Csütörtökön is folytatódik a Varta-részvények őrült árfolyamralija a német tőzsdén. A csődközelbe került akkumulátorgyártó részvényárfolyama kora délutánig nagyjából 40 százalékkal, 4,56 euróra emelkedett a frankfurti parketten. Kedd óta pedig az emelkedés mértéke már meghaladja a 240 százalékot.
Az első piacmozgató hír hétfőn érkezett, amikor arról számoltak be, hogy az elemgyártó rövid távú áthidaló finanszírozására fontos megállapodásokat kötöttek a finanszírozókkal és a befektetőkkel, amivel újabb mérföldkőhöz érkezett a szerkezetátalakítási koncepció. Aztán szerdán kürtölték világgá, hogy a Porsche sportkocsigyártó többségi részesedést szerzett a Varta leányvállalatában, a V4Drive Battery GmbH-ban.
A szerkezetátalakítási terv körüli folyamatos viták ellenére úgy tűnik, hogy a Varta pozitív lépéseket tesz pénzügyi helyzetének stabilizálása érdekében – írta Thomas Wissler, az MWB Research elemzője.
Az intézkedéseket általánosságban a vállalat jövője érdekében tett helyes lépéseknek tartja az elemző, ám rámutatott, hogy a szerkezetátalakítási terv kárvallottjai a részvényesek lesznek, mivel a társaságok stabilizációjáról és szerkezetátalakításáról szóló német törvény, a StaRUG lehetővé teszi, hogy a cég megmentése érdekében kiszorítsák őket a cégből. Mégpedig úgy, hogy üres kézzel lesznek kénytelenek távozni – írja a Finanzen.net.
Michael Ostermann, a csoport vezérigazgatója szerint
A szerkezetátalakítási terv véglegesítése után röviddel pedig kivezetik a tőzsdéről a részvényeket, ezért az elemzők célára továbbra is nulla euró.
Érthetetlen, hogy valójában mi motiválja a befektetőket, hogy olyan részvényekre vessék rá magukat, amelyek teljes értéke előreláthatóan megsemmisül – értetlenkedik a Finanznachrichten is.
Talán a szédületes emelkedés babonázta meg őket, vagy a klasszikus „FOMO”, vagyis a kimaradástól való félelem az indíték. Az átszervezési terv ismeretében azonban maximum a döglött macska pattanását láthatjuk, ezért kidobott pénz minden eurócent, amelyet ebbe a részvénybe ölnek.
A Porschéval és a hitelezőkkel folytatott tárgyalások ugyanis már abszolút nem érintik a jelenlegi részvényeseket, ha a vállalat StaRUG-tervét végrehajtják, és ebben a részvényesek tiltakozása dacára vajmi kevéssé lehet kételkedni.
A Varta és a Porsche közötti és az egyéb megállapodások csak a nulla euróra történő tőkecsökkentés és az egy csapásra értéktelenné vált részvények tőzsdéről való kivezetése után lépnek életbe.
A befektetők elbukják a pénzüket, és nem kapnak az „új” Varta részvényeiből, függetlenül attól, hogy a vállalat jelenleg milyen ügyleteket és megállapodásokat köt.
A rali ugyanakkor jól jön a Varta részvényeiből kiszállni akaró befektetőknek. A spekulánsoknak viszont nem árt odafigyelniük, hogy nehogy ők legyenek azok, akik lekapcsolják a villanyt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.