A kínai gyatra értékesítések és a fékrendszerhibák másfél milliárd eurós költséggel járó kijavítása hatalmas léket ütött a BMW nyereségén, amely a harmadik negyedévben 61 százalékkal zuhant vissza tavalyi szintjéről, s végül 1,69 milliárd eurónál tudták csak megállítani.
A bajor luxusautó-gyártó bevételei eközben 16 százalékkal csappantak meg, 32,41 milliárd euró szerepel a szerda reggel kiadott gyorsjelentésben ezen a soron. Mindkét adat messze elmarad az elemzői várakozásoktól, a nyereségnél 1,80 milliárdos volt az LSEG elemzői konszenzusa, míg a bevételnél 3,43 milliárd eurón jutottak egyezségre.
A társaság ugyanakkor dicséretesen kitart az év közben már lefelé módosított pénzügyi célszámai mellett, igaz, 2024-ből a jelentés publikálásakor más alig több mint másfél hónap van hátra, így túl nagy kockázatot ezzel nem vállaltak. Megerősítették, hogy a harmadik negyedévben 2,3 százalékosra „lezüllesztett” üzemi profitmarzsukat visszahozzák a 6-7 százalékos szintre az év végéig.
Oliver Zipse vezérigazgató szerint a harmadik negyedév egyszeri kisiklás volt a vállalat történetében,
különleges kihívásokkal szembesültek, de ezt kezelni tudják, és a BMW visszatér a tőle elvárt növekedési pályára, és elérik a kitűzött céljaikat. Amelyeket szeptemberben kénytelenek voltak lefelé görbíteni, miután a Bloomberg információi szerint a Continental egyik gyáregységéből potenciális veszélyforrást jelentő fékalkatrészek kerültek a beszállítói láncolatba, s ezért a bajorok tömeges visszahívásra kényszerültek.
A cég 320 ezer autót nem tudott emiatt kiszállítani idejében a megrendelőinek, ez is benne van harmatos értékesítési adatokban, ám ez egyben kedvező előjel a folyó negyedévre vonatkozóan, hiszen ezeket a gyártósoron történt kijavításukat követően még az idén átadják a megrendelőiknek.
A német autóipar nagyjait megfertőző kínai vírus is nagyban közrejátszott a profitfigyelmeztetés kiadásában. Októberben előzetes adatként azt közölték, hogy a negyedéves kínai értékesítésük egyharmadával zuhant vissza a hazai márkákkal vívott, veszni látszó konkurenciaharcban.
Ezzel nem voltak egyedül, a Mercedes-Benz és a kínai piacvezető szerepét tavalyelőtt elveszítő Volkswagen csoport is így volt, mindketten profitfigyelmeztetést voltak kénytelenek kiadni ennek kapcsán. Az Audi nehézségeiről ebben a tegnapi cikkünkben írtunk részletesen.
A BMW a július–szeptemberi időszakban globálisan 540 881 járművet értékesített, 13 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál, de a lemaradása csak 4,5 százalékos az év első kilenc hónapjának összesített statisztikája alapján (1 754 157 darab).
A társaság üzemeiben összesen 640 747 autót gyártottak a tárgyidőszakban, azaz százezerrel többet az átadottaknál. Ebben nyilván a fékhibának is komoly szerepe volt. A harmadik negyedév értékesítési adatainak lebontása márkák szerint a következő:
A Mini esetében érdemes megjegyezni, hogy a BMW csoport brit márkájának elektromos autóit Kínában gyártják, s onnan exportálják az európai piacra, ahol viszont a keresletüket a július óta élő és novembertől véglegesített uniós büntetővámok erősen behatárolják.
Nem véletlen, hogy a BMW is tiltakozott a kínai eredetű villanyautókra kivetett büntetővámok ellen. Igaz, esetében sokkal nagyobb kiesést jelenthet az értékesítésben az Európában gyártott s innen Kínába szállított BMW luxusautók magas aránya.
Mint ismert, Peking a vámvitában előrevetített ellencsapások listáján előkelő helyen szerepelteti az uniós gyártók 2500 köbcentinél nagyobb lökettérfogatú motorral szerelt járműveinek drasztikus megvámoltatását.
A befektetők rosszul fogadták a gyorsjelentést, igaz, a frankfurti tőzsdén jegyzett BMW 5 százalékos árfolyamzuhanásából nyilván a német autóipar következő hatalmas kockázati tényezőjeként megjelölt Donald Trump elnökké választása is szerepet játszott, ami szakértők szerint egyben az EU és az USA közötti kereskedelmi viták újratermelődését jelenti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.