák az ő hírnevüket is, 
  • harmadrészt pedig sok csapat csak akkor írja alá ezeket a szponzorációkat, ha egy bank vagy egy ismert cég kezesként vállalja, hogy akkor is kifizeti a csapatoknak járó pénzt, ha maga a szponzor valamiért erre nem képes.

A csapatok óvatoskodása valamilyen szinten érthető, a kriptós cégek múltbéli szponzorációs tevékenységét látva azonban már vet fel kérdéseket: a Crypto.com például már évek óta a Formula-1 Miami Grand Prix-jának helyt adó pálya, és a Los Angeles-i Staples Center névszponzoraként működik, különösebb botrányok nélkül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.