BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Digitalizálódik itthon a fizetési forgalom, ám a legújabb megoldások elterjedéséhez idő kell

Négy év alatt tizenegy ponttal emelkedett a Mastercard Digitális Fizetési Index értéke Magyarországon, ami a pénzügyi digitalizáció fejlődését tükrözi. Az index adatai ugyanakkor azt is jelzik, hogy idő kell az egyre több elérhető szolgáltatás rutinszerű használatához, és nagyobb hangsúlyt kell helyezni a felhasználók edukációjára is.

A múlt évben az elérhető százból 62 pontra nőtt a Mastercard Digitális Fizetési Indexének (Digital Payment Index, DPI) értéke Magyarországon, ami tizenegy pontos növekedést tükröz a 2020-ban mért, 51 pontos értékhez képest – hangzott el a kártyatársaság szerdai sajtótájékoztatóján.

Man,Holding,Several,Credit,Cards,And,He,Is,Choosing,A
Fotó: Shutterstock

Az index hagyományosan három pillért vizsgál: a digitális fizetési infrastruktúra, a használat és a tudás fejlettségét. 2023-ban az Infrastruktúra és a Használat pillérek jelentették a növekedés motorját, mindkettő két ponttal emelkedett: az Infrastruktúra 76-ról 78-ra, a Használat 52-ről 54-re. Ugyanakkor a Tudás pillérnél megtorpanás érzékelhető, ennek értéke 55-ről 54 pontra csökkent. Az elemzők szerint a jelenség mögött a digitális fizetést lehetővé tévő technológiák és szolgáltatások számának emelkedése áll, az ehhez kapcsolódó tudás megszerzésére pedig több időre van szükség.

A kereskedők felénél még nem lehet kártyával fizetni

Az infrastruktúra alappillér jelentős növekedést írt le az utóbbi években: az itt elért érték a 2020-as 64-ről 2023-ra 78 pontra emelkedett, ami elsősorban a digitális fizetési módok szélesebb körű hozzáférhetőségének köszönhető. Bár még mindig van lehetőség további javulásra, a Mastercard értékelése szerint ez a pozitív teljesítmény előremozdította Magyarország digitális környezetét azáltal, hogy lehetővé tette a fogyasztóknak a digitális fizetési megoldások szélesebb körű használatát.

Ami a készpénzmentes infrastruktúrát illeti, a magyar felnőttek már közel 11 millió számlával rendelkeznek, miközben a bankkártyák száma is meghaladja a felnőtt lakosságét. Magyarországon minden felnőtt átlagosan 1,1 bankkártyával rendelkezik, ami viszont még mindig jóval elmarad a fejenkénti 2,8 kártyás európai uniós átlagtól. Az infrastruktúrát illetően figyelemre méltó eredmény az is, hogy az ország POS-terminál hálózata 2018. óta látványos, 73 százalékos növekedést ért el. Ám a terminalizációs rátának – vagyis a kártyás fizetéseket fogadni képes kereskedők, szolgáltatók arányának – a növekedése tavaly már megrekedt, és 46 százalékot ért el. Ez azt jelenti, hogy az érintett vállalkozások nagyjából fele még mindig nem rendelkezik a kártyás fizetések elfogadásához szükséges infrastruktúrával.

A jelentés szerint jelentős kiaknázatlan piac rejlik a mikrokereskedők és az egyéni vállalkozók, például szépségszalonok, magántanárok és szakemberek (például vízvezeték- és villanyszerelők) körében. Utóbbiaknál az NFC-kompatibilis okostelefonokat POS-terminállá alakító SoftPOS megoldás kényelmes és költséghatékony mód lehet az elektronikus fizetési műveletek fogadására, ám ennek az ismertségét is növelni kellene.

A második komponens, a számlaközi és kártyaalapú hálózatokra épülő fizetési megoldások elérhetősége a 2022-es 66-hoz képest 2023-ban 69 pont volt. Az infrastruktúra alappillér fő növekedési fő hajtóereje a QR-kódos fizetés, a fizetési kérelmek, valamint a viselhető okoseszközökkel zajló fizetések hozzáférhetőségének fokozódása volt. 

Ugyan az elmúlt két évben egyre több helyen lehet menteni a kártyaadatokat, a kártyaadatok tokenizációja nem vált elterjedtebbé a piacon, holott ez kényelmes és biztonságos megoldás arra, hogy ne kelljen többször megadni a kártyaadatokat

– hívta fel a figyelmet Márkus Gergely, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős country managere.

Nagy a szakadék az egyes társadalmi csoportok között

A Tudás alappillért részleteiben vizsgálva a jelentés megállapítja, hogy a magasabb iskolai végzettségű és gazdasági státuszú felnőttek – nem meglepő módon – jobban teljesítettek a tudást felmérő kvízen, míg az alacsonyabb iskolai végzettségűek és az átlag alatti jövedelemmel rendelkezők viszonylag kevés tudással rendelkeznek a digitális fizetési módokkal kapcsolatban. A 30 és 49 év közötti válaszadók érték el a legmagasabb pontszámot a teszten.

