Rögtön egy jó hírrel kezdte első féléves gyorsjelentésének bemutatását csütörtökön reggel a Wizz Air, a menedzsment ugyanis előrelépésről számolt be a hajtóműproblémákkal kapcsolatban, mivel a június végi 46 repülőgéphez képest szeptember 30-án már csupán 41 repülőgép rostokolt a földön, és a következő 18 hónapban egyszerre 40-45 repülőgép vesztegel majd a javító műhelyekben, szemben a korábbi 50 gépes várakozással. Közben megérkezett az első fél évre járó kártérítés a Pratt & Whitney-től, amellyel egy új kártérítési rendszerről is folynak a tárgyalások.
Mint ismert, a Pratt & Whitney hajtóművekkel kapcsolatos problémák miatt a fapados légitársaság kénytelen volt a keskeny törzsű Airbus-flottája állapotát ellenőrizni, ami Váradi József vezérigazgató szerint körülbelül két éven keresztül visszafogja a cég kapacitását.
Üzleti éve szeptember 30-án lezárt első felében azonban 33,2 százalékkal esett a Wizz Air működési eredménye éppen a kapacitáscsökkenés, valamint a közel-keleti háborús helyzet miatt.
A diszkont légitársaság 349,2 millió eurós üzemi eredményt ért el, szemben az egy évvel korábbi 522,9 millió eurós nyereséggel.
A Wizz Air siralmas üzemi eredménye tehát az olyan európai szektortársaiéhoz hasonlóan alakult, mint az Air France-KLM vagy a Ryanair, amelyeknél a növekvő költségek, a visszafogott kereslet és az erősödő verseny miatt a haszonkulcsok beszűkültek – írja a Reuters.
A többi soron viszont kevésbé kedvezőtlen számokról jelentett a cégvezetés. A teljes bevétele ugyanis fél százalékkal, 3066 millió euróra bővült éves bázison.
Az EBITDA 5,9 százalékkal 820 millió euróra, míg a nettó profit 21 százalékkal, 315,2 millióra mérséklődött. Ez utóbbiból 314 milliót a légitársaság a második negyedévben termelt ki, és ha ezt összevetjük a 339,6 milliós éves bázissal, akkor itt már csupán 7,5 százalékos a mínusz.
Eközben markánsan, 16,9 százalékkal, 1858 millió euróra nőtt a Wizz Air készpénzállománya, míg nettó adósságállománya stabil, 4 763 millió euró maradt.
A vállalat ugyanakkor fenntartotta 350-450 millió eurós éves nettó nyereségre vonatkozó előrejelzését.
A jövőre nézve Váradi József vezérigazgató egyebek között kiemelte, hogy:
Szeptember vége óta a kereslet – a foglalásokból kiolvashatóan – szemernyit sem lanyhul, és a második fél évre újabb pozitív lendületet várunk a közel-keleti bizonytalan geopolitikai helyzet ellenére. Tel-Avivban január közepéig felfüggesztettük a működésünket, a kapacitást a hálózatunkban az útvonalak sűrítésére csoportosítottuk át, és továbbra is szorosan figyelemmel kísérjük a térségben kialakult helyzetet.
A második félévben a hajtóműproblémák továbbra is növelik költségeinket, amit az üzemanyag-felhasználási és a működési hatékonyságunk javításával, valamint a hálózati mix optimalizálásával ellensúlyozunk.
Hozzátette, hogy a menedzsmentnek most már jobb rálátása van arra, hogy a hajtóműproblémákat várhatóan a 2026–2027-es üzleti évben le tudják zárni, és az Airbustól érkező szállítások ütemezése azt jelenti, hogy a jövő évtől a Wizz fokozatosan visszatér a növekedéshez. Addig a költségekre összpontosítanak, miután a vállalat megerősítette az ultraalacsony költségek iránti elkötelezettségét, hogy a legalacsonyabb viteldíjakat kínálhassa ügyfeleinek.
Eközben az egyre növekvő flotta, a jobb menetrendi lehetőségek és a nagyobb üzembiztonság révén megszilárdítja piacvezető szerepét Közép-Kelet-Európában, új célállomásokat is indítva nyugaton és keleten.
A Wizz nem engedett stratégiai céljából sem, hogy 2032-re 500 repülőgépes flottával szolgálja ki közönségét, a jövő évtől kezdve flottáját évi 15-20 százalékkal növeli.
A londoni tőzsdenyitást követő percekben a cég részvényei 2 százalékkal, 1411 pennyre drágultak, egy órával később viszont már mínusz 4,4 százalékon, 1322 pennyn álltak. A Wizz részvényei idén 37 százalékkal gyengültek, szemben a Ryanair 2 százalékos esésével és az EasyJet 5 százalékos árfolyamnyereségével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.