BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beszakadt a Wizz Air üzemi eredménye, de a nettó profit csak alig csökkent a negyedévben

A hajtóműproblémák és a közel-keleti konfliktus fogja vissza a légitársaság nyereséges működését. A Wizz Air előrelépésről számolt be a hajtóművek ellenőrzési folyamatában, és mivel a repülési kedv nem lanyhul Európában, az év végéig további pozitív impulzusokkal számol a menedzsment.

Rögtön egy jó hírrel kezdte első féléves gyorsjelentésének bemutatását csütörtökön reggel a Wizz Air, a menedzsment ugyanis előrelépésről számolt be a hajtóműproblémákkal kapcsolatban, mivel a június végi 46 repülőgéphez képest szeptember 30-án már csupán 41 repülőgép rostokolt a földön, és a következő 18 hónapban egyszerre 40-45 repülőgép vesztegel majd a javító műhelyekben, szemben a korábbi 50 gépes várakozással. Közben megérkezett az első fél évre járó kártérítés a Pratt & Whitney-től, amellyel egy új kártérítési rendszerről is folynak a tárgyalások.

Gerona,-,Sept.,6:,East,European,Budget,Airline, Wizz air ,On
Visszaesett a Wizz Air üzemi eredménye / Fotó: Shuttesrtock

Gyenge lett a Wizz Air üzemi eredménye

Mint ismert, a Pratt & Whitney hajtóművekkel kapcsolatos problémák miatt a fapados légitársaság kénytelen volt a keskeny törzsű Airbus-flottája állapotát ellenőrizni, ami Váradi József vezérigazgató szerint körülbelül két éven keresztül visszafogja a cég kapacitását.

Üzleti éve szeptember 30-án lezárt első felében azonban 33,2 százalékkal esett a Wizz Air működési eredménye éppen a kapacitáscsökkenés, valamint a közel-keleti háborús helyzet miatt.

A diszkont légitársaság 349,2 millió eurós üzemi eredményt ért el, szemben az egy évvel korábbi 522,9 millió eurós nyereséggel.

A Wizz Air siralmas üzemi eredménye tehát az olyan európai szektortársaiéhoz hasonlóan alakult, mint az Air France-KLM vagy a Ryanair, amelyeknél a növekvő költségek, a visszafogott kereslet és az erősödő verseny miatt a haszonkulcsok beszűkültek – írja a Reuters.

A többi soron messze jobb a helyzet

A többi soron viszont kevésbé kedvezőtlen számokról jelentett a cégvezetés. A teljes bevétele ugyanis fél százalékkal, 3066 millió euróra bővült éves bázison. 

  • Az utaskilométerre eső teljes bevétel (RASK) 1,4 százalékkal 4,98 eurócentre nőtt, 
  • az egy menetjegyre jutó árbevétel 1,3 százalékkal 2,87 eurócentre, 
  • a kiegészítő bevétel pedig 1,6 százalékkal 2,11 eurócentre emelkedett.

Az EBITDA 5,9 százalékkal 820 millió euróra, míg a nettó profit 21 százalékkal, 315,2 millióra mérséklődött. Ez utóbbiból 314 milliót a légitársaság a második negyedévben termelt ki, és ha ezt összevetjük a 339,6 milliós éves bázissal, akkor itt már csupán 7,5 százalékos a mínusz.

Eközben markánsan, 16,9 százalékkal, 1858 millió euróra nőtt a Wizz Air készpénzállománya, míg nettó adósságállománya stabil, 4 763 millió euró maradt.

A vállalat ugyanakkor fenntartotta 350-450 millió eurós éves nettó nyereségre vonatkozó előrejelzését.

Nem lanyhul a repülési kedv

A jövőre nézve Váradi József vezérigazgató egyebek között kiemelte, hogy:

Szeptember vége óta a kereslet – a foglalásokból kiolvashatóan – szemernyit sem lanyhul, és a második fél évre újabb pozitív lendületet várunk a közel-keleti bizonytalan geopolitikai helyzet ellenére. Tel-Avivban január közepéig felfüggesztettük a működésünket, a kapacitást a hálózatunkban az útvonalak sűrítésére csoportosítottuk át, és továbbra is szorosan figyelemmel kísérjük a térségben kialakult helyzetet. 

A második félévben a hajtóműproblémák továbbra is növelik költségeinket, amit az üzemanyag-felhasználási és a működési hatékonyságunk javításával, valamint a hálózati mix optimalizálásával ellensúlyozunk. 

Hozzátette, hogy a menedzsmentnek most már jobb rálátása van arra, hogy a hajtóműproblémákat várhatóan a 2026–2027-es üzleti évben le tudják zárni, és az Airbustól érkező szállítások ütemezése azt jelenti, hogy a jövő évtől a Wizz fokozatosan visszatér a növekedéshez. Addig a költségekre összpontosítanak, miután a vállalat megerősítette az ultraalacsony költségek iránti elkötelezettségét, hogy a legalacsonyabb viteldíjakat kínálhassa ügyfeleinek. 

Eközben az egyre növekvő flotta, a jobb menetrendi lehetőségek és a nagyobb üzembiztonság révén megszilárdítja piacvezető szerepét Közép-Kelet-Európában, új célállomásokat is indítva nyugaton és keleten.

A Wizz nem engedett stratégiai céljából sem, hogy 2032-re 500 repülőgépes flottával szolgálja ki közönségét, a jövő évtől kezdve flottáját évi 15-20 százalékkal növeli.

A londoni tőzsdenyitást követő percekben a cég részvényei 2 százalékkal, 1411 pennyre drágultak, egy órával később viszont már mínusz 4,4 százalékon, 1322 pennyn álltak. A Wizz részvényei idén 37 százalékkal gyengültek, szemben a Ryanair 2 százalékos esésével és az EasyJet 5 százalékos árfolyamnyereségével.


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.