A válaszadók a kártyákkal kapcsolatos kérdésekben rendelkeztek a legnagyobb tudással, mivel ezek a lehetőségek már régóta rendelkezésre állnak. Az azonnali fizetés sajátosságait ismerő válaszadók száma növekedett, de annak működésével kapcsolatban még mindig hiányosak az ismeretek. Figyelemre méltó, hogy a fogyasztók lényegesen jobbak elveszett vagy ellopott kártyák kezelésében, mint a csalárd tevékenységekkel kapcsolatos válaszlépések megtételében.

A tudásszint alapján a felsőfokú végzettséggel és magas jövedelemmel rendelkezők, valamint az átlag alatti végzettséggel és jövedelemmel rendelkezők közötti szakadék egyre mélyül.

Éppen ezért – hívja fel a figyelmet a jelentés – fontos, hogy figyelmet fordítsunk erre a növekvő egyenlőtlenségre, és fontolóra vegyük a szélesebb lakosságot megcélzó oktatókampányok elindítását. Szintén fontos, hogy bár a már meglévő infrastruktúra számos digitális fizetési módot tesz elérhetővé, a felhasználói tájékozottság el van maradva ettől. Az oktatási kezdeményezések itt is létfontosságúak a szakadék áthidalásához, de évekbe telhet, amíg a közvélemény megítélése teljes mértékben összhangba kerül a fizetési infrastruktúra fejlesztéseivel.

A kártyás tranzakciók jelentős része még mindig ATM-eknél történik

A harmadik pillér növekedése az infrastruktúráéhoz hasonlóan szintén töretlen volt, ezen belül azonban feltűnik egy új digitális szakadék: míg a készpénzmentes fizetés, különösen a kártyás fizetés elfogadása a stagnálás ellenére továbbra is magas, 76 pont, addig a digitális fizetési megoldások elfogadása mindössze 33 ponton áll, még akkor is, ha 2022. óta 4 pontos növekedés történt. A 2022-es eredményekhez hasonlóan a magyar kártyatulajdonosok túlnyomórészt digitális fizetésre használták kártyáikat készpénzfelvétel helyett, ezzel együtt a kártyás tranzakciók 38 százalékát továbbra is az ATM-es pénzfelvételek teszik ki.

Fintech,,Phone,Or,Hands,Of,Customer,In,Cafe,With,Cashier
Fotó: Shutterstock

A felmérésben részt vevők 71 százaléka kapja teljes jövedelmét banki átutalással Magyarországon, ami lehetővé teszi a digitális fizetési lehetőségek közvetlen felhasználását. Az emberek egy jelentős hányada azonban részben vagy teljes egészében készpénzben kapja jövedelmét. A kizárólag digitális módokon költekező emberek aránya emellett 2023-ban 3 százalékponttal, 20 százalékra csökkent, ami azt jelenti, hogy miközben négyből három magyar banki utalással kapja a teljes jövedelmét, a válaszadók közül csak minden ötödik költi azt el kizárólag digitálisan.

Ami a digitális fizetési megoldások elfogadottságát illeti, a magyarországi piacon két alapvető komponens továbbra is erős: 

a digitalizált banki utalások aránya 90 százalék volt tavaly, míg az érintésmentes fizetések elfogadottsága 99 százalékra nőtt.

 Mindkét esetben 1 százalékpontos növekedés történt 2022 óta: mindez pedig arra utal, hogy nagy a fogyasztói kereslet a már jól bevált, kényelmes digitális fizetési megoldások iránt. Ezzel szemben az innovatív fizetési megoldások – például a részletfizetés és a QR-kódos fizetés – elfogadottsága továbbra is alacsony, így fejlesztésre szorul.

A mobiltárcák elfogadottsága egyre nagyobb, egy év alatt 6 százalékpontot nőtt, ami arra utal, hogy egyre több fogyasztó ismeri meg a fizetési megoldás funkcióit. Az online és offline részletfizetések elfogadottsága viszont nem nőtt jelentősen 2023-ban, csupán 1 százalékpontos emelkedéssel 8 százalékos szintet ért el. A kártyaadatok mentését továbbra is széleskörűen alkalmazzák online fizetéseknél – ötből majdnem négy kártyatulajdonos menti az adatait kereskedők webhelyein. A titkosításon keresztül fokozott védelmet nyújtó kártyaadat-tokenizáció használata azonban (ahogy erről korábban már volt szó ) továbbra is korlátozott.

Mind a számok, mind a mögöttük meghúzódó okok és tendenciák világosan jelzik, hogy a pénzügyi digitalizációban a továbblépés jelenleg alapvetően a Tudás pillér megerősítésén, vagyis az ismeretek és a lehetőségek közötti olló összezárásán múlik. A most közreadott DFI fő konklúziója, hogy a további fejlődés jelentős részben azon múlik, az edukáció révén mennyire lesznek képesek a piaci szereplők és a szabályozók eredményeket elérni az új technológiák iránti bizalom erősítésében

– hangsúlyozta Márkus Gergely, hozzátéve, hogy tapasztalatai szerint, ha a tudás összehangolódik az infrastruktúra által nyújtott lehetőségekkel, akkor az a pénzügyi digitalizáció elsődleges hajtóerejévé válik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.