Nem heverte még ki a Tesla árfolyama azt a sokkot, amit az alapító-vezérigazgató Elon Musk magyar idő szerint múlt péntek hajnali két és fél órás show-műsorával, a We, Robottal okozott. A piacnak bevitt mélyütésre összegörnyedt az árfolyam, 9 százalékot zuhant, 218 dollárnál talált magának vigasztalást, de azóta sem keveredett ki igazán a letargiájából.
Ebben persze a mesterségesen felfokozott érdeklődés és a túlzott elvárások is ludasak, s erre a Musk minden mondata után egy tapsgép frissességével automatikusan felhangzó ováció, váááózás csak rátett egy lapáttal.
A Warner Bros. Discoverynek a kaliforniai Burbankben lévő filmstúdiója kiváló díszletül szolgált a Cybercab névre átkeresztelt robotaxi és még néhány futurisztikus újdonság bemutatásához, a befektetők azonban a látványelemek mögött nem fedezhették fel a monetizálás, azaz a Robotaxi-projekt pénzre válthatóságának valóságalapjait.
Pedig a Tesla minden erre tett fel az idén, a sokak által várt „megfizethető elektromos autó”, azaz a Tesla Model 2 fejlesztését is elcsúsztatta, csak hogy Musk a robotaxizással kapcsolatos terveit valóra válthassa.
Az arany-ezüst színű Cybercab flottával a média képviselői tehettek egy kört a filmstúdió területén, ki ugyanis nem mehettek a „gyárkapun”, mivel a hatályos jogszabályok szerint a közlekedésben olyan autó nem vehet részt, amelynek nincs se kormánya, se pedálja, s az emberi beavatkozás a vezetés élményébe, a biztonság garantálása pedig egy nagy méretű kijelző nyomkodásában merül ki. Amelyen az úti célt lehet beállítani, meg a klímát vezérelni, egyebekben hollywoodi filmeket lehet nézni az út és a dugó helyett.
Maga a koncepció és az eszközök valóban futurisztikusak, a nagy kérdés az, hogy a társadalom és az infrastruktúra mennyire áll készen a fogadásukra.
Elon Musk az önvezető járművekből és robotokból álló flotta létrehozására irányuló ambícióit fejtegette a hálás nézőközönségnek, ám ennél jóval többre van szükség ahhoz, hogy a Cybercab megkaphassa a szükséges hatósági engedélyeket a szolgáltatás elindításához.
Ennek időpontját a határidőkbe rendszerint belebukó Musk többszöri módosítás után 2027 előttre tette. Azaz addig beindíthatja a tömeggyártást, szerinte addigra a hatóságok is teljesíteni tudják majd az engedélyezéssel kapcsolatot feladataikat, s az alacsony, csillogó kétüléses robotaxik felvehetik első, fizetős fuvarjaikat.
Arról nem árult el részleteket, hogy hol fogják gyártani az autókat, de az árukat 30 ezer dollár környékére lőtte be, ami átszámítva most 11 millió forintnak felel meg, de ahogy megy előre az idő, annál több lesz: dollárban és forintban egyaránt.
Paul Miller, a Forrester elemzője a CNBC-nek elmondta, kétli, hogy a 30 ezer dolláros Cybercab egyhamar kijön.
Még a Teslának is rendkívül nehéz lesz ilyen áron egy új járművet kihozni ilyen rövid időhatáron belül
– hangsúlyozta Miller, hozzátéve, hogy a méretgazdaságossági előnyök végső soron lehetővé tehetik a költségek 30 ezer dollár közelébe szorítását, de külső támogatások, azaz adókedvezmények nélkül nem tűnik hihetőnek, hogy ebben az évtizedben akár csak megközelítőleg is ilyen áron a piacra dobják a Cybercabet.
Az pedig jelenleg elég utópisztikus, hogy magánszemélyek saját célra vásároljanak ilyen autókat.
Musk a szintén most bemutatott önvezető, elektromos Robovant is bejelentette, amely akár húsz embert is képes kényelmesen elszállítani, illetve az ülések kiszerelésével áruszállításra is alkalmas. Szerinte kisebb csapatok, közösségek városon belüli szállítására ideális lehet ez a jármű.
Ezért sem voltak túl lelkesek az elemzők, akik sokkal inkább arra lettek volna kíváncsiak, hogy a Full Self-Driving (FSD), azaz a teljes önvezető technológia mikorra lesz elérhető az amerikai autósok számára, mert ebből az extra kényelmi szolgáltatásból jóval több pénz folyhat be, és fix bevételi forrásként számíthatna rá a Tesla.
Musk e téren nem volt bőbeszédű, annyit elárult, hogy a várakozásai szerint a Tesla jövőre Texasban és Kaliforniában már „felügyelet nélküli FSD-t” fog működtetni a vállalat Model 3 és Model Y elektromos járműveiben. Jelenleg a szolgáltatás elérhető ugyan, de folyamatos felügyeletet igényel a sofőr részéről, magyarán félautomata.
A vezetőnek bármikor közbe kell tudnia avatkoznia, ha az automatika valamiért nem észleli a közelgő veszélyhelyzetet, vagy félreértelmezi a jelzéseket. Az elemzői vélemények egybehangzóan túlmisztifikáltnak ítélték a bemutatót.
A hiányérzet a befektetőkre is átragadt, a közel 10 százalékkal lekalapált árfolyam is ezt igazolja. A kurzus következő irányváltását az október 22-én, az amerikai piaczárás után kijövő harmadik negyedéves gyorsjelentés adhatja, akkor Musk elemzői körben elmondhatja azt, amivel a We, Robot show-műsorban nem akarta untatni a közönségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.