A Tesla Frankfurtban jegyzett részvényei csütörtökön 12 százalékkal, kéthetes csúcsukra emelkedtek, miután az e-autó-gyártó a szerdai amerikai tőzsdezárást követően több mint egy éve a legnagyobb negyedéves nyereségéről számolt be, és a jövő évre vonatkozóan 20-30 százalékos bővülést prognosztizált a járműeladásokban. Elon Musk azt is beígérte, hogy a Tesla meg sem áll addig, amíg a világ legértékesebb vállalatává nem válik.
Hasonló mértékben drágult egyébként a cég részvényárfolyama az amerikai zárás utáni elektronikus kereskedésben is, 213,7 dollárról egészen 239,5 dollárig vágtázva, azaz néhány óra alatt 80 milliárd dollárral emelkedett a vállalat piaci értéke. A papírok csaknem teljesen ledolgozták az idén eddig összeszedett 14 százalékos mínuszukat.
A harmadik negyedéves eredményeken a Cybertruck-üzletág – amely először termelt nyereséget –, az energiatárolási szegmens és a benzines autókat gyártó szektortársaknak értékesített szén-dioxid-kreditpontok is nagyot lendítettek.
Musk arra is kitért, hogy a Tesla jövőre hivatalosan is elindítja fuvarmegosztási szolgáltatását Texasban és Kaliforniában, az Uber és a Lyft részvényeit is lejtőre küldve. Emellett a Cybercab, azaz a robotaxi sorozatgyártása 2026-ban kezdődhet el, amikor a vállalat legalább 2 millió darab összeszerelésére törekszik, ami későb talán 4 millióra nőhet.
A vezérigazgató szerint amúgy a Tesla jó úton halad a megfizethető modellek jövő évi bevezetése felé, de eloszlatta egyes befektetők régi várakozását, hogy a vállalat az olyan tömegautókkal akarna versenyezni, mint amilyen például a Toyota Corolla. Ehelyett a Tesla a Cybercabre összpontosít, amelynek árazása szerinte 30 ezer dollár körül indul majd.
Egy hagyományos, 25 ezer dolláros elektromos autó „értelmetlen” lenne – mondta Musk, megjegyezve, hogy az összes készülő Tesla önvezetésre lesz képes.
A milliárdos üzletember a Trump-kormányzatban betöltendő szerepéről is beszélt, jelesül egyfajta hatékonysági minisztériumot vezetne, amelyet többek között az önvezető autók szövetségi szintű szabályozásának kidolgoztatására is felhasználna, ami a jelenlegi tagállami előírások kusza dzsungele helyébe lépne.
Visszakanyarodva az értékesítésekhez, a Tesla az idei évre „enyhe növekedést” jelzett előre, bár ehhez a Cybertruck kisteherautók segítségével egy rekordot döntő negyedik negyedévre lenne szükség, mivel az első fél évben csökkent a cég forgalma. Noha a vállalat nem közölte, hogy hány teherautót adott el, de a Bloomberg szerint – a visszahívásokból ítélve – legalább 27 ezret szállított ki az Egyesült Államokban.
A harmadik negyedévben a Tesla 72 centes részvényenkénti korrigált eredményt ért el, amely felülmúlta az átlagos elemzői becslést.
A vállalat harmadik negyedéves autóipari bruttó árrése – a szabályozói jóváírások nélkül – 17,1 százalék volt, ami szintén jobb lett az elemzői becsléseknél és az előző negyedévinél is, amikor 14,6 százalékot tett ki.
A bevételek ezalatt éves bázison
A várakozások eléggé alacsonyak voltak a jelentés előtt, miután négy egymást követő alkalommal is elmaradt az eredmény a várttól, és a Robotaxi Day is több kérdést hagyott a befektetőkben, mint választ
– írta Garrett Nelson, a CFRA Research elemzője az ügyfeleknek szóló jegyzetében.
A Tesla szerint a nyereség növekedése a nagyobb szállítási volumeneknek, valamint a szabályozói kreditek értékesítésének köszönhető. A szabályozói kreditekből származó bevétel 739 millió dollárt tett ki a szeptember 30-án zárult három hónapban – ami rekord a korábbi harmadik negyedévekhez mérten, ám elmarad a második negyedévben elért 890 millió dolláros bevételtől.
Ráadásul a Tesla idén eddig már több energiatárolót helyezett üzembe, mint 2023 egészében, töltőhálózata pedig 2800 új töltőállomással bővült a harmadik negyedévben, ami 22 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.